Hvor lang tid tar leggingen?

Arya31

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Vi tar kveldsstellet rundt kl 20 og så ammer jeg henne i søvn. Hun sovner som regel etter en halvtime, men våkner lett. Våkner ofte når jeg reiser meg opp fra senga og da må vi begynne på nytt igjen. Leggingen tar ca 1-2 timer. Synes det er så kjedelig å ligge å vente på at hun sovner...
 
Litt samme her, men da gidder vi ikke styre med det enda. Hun sover på fanget mitt fram til vi legger oss.
 
Noen ganger kan jeg legge han i sengen og forlate rommet også sovner han selv etter en stund. Andre ganger føler jeg at jeg må amme 100 ganger på soverommet før han sovner. Av og til bysses han i søvn. Så lenge han er mett bruker vi ikke lang tid på byssing men prøver å unngå det så det ikke blir en vane.

Vi har ikke helt knekt koden enda på når han er klar for natten og rutiner på siste dupp, men tydelig at det går supert når vi treffer! Er han overtrøtt sliter vi mest
 
Ser ut som at kveldsstell kl 2030 og påfølgende stor flaske melk på rommet er koden nå, da sover han når klokka er 21.
Regner med å kunne fremflytte tidspkt når det blir mindre dagsoving.

For en par uker siden kunne legging ta en par timer.....
 
Noen ganger kan jeg legge han i sengen og forlate rommet også sovner han selv etter en stund. Andre ganger føler jeg at jeg må amme 100 ganger på soverommet før han sovner. Av og til bysses han i søvn. Så lenge han er mett bruker vi ikke lang tid på byssing men prøver å unngå det så det ikke blir en vane.

Vi har ikke helt knekt koden enda på når han er klar for natten og rutiner på siste dupp, men tydelig at det går supert når vi treffer! Er han overtrøtt sliter vi mest
Signerer dette. Hun har blitt overtrøtt et par ganger, gjerne etterfulgt av overstimulering av diverse besøk. da blir hun illsint.. :O Hun er ikke tre mnd ennå, så regner med at vi og hun får tydeligere rutiner etterhvert
 
Rutinene skifter så ofte at jeg har ikke styr på det lengere. Men fra 4 ukers alderen begynte vi gå legge henne fra kl 2030 og brukte ca ett par timer på det. Etterhvert ble hun hysterisk hver gang vi la henbe, og fant ut at hun var overtrøtt. De 2 siste uker(hun er 3 mnd) har vi begynt kveldsstellet allerede kl 1830 cirka. Så går vi rundt i stua uten å gi henne for mye stimuli inntil hun virker trøtt nok. Så går vi pp rommet hvor hun ammes og sovner. Sovner fort men våkner på veien til sengen sin. Noen ganger sovner hun alikevel og noen ganger på hun en tur opp igjen eller 3 turer, før hun sovner. Sovner i 20 tiden. Kan våkne i 22 tiden og da er det vanskelig å få henne til å sove igjen.
 
Vi går stort sett inn på rommet kl. 1800 og legger oss i dobbeltsenga. Så ammer jeg han liggende og da sovner vi som regel begge av. Men han bruker ca 30 min - 45 min på å sovne nok til at jeg kan gå ut fra rommet. I begynnelsen forsøkte jeg å lirke ut puppen og snike meg ut tidligere, men det kunne jeg bare glemme for det merket han. :p Men nå vet jeg når han sover godt nok og det er ikke alltid han sovner med puppen i munnen heldigvis. Så ja, det tar opptil en time her. Og det synes jeg er helt greit fordi jeg liker å få den lille power napen selv så jeg kan sitte oppe hele kvelden alene! :D

Når han våkner igjen for første måltid så legger jeg han som regel i sin seng. Målet etter hvert er å legge han i sin seng når jeg legger han, men dette fungerer veldig godt nå, så jeg stresser ikke med å endre på rutinene.
 
Forsøkte å innføre en soverutine i forrige uke, men det fungerte dårlig. Endte opp med at mini ikke sovnet før 23:00-23:30. Til vanlig mellom 21:30-22:30 en gang.

