Hvor gammelt var barnet da det sluttet med beltestol?

Min er 9.5 og bruker ennå. Blir sittende der til han er 150 eller 36 kg

Kan jeg spørre hvordan stol du har? Frøkna her er 136 ca kanskje høyere nå (målt for 6mnd siden ca) og får ikke hu til å passe i noe stol. Så her er det pute festet med isofix som er tingen ....
 
Eldste var ca 8 + når han sluttet, da var han 140 høy :)
 
Vi ble anbefalt å bytte til pute, da ungen blir sittende fremoverbøyd i stolen, hun er rett og slett for bredskuldret til å få plass mellom sidebeskyttelsene på beltestolen. Da var det i følge Trygg Trafikk bedre å sette ungen på pute, så hun fikk sitte inntil seteryggen.
 
Kan jeg spørre hvordan stol du har? Frøkna her er 136 ca kanskje høyere nå (målt for 6mnd siden ca) og får ikke hu til å passe i noe stol. Så her er det pute festet med isofix som er tingen ....
Britax kidfix har vi :)
 
Min er åtte år og 130 cm, sitter en stund til.
 
Britax kidfix har vi :)

Og dette får dere brukt med ryggen på? Frøkna her måtte vi ta av ryggen og bruke sete bare på når hu var 6/7 år, var ikke sjans til at hu kunne sitte i den, så rett og slett ubehagelig ut mtp nakken og skuldrene :( vi har besafe (mener jeg å huske) så den er jo festa med isofix enda da heldigvis :)
 
Og dette får dere brukt med ryggen på? Frøkna her måtte vi ta av ryggen og bruke sete bare på når hu var 6/7 år, var ikke sjans til at hu kunne sitte i den, så rett og slett ubehagelig ut mtp nakken og skuldrene :( vi har besafe (mener jeg å huske) så den er jo festa med isofix enda da heldigvis :)
Ja med rygg på, null problem. Vet flere som har brukt de til barna er 145 cm også
 
Ja med rygg på, null problem. Vet flere som har brukt de til barna er 145 cm også

Godt at mange får det til. Her går det ikke desverre men føler hu er trygg baki der alikevel, heldigvis :p
 
Eldste er 8,5 år og bruker pute i den nye bilen, men fremdeles beltestol i hovedbilen
 
Min blir snart 6 år, og hun er 125 cm lang. Hun vil veldig gjerne sitte på pute siden "alle andre" gjør det. Men hun får pent sitte i cybexen sin til hun er minst 10 cm til!
 
Britax kidfix har vi :)
Vi og har britax, berre at vi har varianten utan isofix. Guttungen er 1,45 m og 30 kg (tynn, og smal over skuldrene), selen går rett over skuldra. Ser ut til at han kan bruke setet til han blir 1,50.

Baksetene kan flyttast fram eller bak, og er dytta så langt bak som mulig for at det ikkje skal bli så kort avstand til framsetet.
 
Tror eldste var 8 år, gikk da over til pute i ett års tid. Hun er veldig lang. Mellomste har brukt beltestol en stund nå, og det må han nok i en del år til :)
 
Ser for meg at 5-åringen vår kan bruke sin beltestol lenge. Hun er ikke så stor for alderen, så blir noen år til. Brukte bakovervendt til rett før hun fylte 5.
 
Hu blir 9 år om få dager, veier ca 25 kg og er ca 130 cm. Så hun sitter fortsatt i beltestol, det er god plass der fortsatt og kan justere høyden på nattestøtten så mye å gå på ennå.
 
Byttet nettopp til pute, da ryggen på stolen rett og slett er for kort, 6år om noen dager :)
 
Han sluttet da han var 8.5 år, rett og slett fordi han var så lang at det da er anbefalt å kun bruke pute. Ryggen på beltestolen gjør av avstanden til seteryggen på forsetet blir kort når barna er lange. Da er sjansen for hodeskader mye større ved en kollisjon (fordi de vil slå hodet sitt inn i seteryggen foran). Dette gjelder fra barna er over 140 cm og det var min gutt lenge før jeg fjernet ryggen på beltestolen. Jeg var nemlig så usikker på hva som var best, så jeg sendte spørsmål til Trygg Trafikk om akkurat denne problemstillingen. ALLE bør sitte i vanlig beltestolt MINST frem til de er 140 cm lange, men deretter er kun pute tryggest :). Han sitter på pute og er drøyt 9.5 år gammel.

Dette var veldig opplysende for min del! Min er 9 år og 140 cm.. Han sitter fortsatt i beltestol! Da skal jeg jammen gå til innkjøp av pute til han!
 
7 åringen bruker enda. Er over 130 cm, men har god plass enda. Blir vel sittende noen år til :)
 
Dette var veldig opplysende for min del! Min er 9 år og 140 cm.. Han sitter fortsatt i beltestol! Da skal jeg jammen gå til innkjøp av pute til han!
Ja, jeg fikk meg faktisk en overraskelse da jeg fikk svaret fra Trygg trafikk. Min gutt var langt høyere enn 140 cm på det tidspunktet nemlig. Er du sikker på at du ikke kan fjerne ryggen på beltestolen gutten din sitter i nå? På noen beltestoler kan ryggen enkelt fjernes nemlig og da slipper du å kjøpe pute kun for dette. Gutten min hadde Cybex Solution x2-fix og det fine med denne er at puten nå sitter fast med isofix selv uten ryggen på stolen. Det er jo det dumme med puter, at de stort sett da vil være løse i bilen når de ikke er i bruk. Det KAN være farlig ved en eventuell kollisjon.... Uansett, fint at flere har nytte av den infoen jeg fikk :).
 
Back
Topp