Hvor langt på vei er du i dag ?

3+6 i dag<3 huff, jeg hadde kveldsvakt i går kveld og skulle reise på dagvakt i dag. Sovet så dårlig i natt og våknet med svært ømme bryster og var veldig sliten. Satt meg ned for puste litt med så kom kvalmen som et Lyn fra kle himmel… og spydde masse og ble så dårlig i magen. Synes dette er utrolig tidlig i svangerskapet, men det var jo litt stress på morgenen som kan være utløsende faktor. Huff, har aldri vært gravid før så håper ikke dette er noe som fortsetter hver dag. Noen som har opplevd det så tidlig før?

3+6 i dag<3 huff, jeg hadde kveldsvakt i går kveld og skulle reise på dagvakt i dag. Sovet så dårlig i natt og våknet med svært ømme bryster og var veldig sliten. Satt meg ned for puste litt med så kom kvalmen som et Lyn fra kle himmel… og spydde masse og ble så dårlig i magen. Synes dette er utrolig tidlig i svangerskapet, men det var jo litt stress på morgenen som kan være utløsende faktor. Huff, har aldri vært gravid før så håper ikke dette er noe som fortsetter hver dag. Noen som har opplevd det så tidlig før?
Jeg burde kanskje ikke svare, for redd jeg skremmer deg.. men skal komme med gode råd etterpå!

Med mitt første opplevde jeg samme. Uplanlagt gravid og at jeg var dårlig ble grunnen til at jeg tok test samme dag jeg skulle forventer mensen.. spydde og spydde ALT opp igjen. Havnet på sykehuset rundt uke 6 og lå innlagt i 3 mnd med HG. (Hyperemesis gravidarum, ekstrem svangerskapskvalme)

Med nummer 2 var jeg HELT FIN frem til jeg bikket nøyaktig 7 uker. Da kom oppkast som Lyn fra klar himmel. HG igjen.. innlagt rundt uke 9 og lå inne i 1 uke ca. Deretter poliklinisk noen mnd før jeg klarte å holde i sjakk resten av svangerskapet..

Så HER er mine tips:

-Stress eller uro er definitivt en utløsende faktor - planlegg dagene godt så du kan slippe det verste stresset
-Ha noe salt kjeks eller lignende ved sengen du kan spise med EN GANG du åpner øynene. Dette vil hjelpe. Ha det også med deg i veska utover dagen og småspis med en eneste gang du kjenner rumling eller kvalme tendenser.
-Legg deg i god tid og få god nok søvn
-Høres kanskje teit ut.. men tenk positive tanker!! Tenk «dette fikser jeg». Utrolig hva mental påvirkning gjør med kroppen.
-Har du mulighet, gå tur hver dag eller lett fysisk trening. Dette motvirker kvalme og vil i tillegg gjøre svangerskap og fødsel lettere!

Jeg er dessverre ekspert på dette området.
Send meg gjerne pm om du vil prate nærmere :Heartred

Glemte en vesentlig ting!

Det jeg klarte å holde i sjakk med i andre svangerskap:

Etter jeg hadde kastet opp (si jeg spiste 2 skiver). Så spiste jeg ALLTID halvparten av mengden rett etterpå. Og da klarte jeg å beholde maten..

Gikk allikevel kraftig ned i vekt og måtte ha jevnlige sykehusbesøk med væske intravenøst.
Men såååå mye bedre enn innleggelse og oppkast 24/7 hver eneste dag :blob3

Back
Topp