Hvor langt er jeg egentlig på vei??

eemmaa

Flørter med forumet
Altså, jeg blir gal i hodet av denne ukestellingen. Jeg er nå 28+5 uker på vei, ifølge mange på dette forumet, fastlegen min, venner og familie er jeg da 29 uker på vei... ifølge jordmor og appen fra babyverden og preggolife er jeg 28 uker på vei [emoji58]

Hvor langt på vei er jeg egentlig?? Jeg har jo ferdig gått 28 uker, så jeg vil jo si at jeg er 29 uker på vei!

Samme med hvor mange mnd også, i følge preggolife så er jeg i min 8 graviditetsmnd.

Please hjelp meg [emoji23][emoji85]

5 dager er ikke en uke; 7 dager er en uke. Du er altså 28 uker og 5 dager på vei, som betyr at du er i 29. uke, eller i uke 29. om to dager er du 29 fullgåtte uker. Og når du er 29+1 (om 3 dager) er du i den 30. uka :)

Skjønner?

5 dager er ikke en uke; 7 dager er en uke. Du er altså 28 uker og 5 dager på vei, som betyr at du er i 29. uke, eller i uke 29. om to dager er du 29 fullgåtte uker. Og når du er 29+1 (om 3 dager) er du i den 30. uka :)

Skjønner?

Sånn er det jeg også tenker :D

Du HAR vært gravid i 28 uker og 5 dager, men du er på vei inn i din 29'ende uke.

Jeg sier at jeg er 28 uker på vei helt frem til ukesbytte (lørdager). Så idag er jeg 28 uker, imorgen er det 29. Hehe

Jeg må forresten sjekke appen for jeg har ikke peiling. Husker ikke ukenr! Gosh..

Når det gjelder måneder; så er graviditets måneder 4 uker i Preglife appen. Det vil si at når du nærmer deg termin, så er du inn i din 10. Graviditets måned. Men på feltet hvor det står kalender måned er hvor mange uker det var i de månedene du har vært gravid. Noen måneder har jo 5 hele kalender uker istedenfor 4 :)

Skjønner?

Ja jeg vil også si at jeg er 29 uker på vei, og vet skifte på mandag til 29+0 så er jeg 30 uker på vei :) men er ikke til å bli klok på, kun dere få som har svart på denne tråden er også litt uenige [emoji85][emoji23]

Ja jeg vil også si at jeg er 29 uker på vei, og vet skifte på mandag til 29+0 så er jeg 30 uker på vei :) men er ikke til å bli klok på, kun dere få som har svart på denne tråden er også litt uenige [emoji85][emoji23]
I dag er jeg 27 blank (27+0) så da er jeg 27 uker på vei :) og det sier jeg til jeg bikker 28. Men om noen spør meg når jeg er 27+5 sier jeg nok «snart 28 uker».

Bruker Ovia-appen (elsker den) og Preglife.

Tenk på det sånn; Året har 52 uker, 12 av de er vi helt ferdige med, og er dermed I uke 13.

Det er det samme med svangerskapet. Jeg er helt ferdig med 30 uker, og er I uke 31.

Når noen spør nå, svarer jeg som regel hvor langt tid jeg har igjen, da omgår jeg hele problemstillingen. Noen spør hvilken uke jeg er I, da sier jeg uke 31.

Her bruker jordmor og leger det samme som din jordmor, og sier en er 12 uker fra 12+0 til 12+6 f.eks. Jeg bruker bare det samme for enkelthets skyld, sånn at vi snakker om det samme på kontrollene. Men det er jo egentlig ikke et problem siden en med dem snakker om både uke og dager egentlig. Og når andre spør så sier jeg bare måneder stort sett.

Og mtp apper på engelsk, så regner de svangerskapet på 40 uker. I Norge er det 40+3 nå..

Noe jeg ikke forstår, med første og andre var det 40+2.. Hehe

Rart folk blir forvirret? [emoji23] jeg er uansett 29+0 i morgen, er er jo da ferdig med uke 29 og er inni uke 30, så vil da si jeg er 30 uker på vei :)

Rart folk blir forvirret? [emoji23] jeg er uansett 29+0 i morgen, er er jo da ferdig med uke 29 og er inni uke 30, så vil da si jeg er 30 uker på vei :)
Sånn jeg regner det også. Bikka 30 fullgåtte i dag, så det betyr at jeg går inn i den trettiførste svangerskapsuka. På samme måte som man beregner hvilken uke man er i i årskalenderen. Som Siadle skrev: man sier ikke uke 12 når man har passert 12 uker. Da er vi jo inne i årets uke 13 :p

For meg blir det helt feil å si at jeg er 31 uker på vei nå (er 30+1), selv om jeg er i den 31. svangerskapsuka. Jeg har jo nettopp begynt på den, så da er jeg jo ikke 31 uker på vei, men 30 uker og 1 dag (veldig tungvint å si da hehe). Akkurat som man nå på mandag er i uke 14, men bare har fullført 13 uker av året. Vi er i den 14 uka, men har bare kommet 13 uker ut i året. :p I grunn er det veldig å spikke fliser, og går bare på hvordan en formulerer seg. Om en snakker om tid gått/passert, eller hvor en er akkurat nå. Lettest å bare si hvor lang tid en har igjen nå når vi har kommet så langt. :p

Mannen pleier å spørre hvor langt jeg er på vei, sånn i manneuker, for han får helt fnatt av tidsregningen med graviditetsmåned, kalendermåned, uker på vei og uken man er i og + dager. :hilarious::hilarious:

For meg blir det helt feil å si at jeg er 31 uker på vei nå (er 30+1), selv om jeg er i den 31. svangerskapsuka. Jeg har jo nettopp begynt på den, så da er jeg jo ikke 31 uker på vei, men 30 uker og 1 dag (veldig tungvint å si da hehe). Akkurat som man nå på mandag er i uke 14, men bare har fullført 13 uker av året. Vi er i den 14 uka, men har bare kommet 13 uker ut i året. [emoji14] I grunn er det veldig å spikke fliser, og går bare på hvordan en formulerer seg. Om en snakker om tid gått/passert, eller hvor en er akkurat nå. Lettest å bare si hvor lang tid en har igjen nå når vi har kommet så langt. [emoji14]

Mannen pleier å spørre hvor langt jeg er på vei, sånn i manneuker, for han får helt fnatt av tidsregningen med graviditetsmåned, kalendermåned, uker på vei og uken man er i og + dager. :hilarious::hilarious:
Jeg sier ikke at jeg er 32 uker på vei, men jeg sier at jeg er _i_ uke 32. Men ja, som oftest omgår jeg hele problemstillingen, og sier at det er 9 uker igjen til termin.

Jeg sier ikke at jeg er 32 uker på vei, men jeg sier at jeg er _i_ uke 32. Men ja, som oftest omgår jeg hele problemstillingen, og sier at det er 9 uker igjen til termin.

Mye lettere å bare omgå hele problemstillingen og si antall uker igjen til termin ja, endel av de som spør meg syns det er lettere å forholde seg til og er nesten mer svar på det de lurer på enn hvor langt jeg er på vei. Om jeg sier uker følger mange opp med å spørre når termin er uansett, eller hva det tilsier i måneder.

Back
Topp