hvor går grensen?

himmelskatt10

Forelsket i forumet
Hvor mener du går grensen fra og være en person med meninger og, og rasist?

Vil det si og være rasistisk vis du vil begrense innvandring?

himmelskatt10 skrev:

kommer an på hva som er bakgrunnen for å ville begrense innvandringen.

Ja. Tenker jeg også.

Vist du vil begrense det pga du ikke liker muslimer/islam, så er det jo rasistisk, men er det fordi du vil holde landet norskt, så vil ikke jeg kalle det rasistisk. Heller ikke vist du føler det er utrykt med for mange i landte. Det er jo forståelig med tanke på hvor mye ufred det er i de landene.

hissigproppen skrev:

himmelskatt10 skrev:

himmelskatt10 skrev:
Ja. Tenker jeg også.

Vist du vil begrense det pga du ikke liker muslimer/islam, så er det jo rasistisk, men er det fordi du vil holde landet norskt, så vil ikke jeg kalle det rasistisk. Heller ikke vist du føler det er utrykt med for mange i landte. Det er jo forståelig med tanke på hvor mye ufred det er i de landene.

hissigproppen skrev:

himmelskatt10 skrev:

Sier meg helt enig med disse!

himmelskatt10 skrev:
Ja. Tenker jeg også.

hissigproppen skrev:

himmelskatt10 skrev:

de to siste grunnene er kanskje ikke direkte rasistiske, men oser litt fremmedfrykt.

Grensa for meg går når noen mener at dersom man ikke er etnisk norsk, skal ha mindre rettigheter til å være her, kun basert på etnisitet. Spesielt når det rammer enkelte nasjoner mer enn andre. For eksempel at det er ok med 10.000 polske innvandrere, men 100 fra Irak skal ikke gå, kun fordi de er fra Irak, og derfor mindre verdt. 

Når noen mener at det er greit at utenlandske barn skal leve i fattigdom, så lenge ikke norske barn gjør det. "Våre egne først" gjør meg kvalm. 

Vet ikke hva du mener med fremmedfrykt, men sånn som jeg tolker det er ikke det noe negativt.

Frykt kanskje kan det kanskje være litt, men fremmed vil jeg ikke si det er.

hissigproppen skrev:

himmelskatt10 skrev:
Ja. Tenker jeg også.

hissigproppen skrev:

himmelskatt10 skrev:

de to siste grunnene er kanskje ikke direkte rasistiske, men oser litt fremmedfrykt.

De som er norske/norske røtter har jo 100% rett til og være i norge. Men innvandrere har ikke "rett" til og bli her uten oppholdstillatelse, og  at en lever etter norske lover. Men selvfølgelig da har en like stor rett.

Ingen mennesker er mindre verdt enn andre, heller ikke har noen mer rett på og eve i rikdom.
Men de som innvandrere som kommer til norge, må også være innstilt på og være med og jobbe i det norske samfunn. Ikke være hjemmeværende og få penger fra den norske stat, men og jobbe for pengene, og oppholdstillatelse. Sånn som alle oss andre etnisk norske.
Men har fått inntrykk at det faktisk er mange som ikke jobber. Bare utnytter den norske stat. Men overhode ikke alle, men ha sett en del..... Det føler jeg blir helt feil.

*Meya* skrev:

Grensa for meg går når noen mener at dersom man ikke er etnisk norsk, skal ha mindre rettigheter til å være her, kun basert på etnisitet. Spesielt når det rammer enkelte nasjoner mer enn andre. For eksempel at det er ok med 10.000 polske innvandrere, men 100 fra Irak skal ikke gå, kun fordi de er fra Irak, og derfor mindre verdt. 

Når noen mener at det er greit at utenlandske barn skal leve i fattigdom, så lenge ikke norske barn gjør det. "Våre egne først" gjør meg kvalm. 

himmelskatt10 skrev:
De som er norske/norske røtter har jo 100% rett til og være i norge. Men innvandrere har ikke "rett" til og bli her uten oppholdstillatelse, og  at en lever etter norske lover. Men selvfølgelig da har en like stor rett.

Ingen mennesker er mindre verdt enn andre, heller ikke har noen mer rett på og eve i rikdom.
Men de som innvandrere som kommer til norge, må også være innstilt på og være med og jobbe i det norske samfunn. Ikke være hjemmeværende og få penger fra den norske stat, men og jobbe for pengene, og oppholdstillatelse. Sånn som alle oss andre etnisk norske.
Men har fått inntrykk at det faktisk er mange som ikke jobber. Bare utnytter den norske stat. Men overhode ikke alle, men ha sett en del..... Det føler jeg blir helt feil.

*Meya* skrev:

Nå får ikke en asylsøker oppholdstillatelse med en gang.... Hva skal vedkommende gjøre da, mens han eller hun sitter og venter på vedtak?

Innvandrere er mer enn bare "de brune"... Det er en hel del med "partysvensker" også, skal man stoppe innvandringen av dem også?

Og hvordan kan man se på en som er i ferd med å innvandre til Norge om han eller hun har intensjoner om å integrere seg eller ikke, følge norske lover osv?

Skal man stoppe Abdullah, for han gjør kanskje noe galt - det ser hvert fall sånn ut. Amir får komme inn, for han har snille øyne.. ?

