Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

så ja, det stemmer jo her hvertfall.Det er heeelt likt som her. Begynte å tulle for rundt 3 mnd siden, da han fylte 2 år. Har før det bare kunne legge han og gå. Nå bruker vi masse tid og det er bare pappaen som klarer å legge han også. Blir kjempesint og bare tuller når han legges. Husker det samme med storebroren da han fylte 2 år også. Det er en fase og det er umulig å si hvor lenge det kommer til å vare. Gruer meg veldig til han skal bytte ut sprinkelsenga for å si det sånn.Vi har brukt nærmere 2 timer i 3 mnd. nå og jeg holder på og bli gal. Vi må sitte inne hos henne til hun sovner, og annenhver uke er jeg alene om det. Hun er 2 år. Frem til for 3 mnd. siden kunne vi legge henne i senga og gå ut, og hun sovnet selv i løpet av 15-45 min. Jeg er klar over at dét ikke er noe vi kan forvente og at vi er heldige, men det må da finnes en mellomting.. Problemet er at vi må sitte der, og hun klarer ikke og sovne når vi er der. Da bare tuller hun. Hun har alltid sovet best alene, men nå får vi plutselig ikke lov til og gå. What to do? Det er veldig frustrerende for oss, og hun trenger søvnen. Vi har prøvd og kutte ned på dupp, det her skjedd at hun ikke har sovet dupp (ikke et valg, hun har bare ikke sovnet), vi har latt henne sove så lang dupp hun vil for før har søvn avlet søvn.. Ingenting hjelper. Når hun overnatter hos besteforeldre får de gå ut eller hun sovner fort.
Det første året her var helt håpløst med søvn. Så ble det bedre fra 1-2, men nå er det tull igjen. Går bra når han først sovner da. Jeg er så redd for at han skal klatre over sprinkelsenga en kveld samboer ikke er hjemme”Godt” og høre at vi er flere.. Hun har hatt perioder før også, men da har det vart i maks et par uker. Drøyer i det aaller lengste med og bytte ut sprinkelsenga, for og si det sånn.
Hvor gamle er de to andre? Det er dette vi har kunnet gjøre frem til nå nylig, men som ikke fungerer lenger![]()

Vi får ikke lov til og gå ut i det hele tatt. Hun får panikk bare jeg rører på meg eller reiser meg opp. Hun er veldig tydelig på ”sitte der” (i stolen). Allerede når vi begynner og snakke om at hun skal legge seg sier hun ”sitte der”. Jeg trodde at hun kanskje hadde blitt mørkeredd men hun sier nei når jeg spør om hun skal ha lys og vil bare ha det av om jeg slår det på. Så det er jo tydelig at hun bare trenger nærheten og selskapet, det er bare så umotiverende når hun baare tuller. Hun sovner egentlig mye fortere uten oss, så da blir det litt vanskelig når hverken og gå eller være der er et alternativ. Har også prøvd og gå ut, for så og gå inn igjen så fort hun begynner og gråte, stryke og si at mamma er i stua og at hun må sove osv. Da roer hun seg, men begynner og gråte igjen så fort jeg går ut igjen. Så da er det bedre og bare sitte der inne. Vi roer også ned aktiviteter og stimuli i god tid før legging, forbereder henne på at hun snart skal legge seg osv. Hun vil legge seg, går frivillig inn på badet og inn på rommet og bort til senga. Men så fort hun har lagt seg er hun helt duracellkanin. Vi har også på klokka hver morgen og må veldig ofte vekke henne, for og ha en fast og stabil døgnrytme. Hun kan finne på og sove til 07:30-08:00 om hun får lov, men det har hun alltid gjort uten at det har vært noe problem. Men optimalt bør hun våkne 7, og det må hun når hun skal i barnehagen. Hun sover nesten aldri etter 13:00 heller, og sover som regel bare i overkant av en time. Jeg føler at vi har prøvd alt..
Ja, det gjør det her og![]()
når han først sovner, som igjen gir en natt med for få timer søvn, prøver jeg litt nytt her nå.

Halvannet år, nå tar legging alt fra noen minutter til 10 min. Men det er ikke lenge siden vi var der at vi måtte sitte på rommet, og han brukte evigheter på å sovne. Han kan fortsatt bruke litt tid på å sovne, men vi kan i det minste gå ut.
Håper ikke det kommer et tilbakefall rundt 2 års alderen.![]()