Hvor lang ventetid må man regne med fra henvisning til IVF behandling er i gang?

Shootingstar

Flørter med forumet
Hei :)

Jeg barer lurer på hvor lang tid vi må forvente at prosessen fra henvisning til prøverørsbehandling er i gang tar? Er hos privat Gyn, men ønsker å bli henvist til offentlig IVF. Tror vi vil «tilhøre» Oslo, så Riksen eller Ullevål.

Hei :)

Jeg barer lurer på hvor lang tid vi må forvente at prosessen fra henvisning til prøverørsbehandling er i gang tar? Er hos privat Gyn, men ønsker å bli henvist til offentlig IVF. Tror vi vil «tilhøre» Oslo, så Riksen eller Ullevål.

Det er litt av en ventetid. Vi var utredet hos en privat klinikk i november i fjor og henvisningen ble sendt til Riksen desember i fjor. Ble innkalt til første samtale på Ullevål i april. Ringte inn mens i juni, men kunne ikke starte med behandlingen da pga kapasitet. Var ikke igang med ivf før på slutten av august. :)

Er veldig stor forskjell på de ulike stedene. Og så vil det nok også ha litt å si hvorvidt dere er ferdig utredet privat eller ikke. Vi valgte å benytte oss av fritt sykehusvalg og dro til st.Olavs i Trondheim da de er kjent for kort ventetid. Ble henvist i oktober i fjor, og startet behandling i slutten av november.

Er veldig stor forskjell på de ulike stedene. Og så vil det nok også ha litt å si hvorvidt dere er ferdig utredet privat eller ikke. Vi valgte å benytte oss av fritt sykehusvalg og dro til st.Olavs i Trondheim da de er kjent for kort ventetid. Ble henvist i oktober i fjor, og startet behandling i slutten av november.

Bare til info, St Olavs prøver jo fortsatt å ha kortest mulig ventetid men i praksis er det blitt lengre nå siden våren fordi de behandler nå også lesbiske+enslige med egen sædbank (men har fortsatt bare det ene operasjonsrommet)

Men det er fortsatt kort/ingen ventetid for dem som er allerede inn til behandling og må ha flere forsøk, det blir heller lengre å vente på oppstart

Edit: Trodde de ikke hadde kommet så langt men ser de har faktisk oppdatert dette på nettside (at det er 12 ukers ventetid til utredning og 1-2 måneder til første behandling). Dessverre - men på den andre siden er det jo bra at flest mulig skal kunne få tilbud i det offentlige.

Last edited:
Bare til info, St Olavs prøver jo fortsatt å ha kortest mulig ventetid men i praksis er det blitt lengre nå siden våren fordi de behandler nå også lesbiske+enslige med egen sædbank (men har fortsatt bare det ene operasjonsrommet)

Men det er fortsatt kort/ingen ventetid for dem som er allerede inn til behandling og må ha flere forsøk, det blir heller lengre å vente på oppstart
Aah, ja det gir jo mening! Takk for oppdatert info! Jeg var bare så sykt imponert over ventetiden i fjor høst når vi startet opp.

Aah, ja det gir jo mening! Takk for oppdatert info! Jeg var bare så sykt imponert over ventetiden i fjor høst når vi startet opp.

Ja, samme her egentlig. Vi som startet sent i fjor-tidlig i år hadde skikkelig flaks, hadde vi startet nå så hadde det fort blitt 4-6 måneder med venting

Om dere har mulighet ville jeg vurdert Porsgrunn. Ventetiden på forsamtale er nok relativt lik som hos Riksen/Ullevål, men når man først er i systemet er det kort ventetid på behandling. :)

Noen som vet ventetid på st.Olav hvis man tar utredning privat og blir henvist dit? Er dyrt for ivf privat, men føler vi har dårlig tid..

Vi sendte henvisning i Juni, fikk samtale i august, starter første forsøk nå om 2 uker
Wow! Det var kjapt! Måtte vente noen måneder fra henvisning til første samtale, og deretter 6 mnd fra samtale til oppstart. Dette er Riksen.
Lange ventetider selv om man er i systemet.

Det er litt av en ventetid. Vi var utredet hos en privat klinikk i november i fjor og henvisningen ble sendt til Riksen desember i fjor. Ble innkalt til første samtale på Ullevål i april. Ringte inn mens i juni, men kunne ikke starte med behandlingen da pga kapasitet. Var ikke igang med ivf før på slutten av august. :)

Ja, det var litt av en ventetid! :sorry: Godt å høre du endelig er i gang:) Samarbeider Riksen og Ullevål eller ønsket du deg til Ullevål i stedenfor? :)

Gyn har tatt blodprøver av meg og undersøkt med med UL flere ganger. Er det noe mer utredning en dette for meg? Mannen har de ikke undersøkt enda da de mente problemet nok ligger på meg pga. manglende eggløsning. Jeg og mannen ønsker utredning av han også privat før henvisning.

