Hvor gammelt var ditt barn første gang du hadde barnevakt?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Det frister kanskje å overlate barnet til noen andre i noen timer for å komme seg ut og treffe venner, gå på kino eller ta en fest. Men hvor lenge er det greit at man være borte fra den lille?

Les hva ekspertene mener her

Når hadde du barnevakt første gang?

Oi! En natt når de er ett? Seriøst? :o hadde vell barnevakt første gang når hun var 5-6 mnd. Altså en natt da :) når Hun var 11 mnd var hun borte i 4 dager pga vi ikke hadde barnehage og jeg måtte pendle lang til jobb! Ikke noe gøy å være borte ifra henne, men hva skal man gjøre da?

Husker ikke helt med nr 1, da bodde jeg hjemme hos min mor, så hendte jeg dro ut på noe etter han hadde sovnet.
Nr 2 er 5.5mnd og har ikke hatt barnevakt enda

Første (og eneste) gang vi har hatt barnevakt var bryllupsnatten vår. Da var barna 2,5 år og 4,5 år.

Men det har vel mest med at vi ikke har noen som kan passe de. Var ei som jobbet i bhg deres som hadde de da.

Har enda ikke hatt barnevakt over natten og hun er 14 mnd nå. Har virkelig ikke behov for det. Men har hatt barnevakt på dagtid eller kveldstid. Men har vært max 8 timer..

1,5 :)

Her fikk jeg første gang barnefri når snuppa var nesten et år.
Har barnevakt (besteforeldre eller gudmor) kanskje en gang i året selv den dag i dag. :)

Har ikke så ofte barnevakt over natta. Litt pga at vi ikke har behov for det så ofte, men også for at det er vanskelig å få det til når man har 4 barn. Men begynte ganske tidlig med at andre kunne passe dem litt innimellom på dagtid eller en og annen kveld når vi har vært på noe. Er så heldig at både foreldrene mine og søstra mi har stilt opp masse, og de er jo ungene trygge på. Har også et par barnevakter som er kjempeflinke. De kommer ofte på besøk bare for å leke med ungene, så ungene maser om at vi må bort en kveld så de kan ha barnevakt :-)
Det viktigste er vel at alle føler seg trygge på situasjonen uansett alder :-)

Minste sov hos mormor når hun var 6 uker. Vi hadde vennegjengen på middag og vin. Jeg trengte det!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eldste var 5 mnd første gangen mamma passa ho et par timer etter leggetid, da var jeg og mannen ute å spiste middag. Første overnatting var ho 14mnd, da var jeg og mannen på helgetur til danmark.

Minstemann var hos farmor 1 time mens vi var ute på storshopping her en dag, sammen med storesøstra og da vel å merke. Da var han 3,5 mnd.

Førstemann var 4 uker. Han overnattet hos sin farmor. Andremann hadde vi vel barnevakt på når han var 2-3 måneder, men han overnattet første gang når han var rundt 4 måneder mener jeg å huske:)

Jeg har ikke noe til overs for sånne "anbefalinger". Tror det må være opp til hver enkelt unge, og selvfølgelig foreldre og eventuelle barnevakter. Det er ingenting min eldste sønn synes er mer gøy enn når han får lov å sove hos mormor&morfar eller farmor. Og min yngste på 1 1/2år er så sosial at halvparten kunne vært nok, han har ikke mye behov for mamma for tiden :p ALLE andre er bedre!

Last edited:
Svigers passet mini i tre timer da han var 5 uker, mens vi var på kino.
De har hatt ham i noen timer et par ganger, så vi får en liten "date" utenfor huset.

Vi skal på julebord når han er nesten 6 mnd, men foreløpig er han et lite helvete om kveldene, hvis puppen ikke er i nærheten. Pappaen har hatt ham noen kvelder mens jeg har handlet, og det er bare gråting. Så jeg vet ikke om det julebordet blir noe av for min del.

Aldri hatt henne på overnatting enda. Hun er 9mnd. Men har hatt barnepass et par timer. Første gang var når hun var noen mnd.

Mamma passet gutten vår en kveld når han var 5 uker da vi var i bryllup :) Etter det var han vel nærmere 7-8 mnd før vi hadde barnevakt igjen :)

Har sjelden barnevakt, men eldste var vel ca. 6mndr da han sov vekke første gang.

Han var hos farmor en dag i uka fra han var 6 uker, men overnatts nok ikke borte en natt før han var 1,5 år..,

En uke! Det var mamma som passet i 2 timer hjemme hos meg. Hadde pumpet melk og skulle tilbake til neste måltid. Da var jeg på restaurant med mannen første gang etter fødselen. Ellers dro vi engang til utlandet i en uke og lot han hos begge sine bestemødre som ettåring:)

Eldste var 6-7 mnd og yngste var nok 8-9 mnd første natt hjemmefra. (Jeg hadde vært borte en natt fra minsta når hun var 4 mnd, men da var jo pappaen hjemme)

Dette var stort sett engangstilfeller før de var 1,5 år i alle fall. Nå er de på overnatting en gang innimellom.

Back
Topp