Hvor gammelt var barnet når dere hadde navnefest/dåp?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Valgte dere dåp? Navnefest? Eller noe annet?
Hvorfor valgte dere som dere gjorde?

Og hvor gammel var babyen da dere hadde festen?

Vi valgte dåp, mer eller mindre pga tradisjon. Og de ble begge døpt i min farfars dåpskjole og navna deres er brodert inn i den. Den ble han selv døpt i. [emoji169]

De var begge rundt 4 mnd gamle når de ble døpt [emoji4]

Valgte dåp. Fordi jeg er kristen, og det var viktig for meg med dåp.

Alle er døpt mellom 2 og 4 måneder gamle, mest fordi dåpskjolen ikke skulle bli for liten.

Dåp da han var 4,5 mnd. Dåp fordi storebroren ble døpt og fordi samboer er livredd for å skille seg ut:shifty: 40 år og må gjøre som alle andre:hilarious:

Navnefest, fordi jeg ikke er kristen og jeg liker ikke de lange gudstjenestene.

Eldste var 3 mnd på sin fest. Minstemann vil være nesten 6 mnd.

Dåp. Hun var 3,5 mnd og ble døpt i samme dåpskjole som sin mor [emoji254]

Rundt oktober-november planlegger vi om vi skal ha navnefest. Da er hun 5-6 mnd (korrigert 2-3 mnd). Må bare se an ift hva hun og vi orker av støy/mange mennesker.

Eldste var 5 mnd. Vi valgte dåp for vi tenkte det var koselig med tradisjoner og hun kunne bruke dåpskjolen etter pappaen.

Men vi er ikke kristne, og gudstjenesten var mer religiøs og mindre traust/jordnær enn jeg hadde forventet. Så det føltes litt fjernt for oss, også synes vi kirka har tapt seg og er utdatert). Vi fikk en knust CD sendt i posten (CD-spiller har vi ikke hatt på mange år) og det var det...

Denne gangen lager vi vår egen navnefest. :) Jeg liker ikke humanetisk forbund så jeg vil ikke ha noe i regi av dem.

Vi hadde navnefest i egen regi da jenta var 2mnd.
Ønsket ikke dåp da vi ikke er religiøse/troende og det føles ikke riktig å stå foran presten å love at vi skal oppdra ungen i en kristen tro, da vi absolutt ikke kommer til å gjøre det

Valgte dåp, ungen var 3 mnd og det var kaaos! Så om neste blir like urolig baby så kommer eg til å ta det rundt 5-6mnd alder

Dåp pga vår tro.
Eldste var 3 mnd, yngste 11 uker.

5 mnd begge to . Ble dåp , mest pgr tradisjon
Måtte vente til ca 5 mnd før neste mann også , så dåpskjolen skulle passe. Den var skreddersydd av oldemor :happy:

vi hadde dåp for jeg ønsket det. Mannen min hadde ikke så lyst. Men overtalte han.
For det er en tradisjon i vår familie. Hu ble født i februar og døpet i Juni.

6.5 måned. Vi hadde navnefest, fordi jeg er medlem i human etisk forbund og samboer er enig.
Navnefest holdes bare 3 ganger i året her, så tok den som passa best. Bar en 6 uker etter fødsel, men det er anbefalt av human etisk forbund å vente til ungen er minst 4 måneder med seremonien.

Back
Topp