Må bysses i søvn før vi legger oss - og da våkner lille monsteret selvsagt. Må være rask med å dytte inn puppen hvis jeg ikke har superlyst til å ta hele runden på nytt. Det eneste jeg må passe på er at det går cirka 1,5-2 timer siden forrige soving.

Bruker vel kanskje rundt... Halvtime. Helsesøster er litt opptatt av at vi skal la henne sove selv, og på eget rom, uten byssing og amming. Men tenker at man finner ut av ting selv etterhvert. Kjekt med tips/råd underveis, og så kan man prøve seg litt frem.
 
Her er mini enda våken til vi legger oss. Når han har fått mat og tatt kveldsstellet så legger vi oss i senga (som står inntil sprinkelsenga). Så får uroen spille nattasang 1 gang. Så spreller han litt og vi jobber litt med å få smokken på plass. Deretter sover han. Kan variere hvor lang tid det tar fra han er lagt i senga til han sover, alt fra 1min til 30min.
 
På vanlige dager er det ganske greit. Da legger vi oss sammen som vanlig. Først bad og bleie, så spiser hun seg stort sett i søvn eller sovner etter kort tid. Totalt kanskje en time med alt. Noen få ganger er hun så dautrøtt at hun hyler en times tid før hun orker spise... Heldigvis er det sjeldent nå sammenliknet med før, da det var magesmertehelvete leeenge.

Så det tar max en time på en vanlig dag. Men legger oss sammen, og sover sammen.
 
Forsøkte å innføre en soverutine i forrige uke, men det fungerte dårlig. Endte opp med at mini ikke sovnet før 23:00-23:30. Til vanlig mellom 21:30-22:30 en gang.

Må bysses i søvn før vi legger oss - og da våkner lille monsteret selvsagt. Må være rask med å dytte inn puppen hvis jeg ikke har superlyst til å ta hele runden på nytt. Det eneste jeg må passe på er at det går cirka 1,5-2 timer siden forrige soving.

Bruker vel kanskje rundt... Halvtime. Helsesøster er litt opptatt av at vi skal la henne sove selv, og på eget rom, uten byssing og amming. Men tenker at man finner ut av ting selv etterhvert. Kjekt med tips/råd underveis, og så kan man prøve seg litt frem.
Sier helsesøsteren det? Så gammeldags.. ser bare fordeler med å sove sammen med barnet sitt når de er så små jeg.. går ikke an å oppdra en så liten baby. Vil jenta mi ammes eller bysses i søvn, skal hun få det :)
 
Noen ganger kan jeg legge han i sengen og forlate rommet også sovner han selv etter en stund. Andre ganger føler jeg at jeg må amme 100 ganger på soverommet før han sovner. Av og til bysses han i søvn. Så lenge han er mett bruker vi ikke lang tid på byssing men prøver å unngå det så det ikke blir en vane.

Vi har ikke helt knekt koden enda på når han er klar for natten og rutiner på siste dupp, men tydelig at det går supert når vi treffer! Er han overtrøtt sliter vi mest
Som jeg skulle skrevet det selv! Veldig likt her:) Noen ganger får han mat og blir lagt i vugga og sovner av seg selv, mens andre ganger må han ammes og bysses og ammes før han til slutt sovner i senga vår - kveldene er ikke like ennå. Noen ganger tar leggingen et kvarter (da har vi tydeligvis klaffet med alt), andre ganger 2 timer (mistenker at han da har blitt overtrøtt). Veldig godt å høre at det er sånn hos andre også:)
 
Her får lille siste flakse i sengen ca 22:30 og sovner 23:00. Hvis lyset er på og hun ser oss blir hun helt vill og leggingen tar lengre tid. Hun er egentlig klar til å legge seg etter måltidet i 20:00 tiden, men er ikke trøtt nok til å legge seg for natten og sover da dårligere hvis hun legges alene på rommet så her sover hun i sofaen med oss før siste måltid :) til gjengjeld sover hun til kl 09:00 neste dag og da må jeg vekke henne ❤️
 
Her har det blitt litt endring i rutinene etter at mini får flaske på kvelden. Før var det 3 timer med skrik før han sovnet av utmattelse. Nå begymner vi med stell på kveld når han begynner å bli trøtt. Får sprelle naken/bader, tar tran og så koser/synger vi litt. Har på pysj og gir flaske mens han ligger i senga. Sovner stort sett under 20 minutt:)
 
Vi tar kveldsstellet rundt kl 20 og så ammer jeg henne i søvn. Hun sovner som regel etter en halvtime, men våkner lett. Våkner ofte når jeg reiser meg opp fra senga og da må vi begynne på nytt igjen. Leggingen tar ca 1-2 timer. Synes det er så kjedelig å ligge å vente på at hun sovner...

