Jeg har vel en noe dyster statistikk, men med et lykkelig utfall, så deler den: Ble gravid julen 2019 og MA ble oppdaget i uke 10 i februar 2020. Det ble komplisert da jordmor ville jeg skulle vente på naturlig abort. Den kom ikke før etter nesten 2 uker, selv om jeg begynte å spotte rett etter besøket i uke 10. Det var en ekstrem psykisk påkjenning, og ikke nok med det: kroppen ville ikke kvitte seg med alt. Jeg ble i april satt på cytotec som ikke fungerte, og bare noen dager senere fikk jeg utskraping. Så fra april til august skjedde det ikke noe, men i august ble jeg gravid igjen, men mistet i uke 5. I oktober og november hadde jeg også positive tester, men jeg fikk aldri de digitale positiv, så de to er litt vage om det var kjemisk eller ei. Året etter, 2021 startet vi utredning og jeg ble i mai satt på progesteronstøtte, selv om jeg ikke hadde fått påvist noen mangel. Det feilte ingen av oss noe, men pga. alderen min skulle jeg gå på det frem til august, da ville vi bli henvist til ivf. Jeg ble gravid i august, men mistet igjen etter 5 uker, denne gangen med støttemedisiner. Vi ble derfor henvist til ivf på Rikshospitalet og fikk oppstart i november. Da ble jeg gravid igjen for da antakelig sjette gang. Jeg hadde ingen tro på at det skulle gå bra og ringte sykehuset fordi jeg testet positivt bare dager før oppstart av ivf, og jeg tenkte at det var så bortkastet å ikke få timen og komme i gang, da jeg garantert ville miste igjen. Men denne gangen satt spiren. Helt naturlig, og hun er nå 2 uker gammel og sover her ved siden av meg
Det var en lang, vond og slitsom reise, men resultatet er helt nydelig og jeg er så takknemlig for at vi aldri ga opp.
Vi fikk ofte høre: Noen ganger tar det bare litt lenger tid. Ønsker deg masse lykke til!