Hvor lang tid?

Opto

Blir kjent med forumet
Etter å ha sett mange innlegg her inne om flere som har fått beskjed om lang ventetid, så er jeg veldig nyskjerrig på en ting. Hvor langt hadde dere kommet i utrednings prosessen før dere ble henvist til ivf/icsi, og hvor lang tid tok det før dere fikk startet opp?

Vi mangler en sædprøve og gyn mente at å søke oss videre før den var tatt, ikke var noe poeng i. Så nå etter 3mnd med venting skal vi snart søkes videre. Gyn mente at det blir max 4mnd venting siden vi begge er ferdig utredet, redd for skuffelsen om lang ventetid.

Jeg er også helt fersk her, men vi fikk beskjed om 6-8 måneders ventetid gjennom det offentlige (som vi ikke har rett på siden vi allerede har to felles barn). Det varierer kanskje mellom sykehus? Vi har vært igjennom blodprøver, ul, ul med kontrast og sædprøve før det ble snakk om ivf. Så ferdig utredet, egentlig...

Privat er det nærmest ingen ventetid.

Vi var ferdig utreda, venta nesten 4 mnd, men ville blitt ein mnd mindre hadde ikkje det vore for sommarferien :)

Sambo tok sædprøve og jeg gyn. Undersøkelse i mai privat for å se om det var noen grunn til at det tok så lang tid. Da det ikke ble funnet noen sædceller i hans prøve tok vi alle nødvendige blodprøver og så ble henvisningen sendt i slutten av juni tror jeg det var :) forsamtale fikk vi time til i slutten av oktober men startet privat allerede i august så utsatt timen i det offentlige :)

Takk for svar, er godt å høre andres erfaringer.
Håper ikke ventetiden blir alt for lang, de siste tre mnd har vært alt for lange, men nå er heldigvis siste prøve levert og henvisningen skal bli sendt så fort prøveresultatet er klart.

Vi ble ikke utredet noe. Gyn sendte henvisning i det jeg gikk på andre pergo-kur.
Hadde prøvd å bli gravid i noen år før jeg starter på pergo da.
Vi opplevde heller ikke ventetiden som lang. Mulig vi var heldige. Men ett år etter at gyn sendte henvisning til Riksen, hadde vi rukket tre forsøk og var gravid.
Men ser det varierer stort dette med ventetid. Jeg hadde to korte og ett langt regime, og null pausetid mellom hvert forsøk. Fikk komme inn såpass fort fordi det alltid er noen som faller fra det de har satt opp :-)

Her hadde jeg ul og blodprøve på sykehuset, han var hos urolig. Ble så sendt videre etter 3-4 mnd, og var 7 mnds ventetid til forsamtale 3 mnd igjen nå

Ble henvist på første time hos gynekologen, før vi var ferdig utredet. Tok 2,5 mnd fra henvisningen ble sendt til vi fikk forsamtale på klinikken, og startet opp på den samme syklusen som jeg var i på forsamtalen.

Hei! Vi ble henvist til Riksen/Ullevål 26. sept. All utredning var da ferdig. Jeg har tette eggledere og er over 35 år. Altså klin umulig å få det til på egen hånd og over de magiske 35. Skulle derfor tro jeg ble prioritert i køen.
Fikk et brev om at søknad var mottatt rett etter henvisningen ble sent, men sto ingen ting om ventetid. Jeg ringte til sykehuset flere ganger. Fikk da beskjed om at man først må få godkjent søknad som tar min 30 dager fra henvisning er mottatt. Drøye 30 dager etter 26. sept, i starten av november, ringte jeg igjen og fikk vite at vi var godkjent, men dessverre var det veldig lang ventetid nå sa damen. Kunne ikke gi noen dato, men nevnte 4-5 mnd. Har ennå ikke hørt en lyd. Snart 3 mnd siden vi ble henvist nå, så ser for meg feb/mars kanskje. For meg var denne ventetiden uten noen dato å forholde seg til uutholdelig, så tok kontakt med Fertilitetssenteret og fikk starte opp umiddelbart. Ruger nå på to egg:)

Vil forresten anbefale dere som ikke har kommet inn enda å sette dere på ringeliste.
Slik at dersom noen avlyser, kan komme inn tidligere.

Mener Porsgrunn hadde 5 måneders ventetid da jeg skulle dit i 2011, men jeg kom altså inn etter ca 2,5 mnd.

Back
Topp