Hvor lang vei har barna deres til skole/bhg?

BabyCala

Elsker forumet
Vi vurderer å kjøpe en tomt 2 km utenfor sentrum men er usikre fordi vi synes det blir litt lang vei å gå til og fra skolen. Til barneskole og bhg. blir det 2,6 km og til ungdomsskolen blir det vel 3 km ca. Når de kan sykle til skolen hjelper det jo, men likevel..

Samtidig er vi begge i jobb og vi skal jo ut av døra alle sammen hver morgen og kan da kjøre - og hente gjør vi jo da på veien hjem.. men.. er redd for at vi kommer til å angre på at veien er såpass lang. Og når man kjøper tomt og bygger drømmehuset er det jo ikke barebare å flytte hvis man angrer.

Så hvor lang vei har barna deres og hvordan kommer de seg dit og hjem?
Takker for svar. :)

Til bhg er det 1 mil.. :p
Når han endelig får plass i bhg i denne kommunen, så blir det nok .. fem minutter å gå. Det er det til barneskolen og.

Jeg synes det kommer litt an på om det er gangvei der de skal gå til skole/bhg, hvor trafikert veien er, og om de evt. må krysse veien for å komme frem til skole/bhg.

Jeg for min del syns ikke det er noe problem om de ikke må krysse en sterkt trafikert vei for å komme på skolen. Jeg er selv vokst opp ved E6, og måtte gå ca 500 meter langt E6 uten gangvei for å komme til bussen som gikk til skolen.

Vi har veldig kort vei til både skole og bhg, er vel 3-400 meter til begge deler. Når jeg leverer og henter går vi, mens når mannen leverer og henter kjøres de, han må forbi skole/bhg på vei til jobb.
På fridagene mine går guttungen hjem alene fra skolen.

Vi bruker ca 2-3 minutter på å gå til barnehagen, i barnets tempo. Ganske kjekt! Hvis vi fremdeles bor på samme sted om noen år blir det litt lengre vei til skolen, men likevel gangavstand.

Til bhg tar det 10 min med bil om det ikke er en bil på veien, men i rushen tar det 15-20 min. kan ikke gå den veien, det blir isåfall en riktig lang omvei.

Skolen ligger 10 min gå avstand herfra, men jeg håper vi får kjøpt oss hus før de begynner på skolen, for vil helst ikke at de skal gå på den skolen. så flytter vi dit vi vil, blir det nok noe av den samme vei lengden som du har. men det er fin veistrekke/gangsti og lite trafikk.

jeg tror jeg ville godt for drømme huset jeg :)

om det er grei vei og gå/sykle på etterhvert. ikke noe særlig om de måtte gått etter veikanten heller.

Til bhg tar det 5 minutt å gå
Til Barneskolen tar det 1-2 minutt :)
Til ungdomskolen og vgs tar det 5 minutt å gå.

Nå er begge barna i bhg alder så jeg kjører dei selvsagt til bhg og henter dei.
Men når dei begynner på skolen så regner jeg med at dei går bort selv :)
Er ikke noe spesiell trafikk på skoleveien til skolen her fra :)

til barnehagen er det vel en mil ca.
til skolen er det ca200-300meter(bruker 3 min å gå). Gleder meg veldig til minste jenten begynner på skolen i år, slik at vi slipper den lange veien, er utrolig slitsomt, og det går så mye tid på det. spesielt når jeg ikke har lappen.
det jeg merker godt og er at minste jenten har ikke venninner og slik her, siden hun ikke går i barnehage i nabolaget, alle vennene hennes bor der barnehagen er. Så det blir kjekt når hun blir kjent med barn her og får venner her i området.

Eldste går til skolen siden den ligger rett her vi bor.
Minste tar bussen med meg, ev faren kjører henne de gangene han må hente.

Vi skal bygge hus ca 5 min gåtur fra barneskolen, men sikkert 3 km fra ungdomsskolen. 100 meter fra barnehagen jeg håper de får plass i. 

Jeg bryr meg ikke om hvor lang vei de må gå / sykle. Det som betyr noe for meg er om skoleveien er trafikkfarlig eller ikke, og om det er mange andre barn i nærområdet som de kan gå sammen med. Jeg er den type mamma som synes det hadde vært helt greit om barna mine måtte trimme litt mer på en lengre skolevei.

50 meter til barnehagen og 1,5 km til skolen vi hører til!

Hadde det ikke vært for noen trær kunne vi sett skolen  men ungene her går ikke lysløypa men veien rundt og bruker da 10-15 min i sin fart, er svært lite trafikert vei og mange barn som går så heldigvis trygg vei 

2 minutter å gå.. Gangvei hele veien og ingen trafikk rundt. Nå følger jeg han, men når han begynner på skolen går han nok selv :)

Her vi bor nå er det 15 min gange til barnehagen og 5 min med bil ca. Det samme til barneskolen. Til ungdomskolen er det 1 mil og da får de buss.

Vel, siden du spør, ungene har ca 30 m i luftlinje til barnehagen, men pga. at porten som er nærmest ikke er lov å bruke må vi gå litt omvei, så da blir det vel ca 200 m å gå. Men vi skal flytte så aner ikke hvor lang vei det blir til skole og barnehage da, men i starten blir det iallefall så langt at de må kjøres. Bor vi samme sted ved skolestart for eldstemann blir det skolebuss.

Det er ca 3 minutter å gå hjemmefra til både barnehagen og skolen og hele veien er det gangvei som det ikke er noen bilvei i nærheten av. syns det er veldig fint!

bhg - 2,5 km...
skole - 700 meter...

Avstanden var ikke utslagsgivende for hvor vi valgte å kjøpe hus, men vi ser jo nå at det er kjempegreit når han begynner på skolen :)
Der vi bodde før hadde vi 100 meter til bhg, og 125 meter til skolen....

2,7 km til bhg gangavstand. Men vi tar buss. Hadde vi fått plass i nærheten her vi bor så hadde det vært snakk om maks 500 m.
Skolen ligger 10 m unna. Ungdomsskole er 100 m unna.

Det blir ca 300m :-) Men må krysse en ganske trafikert vei så kommer nok til å følge de første årene.

Back
Topp