Hvor lang ventetid må man regne med fra henvisning til IVF behandling er i gang?

Du må kun inn på klinikken ved forsamtale, egguttak og ved innsett av embryo. Egguttaksdagen kan du uansett ikke være på jobb, så det er bare forsamtale og innsett som krever litt mer fravær. Forsamtalen er kun en gang, og antall innsett varierer utifra hvor mange embryo du får og hvor mange innsett det tar før graviditet.

Andre ultralydundersøkelser kan du gjøre hos samarbeidende gynekolog. :)

Okei, trodde kanskje det var mer. Da det er absolutt mulig å se på andre behandlingssteder :happy:

Jeg fikk beskjed om at man må ha prøvd litt forskjellig før gyn kan sende henvsning. Det måtte vi. Prøvde ulike kurer som skulle styre syklusen og hjelpe meg med å få eggløsning. Ble ikke gravid og da sendte gyn henvisningen.

PS: Ullevål og Riksen samarbeider. Forsamtalene skjer på Ullevål og behandlingen på Riksen.

Vi har vært prøvere i 3 år og har siden januar gått på femar/letrozol (med en pausesyklus) og skal nå ha pause ut året fra det. Så vi har prøvd ut mulighetene som Gyn har foreslått, neste steg er ivf sa hun. Måtte slutte på noen medisiner i januar når muligheten for å bli gravid skulle være større, så det bekymrer meg litt at tiden drar seg så ut. I tillegg til at tålmodigheten selvfølgelig begynner å bli ganske så liten.:confused1

Vi har vært prøvere i 3 år og har siden januar gått på femar/letrozol (med en pausesyklus) og skal nå ha pause ut året fra det. Så vi har prøvd ut mulighetene som Gyn har foreslått, neste steg er ivf sa hun. Måtte slutte på noen medisiner i januar når muligheten for å bli gravid skulle være større, så det bekymrer meg litt at tiden drar seg så ut. I tillegg til at tålmodigheten selvfølgelig begynner å bli ganske så liten.:confused1
Hvis dere har prøvd i 3 år ville jeg bare bedt gyn sende henvisning med en gang. Det har dere krav på når dere har prøvd i mer enn et år :happy: Er jo bare å stryke seg fra ventelisten om det skulle klaffe i mellomtiden!

Hvis dere allerede har prøvd medisiner, så er det ingen grunn å vente egentlig.
Hadde veldig lik prosess som deg. Fikk påvist PCO og ble satt på Letrozol og litt andre ting. Prøvde det i nesten et år uten å lykkes.

Etter et år med prøving er man anbefalt å starte utredning. Alle må igjennom utredning før man kan starte en IVF behandling (gjelder både offentlig og privat). Dette kan gynekolog (og fastleger) gjøre, eller man kan få utredning hos de private klinikkene som tilbyr IVF behandling. Dokumentasjonen må legges ved henvisningen når den sendes inn.

Utdrag:
Hvilken dokumentasjon kreves for å få assistert befruktning? Hva må innhentes hos fastlege?

Hvis du ikke starter utredningen hos oss (vi kan utføre alle undersøkelser og prøver), trenger vi dokumentasjon på undersøkelsene som er utført og blodprøvesvar fra fastlege og/eller gynekolog.

I tillegg kreves det en barneomsorgsattest fra alle som ønsker assistert befruktning. Dette blir nytt i bioteknologiloven fra 1. juli 2020.

https://medicus.no/sporsmal-og-svar/32-sporsmal-og-svar-om-assistert-befruktning-for-enslige/

Ja, det var litt av en ventetid! :sorry: Godt å høre du endelig er i gang:) Samarbeider Riksen og Ullevål eller ønsket du deg til Ullevål i stedenfor? :)

Som noen har allerede skrevet her samarbeider Ullevål og Riks. Den førstesamtalen er alltid på Ullevål men selve behandlingen skjer på Riksen :)
Hvis du har mulighet nå så anbefaler jeg deg å spørre din gyn nå for henvisning. Man kan fort bruke halve året på venting ;)

Jeg har lang reisevei til klinikken(50mil) :(
Må dit på ultralyd ved oppstart av stimulering, enda en ultralyd kontroll, uttak og evt innsett. Så må ta fly 4 ganger ila 1-2 uker :-p spent!!

Jeg har lang reisevei til klinikken(50mil) :(
Må dit på ultralyd ved oppstart av stimulering, enda en ultralyd kontroll, uttak og evt innsett. Så må ta fly 4 ganger ila 1-2 uker :p spent!!
Vi bor også 50 mil fra nærmeste klinikk.. får man sykemelding? Går jo ikke an å bruke egenmelding med så korte mellomrom.

Som noen har allerede skrevet her samarbeider Ullevål og Riks. Den førstesamtalen er alltid på Ullevål men selve behandlingen skjer på Riksen :)
Hvis du har mulighet nå så anbefaler jeg deg å spørre din gyn nå for henvisning. Man kan fort bruke halve året på venting ;)

Okei :) Vil det da i følge denne linken som ble lagt til i tråden tidligere: https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for/?bid=183 si at ventetiden er 12 uker for å få forsamtale og 20 uker for å komme i gang med behandling?

Jeg og mannen har bestemt oss for å ta en telefon til Gyn, så håper hun er med på å henvise nå :smiley-angelic001 Vil ikke vente lengre enn jeg må:angelic:

Okei :) Vil det da i følge denne linken som ble lagt til i tråden tidligere: https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for/?bid=183 si at ventetiden er 12 uker for å få forsamtale og 20 uker for å komme i gang med behandling?

Jeg og mannen har bestemt oss for å ta en telefon til Gyn, så håper hun er med på å henvise nå :smiley-angelic001 Vil ikke vente lengre enn jeg må:angelic:

Lykke til! :happy::happy::happy:
Håper dere får begynne så fort som mulig ;)

Back
Topp