Hvor lenge bruker barnet bilsete??

~StRaToS~

Forumet er livet
Gutten min på 6 år bruker (selvfølgelig) sete enda, men jeg har enda ikke sett
en 6 åring til som bruker det (utenom niesa mi).
Jeg møter på mange foreldre på parkeringsplassen både når jeg leverer ungene
og henter de, står gjerne og snakker med de osv med fult innsyn i bilene deres og ingen har enda hatt bilsete til sine 5-6-åringer.
Hvor lenge er det vanslig at de skal bruke sete egentlig???
Jeg vet at min gutt skal bruke den lenge til, men lurer på hva som er vanlig praksis ute blant foreldre med litt større barn.

gutten her er 5år,men er like lang som søskenbarne som er 6.5år. Guttungen her bruker slik putte med rygg,mens søskenbarne hans bruker ingenting.
Jeg regner med å bruke det en lang stund til

ps han er nå 120cm

min eldste nærmer seg 8 år og bruker pute, han er velidg lang og vi har derfor tatt vekk ryggen

ORIGINAL: bondekone

gutten her er 5år,men er like lang som søskenbarne som er 6.5år. Guttungen her bruker slik putte med rygg,mens søskenbarne hans bruker ingenting.

ps han er nå 120cm

Gutten her fylte nettopp 6 ,men han bruker 128 i klær og er 126 cm høy og har et komplett sete, ikke bare sånn pute-ting. Men ingen av de andre søskenbarna (nesten samme alder) hans bruker sete[8|]

Jeg kjørte en seksåring nettopp, hun hadde bare pute i bilen, men moren sa det var greit å ikke ha noe når hun skulle sitte på med meg. Så da stolte jeg på det.

Hvor lenge er det påbudt å bruke sete eller pute forreseten?

ORIGINAL: ~StRaToS~

ps han er nå 120cm

Gutten her fylte nettopp 6 ,men han bruker 128 i klær og er 126 cm høy og har et komplett sete, ikke bare sånn pute-ting. Men ingen av de andre søskenbarna (nesten samme alder) hans bruker sete[8|]
vi byttet fra sette til putte med rygg da han var 4år siden han satt framovervent pga bilsyke og fikk beskjed at det var tryggere med putte med ryg og bruke bilens 3punktsele

Bruker de ikke pute eller noe form i det helle tatt? for det er vel ikke lov før de er over 136cm eller veier 36kg

ORIGINAL: McMor

Jeg kjørte en seksåring nettopp, hun hadde bare pute i bilen, men moren sa det var greit å ikke ha noe når hun skulle sitte på med meg. Så da stolte jeg på det.

Hvor lenge er det påbudt å bruke sete eller pute forreseten?
135cm eller 36kg hvis jeg husker rett

ps han er nå 120cm

vi byttet fra sette til putte med rygg da han var 4år siden han satt framovervent pga bilsyke og fikk beskjed at det var tryggere med putte med ryg og bruke bilens 3punktsele

Bruker de ikke pute eller noe form i det helle tatt? for det er vel ikke lov før de er over 136cm eller veier 36kg

Var det ikke 150 cm eller??? Trur jeg er på bærtur kanskje..
Gutten vår har forresten og en beltestol, har enda ikke sett sete med 5 punkts
belte i den klassen.

Sønnen vår blir 10 om 3 uker, akkurat fått ny stol [:D]  under 36 kg skal de være sikret.

ORIGINAL: *yummymummy*

her ble min 5 år på januar, er ca 110 cm og bruker bilsete. Skal bruke lenge enda.
Han har beltestol. Er helt uaktuelt å kjøre bil uten rett bilsikring.

Jepp[;)]

eldste vår bruker kun pute, og har gjort det siden han var 8 1/2. Mellomste har fremdeles ryggen på, og han er 7 1/2. Vet ikke hvor lange de er/var

ps han er nå 120cm

Var det ikke 150 cm eller??? Trur jeg er på bærtur kanskje..
Gutten vår har forresten og en beltestol, har enda ikke sett sete med 5 punkts
belte i den klassen.
recaro har et med 5 punkt sele som er fra 9-36kg
stemmer at det faktisk er op til 150 cm så sant de ikke veier 36 kg ser jeg
Dette sier loven:
  • Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.

• Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.

• Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er kollisjonspute. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
  • Ved bruk av bilbarnestol er det påbudt å ha den bakovervendt til barnet blir 9 kg.

• I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.

De fleste jeg kjenner bruker bil pute til de eldste hvertfall[:-]
Magnus er 7,5 og rundt 120 lang og han sitter på pute, tok av ryggen for en stund siden vi da..

Når de skal på skoleturer osv MÅ alle under 135 ha med bilpute så da har jo alle med det..rart om de da ikke bruker de når de selv er ute og kjører[:-]

min blit åtte år i mai...(125.130 er han vel..har ikke målt han på en stund...)
han sitter på pute med rygg...

Dette sier loven:

* Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.

* Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.

* Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er kollisjonspute. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
* Ved bruk av bilbarnestol er det påbudt å ha den bakovervendt til barnet blir 9 kg.

* I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelt

Hva menes med dette??

ORIGINAL: Lena Levegg

Sønnen vår blir 10 om 3 uker, akkurat fått ny stol [:D]  under 36 kg skal de være sikret.

ORIGINAL: *ProudMommy*

eldste min sitter i sånn beltestol.
av alle vennene så er det bare søskenbarnet som også sitter
i en beltestol.

Hvor gammel er din eldste??

men dere som bare bruker pute. Hva beskytter dere egentlig? Bare litt nyssgjerrig når man selv vet hva som skjer om man får en bil fra siden. ikke mye man beskytter med en pute barnet sitter på. og nå til dags får man gode store bilseter, som på det bildet som ble lagt ut av den gutten som er 10 år. Der får barnet god hode og nakke beskyttelse.

ORIGINAL: *Frøken F*

men dere som bare bruker pute. Hva beskytter dere egentlig? Bare litt nyssgjerrig når man selv vet hva som skjer om man får en bil fra siden. ikke mye man beskytter med en pute barnet sitter på. og nå til dags får man gode store bilseter, som på det bildet som ble lagt ut av den gutten som er 10 år. Der får barnet god hode og nakke beskyttelse.

Vi bruker BARE puter til våre 7og 8 åringer, det er fordi dem er over vektgrensa til beltestoler, men for lave til selene i bilen...

Eldste vår blir 14 til sommern og må ha pute om hun sitter foran i bilen, siden sela blir for høy for henne...

Minsten er 2,5 og sitter bakovervendt enda...

ORIGINAL: Jeanies lille verden

ORIGINAL: *Frøken F*

Vi bruker BARE puter til våre 7og 8 åringer, det er fordi dem er over vektgrensa til beltestoler, men for lave til selene i bilen...

Eldste vår blir 14 til sommern og må ha pute om hun sitter foran i bilen, siden sela blir for høy for henne...

Minsten er 2,5 og sitter bakovervendt enda...

ok, da er han forsåvidt like stor som en 12 åring da. Da bilstoler er laget for å bruke opp til 12 år ca. Men seff er det veldig forskjell på barna. noen er lengre enn andre.

Back
Topp