Hvor lenge avventer du?

Etter to innleggelser (gallestein og blindtarmbetennelse), ringer eg legekontoret (ev legevakt) viss eg er usikker. Dei har kompetanse til å hjelpe meg å vurdere om legebesøk er nødvendig, eller om eg kan sjå det an.

Med tanke på tidligere erfaringer, så går jeg når jeg må. Venter ikke i det lengste!
Har uansett fått beskjed av legen at jeg MÅ komme hvis jeg kjenner meg litt tufs i form, da det faktisk kan redde livet mitt ;)
(Vært døden nær noen ganger, og ene gangen kom jeg meg til lege som sendte meg rett på sykehus der jeg fikk vite at hadde jeg kommet 3 timer senere hadde det vært i likposen)

Uff, jeg venter alltid for lenge. Tenker at det ikke er så ille og at det sikkert gir seg om noen dager/uker. Har de siste fire gangene jeg har vært hos legen fått "kjeft" for å ha gått med ting for lenge :( lærer aldri..

Sjelden jeg tar meg tid til å gå til legen.. Sist jeg var hos legen var vel i 2012, utenom svangerskapene da.

Er ikke så glad i å være hos legen, har hvert der mye før med ulike plager men siden jeg er "for ung" til å slite med muskler og ledd tydeligvis så har jeg gitt opp, går ikke før jeg virkelig må, har astma og skulle hatt nye medisiner men orker ikke gå til legen for å mest sannsynligvis måtte ta ny spirometri osv, passer heller på å ikke få så mange anfall.

Men når jeg har problemer finner vi heller legemidler på apoteket :p

Hadde det derimot hvert mulig magesår eller lignende ville jeg gått til legen da, når man på en måte må

Når jeg tror legen kan hjelpe meg..
Ikke når jeg er forkjøla/influensa etc... Men f.eks ved kraftig magesmerter. Oppsøkte legevakten i vår, etter en natt. Kjenner kroppen min veldig godt, og merker når det er noe alvorlig. Legen mente det var nyrestein og sendte meg hjem med morfin.... Som ikke funket! Kom tilbake noen timer senere, ble lagt inn og operert etter et par timer! (Blindtarmbetennelse)... Da hadde jeg hadde smerter i 24 timer, som kunne endt i sprukket blindtarm.

Går fortere med barna, men ikke hvis jeg vet at jeg kan behandle de med noe reseptfritt :)

Etter to innleggelser (gallestein og blindtarmbetennelse), ringer eg legekontoret (ev legevakt) viss eg er usikker. Dei har kompetanse til å hjelpe meg å vurdere om legebesøk er nødvendig, eller om eg kan sjå det an.
Det er jo det mest fornuftige å gjøre. Jeg sliter med angst, men jobber med det. Det blir nok enklere når jeg får ny fastlege, for da vet jeg at jeg kan få komme inn.

Kommer helt an på. Ofte samler jeg opp vondter her og der før jeg drar til legen, og fyller hele timen med masse undersøkelser og spørsmål :p Et par ganger har jeg ventet for lenge for å få medisin (ikke farlig/alvorlig sykdom, men vondt/plagsomt), og det har jeg lært av. Så dersom noe gjør vondt eller jeg ikke har sett/hatt det før, får jeg meg raskt time.

Det kommer vel litt ann på hva som feiler meg.. Men er sjeldent syk da, har ikke akkurat rent ned dørene hos fastlegen min nei :P

Noen fastleger har flere uker ventetid så greit å ringe før man er døden nær ^^

Venter å ser an problemene jeg har med ett håp om at det skal gi seg, men etter en stund går jeg å spør om legen kan hjelpe meg å sjekke om det er noe som må gjøres noe med eller ikke :)

At man er døden nær før man kontakter lege er vel litt å ta i :o
Syns det virker som det nesten er flaut å innrømme at man drar til legen, det er merkelig altså for legene er her for en grunn :)

Kommer helt an på plagene jeg har. Er det noe jeg tror går over av seg selv så drar jeg ikke til lege. Kunne kanskje vært flinkere og tatt kontakt med lege men liker helst og drøye det lengde mulig:hilarious:

Venter å ser an problemene jeg har med ett håp om at det skal gi seg, men etter en stund går jeg å spør om legen kan hjelpe meg å sjekke om det er noe som må gjøres noe med eller ikke :)

At man er døden nær før man kontakter lege er vel litt å ta i :o
Syns det virker som det nesten er flaut å innrømme at man drar til legen, det er merkelig altså for legene er her for en grunn :)
Det er jeg enig med deg i. Men legen min tar meg ikke helt på alvor. Samlebåndlege. Av og til får jeg noe helt annet enn det jeg kom for også. Og han kan avfeie meg helt når jeg er bekymret for noe. Så jeg drar ikke med mindre jeg vet at han bare MÅ gjøre noe :-( Men jeg får ny lege nå, og er spent på hvordan det vil gå :-)

Det er jeg enig med deg i. Men legen min tar meg ikke helt på alvor. Samlebåndlege. Av og til får jeg noe helt annet enn det jeg kom for også. Og han kan avfeie meg helt når jeg er bekymret for noe. Så jeg drar ikke med mindre jeg vet at han bare MÅ gjøre noe :-( Men jeg får ny lege nå, og er spent på hvordan det vil gå :-)
Æsj det er trasig altså!!!! Har selv byttet lege TO ganger pga det samme.... Har nettop gjennomført ett års behandling som er utrolig ubehagelig fordi min forigje lege nekter å henvise fordi alt var 'bra' og jeg fikk høre 'det der er da ikke så plagsomt' :/:/:/ kommer aldri til å bli helt bra igjen pga den dustelegen!!!
Den andre legen overså tydelige tegn til blodpropp fordi- som du sier, sånn samlebåndlege.... Skal live deg hu ble hvit når jeg måtte tvinge henne til å spørre noen andre om hjelp og sykehuset sendte ambulanse for å unngå dødsfall før behandlingen kunne settes i gang!!!

Helsigvis har jeg en som lytter og som henviser og finner ut av ting nå!!

Du må bare bytte lege så fort som mulig, før du blir syk :)

Jeg er av typen som heller går en gang for mye enn for lite :) De er der for en grunn, så ingen betenkeligheter med å reise til lege hvis jeg er syk :) (ved mindre det gjelder omgangssyke f.eks.)

Jeg er vel nesten 5 meter under jorda omtrent før jeg går til legen med mindre det er andre plager som må sees på og da mest fordi det er nippet før mannen min hiver meg over skuldra og bærer meg til legen :P

Jeg går til legen hvis min allmenntilstand svekkes, om det er høy feber (har hatt blindtarmbetennelse og nyrebekkenbetennelse), ekstrem tretthet (høyt blodsukker under ekstreme stressperioder), vondt i ryggen (prolaps), kuler i underlivet o.l. Fått mye greier etter at jeg ble tredve.. Før det var jeg aldri hos legen. Ellers går jeg regelmessig til gynekolog. Har en litt pussig lege, han må man venne seg til, men han er skikkelig nøye så jeg føler aldri at jeg ikke blir tatt på alvor. Får nesten alltid time på dagen hvis det haster. Bytt fra samlebåndlege til en som har tid til deg :)

Går når jeg har behov. Har kronisk lavt jern og d vitaminnivå , så må innom og måle i ny og ne.

Back
Topp