Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ang melkeproteine allergi , babyen min er snart 6 mnd gammel , hun har slitet med magen fra hub var noen uker gammel , men ikke hele tiden .Har perioder hvor hun sliter med luft smerter , går på do hver 3-4 dag og kan ha ubehag når skal prumpe . Hun gråter ikke men kan skrike også kommer det ut prump. Og etter det er alt bra . Har tatt opp med både lege og på helse stasjon flere ganger får ikke noe forklaring enn at jeg skal kutte ut med melkeproteiner.Hei Malala,
Maten du spiser vil først fordøyes i kroppen din, og deretter vil næringsstoffene gå over i blodet ditt. Deretter vil noe av dette gå over i morsmelken. Hvor raskt næringsstoffene går over i melken avhenger av hvor lett fordøyelig maten er. I de aller fleste tilfeller blir ikke barnet påvirket av det du spiser.
Det viktgste å tenke på når man ammer er å ha et sunt og variert kosthold med bl.a mye frukt og grønt, magre meieriprodukter, grove kornprodukter og magert kjøtt og fisk. Tran kan være aktuelt å ta som tilskudd dersom man ikke spiser mye fisk. Det er viktig å få i seg nok vitaminer og mineraler, og nyere studier viser at ammende får i seg alt for lite av mineralet jod.
Her kan du lese mer om hva du bør spise når du ammer, og sjekke om du får i deg nok jod.
Når det gjelder melkeproteinallergi vil symptomer ofte være løs mage og magesmerter hos barnet. Rådfør deg med lege eller på helsestasjonen dersom du mistenker allergisk reaksjon hos barnet etter du har gitt kumelk. Melkeproteinallergi er imidlertid ikke veldig vanlig, og kun rundt 2-3% av små barn har melkeproteinallergi.
Les mer om melkeproteinallergi her
Små barn kan få kumelk fra de er 12 måneder gamle. Små mengder yoghurt, og mindre mengder melk i matlaging kan gis fra de er 10 måneder gamle. Årsaken til dette er at kumelk ikke er noen god kilde til jern, og man vil da heller at barnet får andre matvarer som er mer jernrike, slik som for eksempel jernrik grøt eller brødmat.
Les mer: Når skal barn begynne å drikke melk?
Lykke til!
Ang melkeproteine allergi , babyen min er snart 6 mnd gammel , hun har slitet med magen fra hub var noen uker gammel , men ikke hele tiden .Har perioder hvor hun sliter med luft smerter , går på do hver 3-4 dag og kan ha ubehag når skal prumpe . Hun gråter ikke men kan skrike også kommer det ut prump. Og etter det er alt bra . Har tatt opp med både lege og på helse stasjon flere ganger får ikke noe forklaring enn at jeg skal kutte ut med melkeproteiner.
Jeg ammer mest og innimellom får hun erstatning .
Og jeg har perioder hvor jeg bruker mer melke produkter og perioder hvor bruker veldig lite . (Drikker laktose redusert melk i flere år selv ) og Jeg ser Ikke forskjell når smertene kommer.
Hvis det er snakk om melke allergi hos babyen , kan de slite da med forstoppelse ? Og bare luft smerter i perioder , som nevnt ovenfor ?
Jeg spør her , da ikke vet hvem jeg skal spørre om