Hvor lang tid

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av Malala, 6 Jul 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Malala Elsker forumet Sommerfuglene Januar 2017

    hvor lang tid tar det når mor spiser noe og babyen eventuelt får i seg ved amming ?

    Hvordan vet en om babyen reagerer på melke protein ?
     
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Malala,

    Maten du spiser vil først fordøyes i kroppen din, og deretter vil næringsstoffene gå over i blodet ditt. Deretter vil noe av dette gå over i morsmelken. Hvor raskt næringsstoffene går over i melken avhenger av hvor lett fordøyelig maten er. I de aller fleste tilfeller blir ikke barnet påvirket av det du spiser.

    Det viktgste å tenke på når man ammer er å ha et sunt og variert kosthold med bl.a mye frukt og grønt, magre meieriprodukter, grove kornprodukter og magert kjøtt og fisk. Tran kan være aktuelt å ta som tilskudd dersom man ikke spiser mye fisk. Det er viktig å få i seg nok vitaminer og mineraler, og nyere studier viser at ammende får i seg alt for lite av mineralet jod.

    Her kan du lese mer om hva du bør spise når du ammer, og sjekke om du får i deg nok jod.

    Når det gjelder melkeproteinallergi vil symptomer ofte være løs mage og magesmerter hos barnet. Rådfør deg med lege eller på helsestasjonen dersom du mistenker allergisk reaksjon hos barnet etter du har gitt kumelk. Melkeproteinallergi er imidlertid ikke veldig vanlig, og kun rundt 2-3% av små barn har melkeproteinallergi.

    Les mer om melkeproteinallergi her

    Små barn kan få kumelk fra de er 12 måneder gamle. Små mengder yoghurt, og mindre mengder melk i matlaging kan gis fra de er 10 måneder gamle. Årsaken til dette er at kumelk ikke er noen god kilde til jern, og man vil da heller at barnet får andre matvarer som er mer jernrike, slik som for eksempel jernrik grøt eller brødmat.

    Les mer: Når skal barn begynne å drikke melk?

    Lykke til!
     
  3. Malala Elsker forumet Sommerfuglene Januar 2017

    Ang melkeproteine allergi , babyen min er snart 6 mnd gammel , hun har slitet med magen fra hub var noen uker gammel , men ikke hele tiden .Har perioder hvor hun sliter med luft smerter , går på do hver 3-4 dag og kan ha ubehag når skal prumpe . Hun gråter ikke men kan skrike også kommer det ut prump. Og etter det er alt bra . Har tatt opp med både lege og på helse stasjon flere ganger får ikke noe forklaring enn at jeg skal kutte ut med melkeproteiner.
    Jeg ammer mest og innimellom får hun erstatning .
    Og jeg har perioder hvor jeg bruker mer melke produkter og perioder hvor bruker veldig lite . (Drikker laktose redusert melk i flere år selv ) og Jeg ser Ikke forskjell når smertene kommer.

    Hvis det er snakk om melke allergi hos babyen , kan de slite da med forstoppelse ? Og bare luft smerter i perioder , som nevnt ovenfor ?
    Jeg spør her , da ikke vet hvem jeg skal spørre om :)
     
  4. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Malala,

    Symptomer kan være veldig individuelt, men ofte vil luftsmerter, gulping, forstoppelse eller løs mage være symptomer. Du kan unngå melkeproteiner i en periode og se hvordan barnet reagerer. Husk å bruke hypoallergen morsmelkerstatning når du bruker dette, og husk at det ofte er brukt melk i blandingsprodukter slik som pølser, fiskekaker, knekkebrød osv. Du må lese ingredienslisten godt. Dette kan du lese mer om her.

    Du kan også føre en liten dagbok over hva du spiser og hvordan barnet reagerer (avføring, gråting, gulping osv.). Denne kan være fin å ta med til helsestasjonen eller legen. Du bør oppsøke helsestasjon eller lege dersom du fortsatt er bekymret for barnet ditt, og forklare grundig hvilke symptomer du ser og når du ser dem. Dersom det er aktuelt kan man også få hypoallergen morsmelkerstatning på blå resept. Legen kan også sjekke om det ikke er noe annet som feiler barnet ditt.

    Husk at når du ekskluderer melk og meieriprodukter fra kostholdet ditt forsvinner også en god kilde til mange gode næringsstoffer. Disse må du få i deg gjennom andre matvarer eller kosttilskudd. Spesielt kalsium, jod og proteiner er viktig å få i seg gjennom andre kilder. Hvit fisk er den beste kilden til jod etter melk og meieriprodukter, men husk at blandingsprodukter slik som fiskekaker kan inneholde melkeprotein. Kalsium finnes også for eksempel i nøtter, mandler og grønne grønnsaker. Magert kjøtt som fisk og kylling, i tillegg til grove kornprodukter og egg er en god kilde til proteiner i et variert kosthold.