Har du prøvd å leke litt med hun etter stell? Øve på lott nakketrening eller snakke med hun/lese/synge og så gi hun pupp? :) kanskje hun blir mer trøtt av det og sover litt lengre og tyngre til neste gang hun våkner og deretter amme hun i mørket på rommet?
Men skjønner deg godt! Her er det også veldig varierende:( alt fra 21.30 til 23.00 legger han seg.
 
Rutine hva er det lurer dattera mi på ;) Her tar vi kveldsstell ca kl 20 og så ammes hun i søvn i senga vår. Hun sovner på et blunk, men våkner straks jeg lirker puppen ut av munnen uansett om jeg ligger der i 5 min eller 1 time. Veldig kjedelig å ligge sånn og noen ganger sovner jeg selv.
Hvis jeg legger meg tilbake og fortsetter amminga så sovner hun ikke ordentlig før det har gått lang tid, typ 1,5-3 timer!! Det gidder jeg ikke lenger, så tar henne med på stua igjen og da er hun blid som en sol og pupper og sovner litt innimellom til vi går og legger oss... Og sovne av seg selv kan jeg bare glemme :p
 
Vi tar på pysjen i 19-tia og gir et måltid, da sovner hun ca kl 20 men sover bare 30-45 minutter før hun er lyys våken igjen og er blid som ei sol. Så får hun være våken frem til neste måltid som er ca kl 22, det måltidet får hun på mørkt soverom og sovner der for natta.

Vi slet mye med å få henne til å sovne på kveldstid før, hun ville ikke sovne i armene våre, senga vår eller bedside criben. Ville heller ikke bli båret eller bysset. Det vi har funnet ut den siste uken er at hun sovner lettere når hun legges i vognbagen på vårt mørke soverom med lammeskinn i bunn og dyne over seg, smokk og koseklut over øynene. Det har funket både dag og kveld den siste uken :gen014

Hun kaver fortsatt en del i innsovningsprosessen og vi må sitte litt smokkevakt til hun sover dypt. Håper hun snart slutter å kave så mye så hun sovner litt raskere..
 
Tar ca en halvtime nå. :) Mye lenger for et par uker siden. Har fått inn skikkelig rutinen der vi fulgte hennes mønster på når hun ble trøtt, men bad, leker og flaske og litt synging på senga og etter det sovner hun fort nå! Hun virker rett og slett klar for å få rutine på det. Må bysses til hun sovner, men er enda så liten at jeg tenker at det er helt greit. :)
 
Her har vi forsøkt med rutiner siden vi kom hjem fra sykehuset, men først nå ser vi at hun har "justert seg inn" i dem :) 4 måneder igår, men født to måneder for tidlig.
Så vi legger henne etter et bad og melk, og går ut av rommet. Bruker å sovne med en gang. For noen uker tilbake slet hun mye med kolikk, og det er heldigvis over nå...:eek::D:Heartpink
 
vi tar kveldsstell og legger henne når hun er trøtt i 22-24 tiden. hun sover ganske mye.. er våken i 1-3 timer og deretter sover i 1-3 timer. så vi kan nok legge henne tidligere.. men tenker hun da er klar for ny dag igjen tidligere. hun sover noen ganger hele natten uten mat, (8 timer mellom måltid da) men noen ganger har vi en mating i 02-05 tiden.. kommer ann på når hun fikk mat sist. selve leggingen går veldig fint og rolig for seg :) hun lå alene frem til hun sovnet. var helt stille og rolig :) var innom å sjekket til henne et par ganger :)
 
Last edited:
Back
Topp