Så bra! Det var jo veldig kjapt, ut ifra det jeg har forstått :) Leser i tråden at ventetiden nok er lenger nå. St. Olavs blir veldig lang reisevei for oss, men ønsker kortest mulig ventetid. Hvor mye reising kan man regne med?

Takk for svar alle sammen:Heartred Ser det varierer en del avhengig av behandlingssted og kapasitet. Gyn tenker at IVF vil bli neste steg om jeg ikke har blitt gravid før jul, og tenker nok da å henvise til dette i januar. For min del skulle vi helst allerede blitt henvist.. iallefall når jeg ser hva slags ventetider som er rundt omkring. Må nok ta en tlf til Gyn.

Ønsker (selvfølgelig:rolleyes:) kortest mulig ventetid. Noen som vet hvordan de kan ha kortere ventetid på Ullevål enn på Riksen? Og hvordan gjør dere som må reise et stykke det (og dere andre) angående avtaler på sykehuset når det kommer til å måtte ta fri fra jobben?

Takk for svar alle sammen:Heartred Ser det varierer en del avhengig av behandlingssted og kapasitet. Gyn tenker at IVF vil bli neste steg om jeg ikke har blitt gravid før jul, og tenker nok da å henvise til dette i januar. For min del skulle vi helst allerede blitt henvist.. iallefall når jeg ser hva slags ventetider som er rundt omkring. Må nok ta en tlf til Gyn.

Ønsker (selvfølgelig:rolleyes:) kortest mulig ventetid. Noen som vet hvordan de kan ha kortere ventetid på Ullevål enn på Riksen? Og hvordan gjør dere som må reise et stykke det (og dere andre) angående avtaler på sykehuset når det kommer til å måtte ta fri fra jobben?

Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om henvisning nå, hvis gyn går med på det. Så bruker du ventetiden på å prøve :happy:
Skulle du bli gravid før eller ikke ønske å starte opp med en gang du får samtale kan du bare utsette (ta utredning og samtale bare). Er stort sett kortere ventetid om man er i systemet allerede tror jeg. Var ihvertfall det for oss i Haugesund for et par år siden. Vi utsatte, men når vi da ringte og sa vi ville starte fikk vi starte på neste syklus omtrent.
Lykke til :Heartred

Du må kun inn på klinikken ved forsamtale, egguttak og ved innsett av embryo. Egguttaksdagen kan du uansett ikke være på jobb, så det er bare forsamtale og innsett som krever litt mer fravær. Forsamtalen er kun en gang, og antall innsett varierer utifra hvor mange embryo du får og hvor mange innsett det tar før graviditet.

Andre ultralydundersøkelser kan du gjøre hos samarbeidende gynekolog. :)

Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om henvisning nå, hvis gyn går med på det. Så bruker du ventetiden på å prøve :happy:
Skulle du bli gravid før eller ikke ønske å starte opp med en gang du får samtale kan du bare utsette (ta utredning og samtale bare). Er stort sett kortere ventetid om man er i systemet allerede tror jeg. Var ihvertfall det for oss i Haugesund for et par år siden. Vi utsatte, men når vi da ringte og sa vi ville starte fikk vi starte på neste syklus omtrent.

Jeg fikk beskjed om at man må ha prøvd litt forskjellig før gyn kan sende henvsning. Det måtte vi. Prøvde ulike kurer som skulle styre syklusen og hjelpe meg med å få eggløsning. Ble ikke gravid og da sendte gyn henvisningen.

PS: Ullevål og Riksen samarbeider. Forsamtalene skjer på Ullevål og behandlingen på Riksen.

Skulle du bli gravid før eller ikke ønske å starte opp med en gang du får samtale kan du bare utsette (ta utredning og samtale bare). Er stort sett kortere ventetid om man er i systemet allerede tror jeg. Var ihvertfall det for oss i Haugesund for et par år siden. Vi utsatte, men når vi da ringte og sa vi ville starte fikk vi starte på neste syklus omtrent .

Det tenker jeg også. Må nok ta en telefon til gyn :nailbiting: Så bra de var fleksible på det! Kan kanskje være en fordel å være i systemet :)

Tusen takk:Heartred

Back
Topp