    Lykke til!
     
  5. Bjørka Flørter med forumet


    Jeg er ingen ekspert på dette, min er bare 6 uker gammel, prøver å finne veien litt selv. Vår lille har litt luftsmerter. Vi er nøye med å klappe han på ryggen etter amming, og to ggr PR dag gir vi han massasje på magen slik at man lettere får ut luft. Han blir veldig mye mer rolig etter det.

    Masserer ikke hardt men stryker hendene over magen. Først stryker jeg annenhver hånd fra ribbeina og ned til underlivet. 6 gg med hver hånd. Tar så tak med beina og løfter knær opp mot magen, tell til 6 og rist løs. Så tar jeg min venstre hånd og lager en sirkel med klokka på magen, neste halvmåne mot klokka med høyre hånd. 6ggr PR hånd. Sånn annenhver. Så samme greie med beina og rist beina etterpå.

    Det har hjulpet oss veldig. Han blir veldig rolig av dette. Fant info om massasjen i spedbarnsboka fra sykehuset.
     
  6. Isenbel Forelsket i forumet Julibaluba 2017

    Min baby har helt siden fødsel vært plaget med mye luftsmerter og mye gulping/oppkast. Til tross for dette gikk hun bare ned 80 gram (fra 3515g) ved hjemreise, da hun tok brystet umiddelbart. Hun har også lagt på seg mer enn nok i ettertid, så jeg vet at hun får i seg nok, selv om mye kommer opp.

    Magevondt har vart gjennom hele døgnet og hun har hatt så vondt at hele den lille kroppen bare har knytt seg. Prøvde først å eliminere andre "typiske magevondt-varer" uten hell. Ammetaket har også vært kjempegodt fra dag én, og vi har prøvd ulike metoder med intervall-amming og raping for å minske luft.

    Nå har jeg sluttet med melkeprodukter i en ukes tid og har fått en heeelt annen baby, som smiler og pludrer når hun er våken på dagtid. Luftsmerter kan fortsatt oppstå i forbindelse med mating, men da når jeg vet at hun svelget mye luft og kanskje ikke fikk rape godt nok. Hun gulper/spyr også myye mindre. Hun ble merkbart bedre av melkefritt kosthold etter et døgn-ish.

    Jeg sliter veldig med å finne på gode middager uten melk, da jeg opplever at det er melk i omtrent alt jeg er vant med å spise. Jeg leser hva jeg bør få i meg, men synes det er vanskelig å finne gode kilder til alt. Er det noen som har noen tips til middager, eller nettsider med oppskrifter?

    Jeg tar også Nycoplus Mamma. Holder dette, eller er det noen andre tilskudd jeg bør ta? Kanskje ikke med et variert kosthold, men akkurat nå er det ganske ensformig og ikke veeldig bra...

    (Jeg fullammer og baby er 6 uker)

    Edit: nå svarte jeg på spørsmålet ditt med min opplevelse i én setning, mens jeg pøste ut med alt annet... burde kanskje laget en ny tråd? Beklager [emoji85]
     
    Last edited: 29 Aug 2017
  7. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Isenbel!

    Når man utelater melk og meieriprodukter fra kostholdet går man glipp av mange viktige næringsstoffer som melk og meieriprodukter er en viktig kilde til. Dette gjelder spesielt mineralene jod og kalsium. Jod er spesielt viktig for gravide og ammende, og mange norske kvinner får i seg for lite jod.

    Les mer om kostråd ved melkeproteinallergi her

    Jod finner man også i hvit fisk og egg. Tilskudd kan imidlertid være aktuelt, og Nycoplus Mamma inneholder jod.
    Kalsium kan man også fine i mandler, nøtter, grove kornprodukter og mørkegrønne grønnsaker. Men det kan være vanskelig å få i seg nok. Nycopluss Mamma inneholder ikke nok kalsium til å dekke det daglige inntaket, så her må man være oppmerksom på å få dekket resten gjennom kosten, eller eventuelt vurdere andre tilskuddsmerker. Det aller beste er å få dekket næringsstoffbehovet gjennom maten.

    Melk og meieriprodukter er også rikt på b-vitaminer, slik som for eksempel B12. B12 kan man finne i andre animalske matvarer slik som kjøtt og egg. Nycopluss Mamma inneholder B12. Grove kornprodukter er en fin kilde til de andre b-vitaminene. Uten melk og meieriprodukter i kosten kan man også risikere å få i seg for lite proteiner. Kjøttvarer (eks mager fisk, kylling) og belgfrukt (erter, bønner, linser) er gode kilder til proteiner.

    Et alternativ til melk i matlagingen er melkeerstatning eller plantebaserte drikker. Velg da varianter beriket med kalsium.

    Du kan lese mer om melkeproteinallergi hos barnet her, og husk at dette er noe barnet svært ofte vokser av seg.

    Lykke til!
     
    • Liker Liker x 1

Del denne siden