Jeg har 2 synspunkter fra forskjellige land:
Da jeg bodde i NL syntes vi at dem kunne være litt strengere med invandringen,
uansett hvor alle kom fra.Det var ikke viktig, det gikk oss bare om folketallet.
Jeg husker en popsang på Nederlandsk " 15 millioner mennesker på et lite stykke land" (NL er så stor som Hedmark), og nå har NL snart 17! million mennesker.
Det ble bare for mye folk! Mange rekkehuser og høye leiligheter pakket sammen på noen m2.
Å ville ta en tur i skogen: først stå i kø med bilen og så GÅ i kø i skogen.
Vi hadde alt i NL: eiet (rekke)hus, hytte, bil, gode jobber og alt er tilghjengelig på kort avstand.
Men hva vi ikke hadde var natur og ro, men masse stress, det begynner allerede med 4 år på skolen til barna, og vi følte oss aldri oss selv eller bra nok. Konkuransen er stor hvem som har mest penger, finest bil, hus, barn osv.....

Her er vi inflyttere, ikke flyktninger, da vi har valgt å komme hit selv fra et ganske rik land.
Eller egentlig ble vi faktisk spurt å søke her på en jobb da noen fant min mann sin CV på nettet. Det var ingen nordmenn som søkte.
I 3 år har vi gjort alt for å integrere, lært språket, jobbet fra begynnelsen av, dugnad til kommunen og barna. De fleste her ser oss som en av dem, selv om dem altid skal høre at vi snakker litt annerledes Norsk :)
Er nysjerrig hva deres synspunkt er på å ha oss her i Norge i en liten bygda hvor inbyggertallet bare går ned....Står dere åpen for folk som oss?

himmelskatt10 skrev:

Men har fått inntrykk at det faktisk er mange som ikke jobber.. 

De som har opphold her, har LIKE rettigheter som nordmenn. Og mener man at de ikke skal ha det, uansett hvor de kommer fra, eller spesielt om man gjør forskjell på fargede og "hvite" innvandrere. Det er enda verre. Der går en grense for meg. Folk må bare mene det de vil, for all del, men må også være mottakelige for motpartens argumenter, og kunne høre på feks om man viser til statistikker.

Man har litt rettigheter knyttet opp til plikter når man er nyankommet, avhengig av hvorfor da. Asylsøkere har kun rett til 2700 (tror det kanskje har økt til litt over 3000 nå) pr måned, og får ikke jobbe eller gå på norsk-kurs (litt ulikt det med kurs, noen mottak setter igang egne kurs, andre gjør det ikke). En kvinne som kommer hit til sin mann, uansett om han er etnisk norsk eller fra Uganda feks, har ingen rettigheter til penger eller noe, men får gå på kurs gratis, men får ikke individstønad slik asylsøkere med opphold eller flyktninger får. Arbeidsinnvandrere må betale kursene selv. 

De fleste vil jobbe. Noen er blitt passive mottakere av stønader på grunn av hendelser i livet, noen er ofre for tortur eller lignende. Når noen mener at de da ikke skal få hjelp fordi de ikke er norske, så er det feil i min verden. 

Noen vil alltid utnytte systemet, men det finnes det jaggu etniske nordmenn som gjør også... 

once more skrev:
uansett hvor alle kom fra.Det var ikke viktig, det gikk oss bare om folketallet.
Jeg husker en popsang på Nederlandsk " 15 millioner mennesker på et lite stykke land" (NL er så stor som Hedmark), og nå har NL snart 17! million mennesker.
Det ble bare for mye folk! Mange rekkehuser og høye leiligheter pakket sammen på noen m2.
Vi hadde alt i NL: eiet (rekke)hus, hytte, bil, gode jobber og alt er tilghjengelig på kort avstand.
Men hva vi ikke hadde var natur og ro, men masse stress, det begynner allerede med 4 år på skolen til barna, og vi følte oss aldri oss selv eller bra nok. Konkuransen er stor hvem som har mest penger, finest bil, hus, barn osv.....

Her er vi inflyttere, ikke flyktninger, da vi har valgt å komme hit selv fra et ganske rik land.
Eller egentlig ble vi faktisk spurt å søke her på en jobb da noen fant min mann sin CV på nettet. Det var ingen nordmenn som søkte.
I 3 år har vi gjort alt for å integrere, lært språket, jobbet fra begynnelsen av, dugnad til kommunen og barna. De fleste her ser oss som en av dem, selv om dem altid skal høre at vi snakker litt annerledes Norsk :)
Er nysjerrig hva deres synspunkt er på å ha oss her i Norge i en liten bygda hvor inbyggertallet bare går ned....Står dere åpen for folk som oss?

Jeg syns det er flott!

once more skrev:

Hei, er fra Island og har veldig like problemer der. Ser meg sjøl som invandrer og allt for lett å komme inn hit. Jeg har bodd i Australia i 7 år og hvor de er veldig strenge med all invandring (måtte gjennom mye pappir jobb og legebesøker til å få Temporary visa. Jeg synst det var veldig bra!

Ksig skrev:

Hei, er fra Island og har veldig like problemer der. Ser meg sjøl som invandrer og allt for lett å komme inn hit. Jeg har bodd i Australia i 7 år og hvor de er veldig strenge med all invandring (måtte gjennom mye pappir jobb og legebesøker til å få Temporary visa. Jeg synst det var veldig bra!

Nuvell, det kommer nå veldig ann på hvor man kommer fra... Si det til en familie på seks som bor på asylmottak i fem år liksom... 

Rasisme har ikke noe med innvandring som sådan å gjøre. Det kommer innvandrere hit fra mange vestlige land også. Det er helt legitimt å være kritisk til innvandring hvis man er det på et saklig grunnlag. Hva slags farge innvandrerne har på huden, eller hvilken religion de bekjenner seg til, er ikke saklig grunnlag. Vedkommende som vil stanse innvandring fra arabiske og afrikanske områder uten noen videre begrunnelse enn at vi må beskytte oss er et annet eksempel på usaklig grunnlag. Det begrunnes ikke med noe som refererer til faktiske forhold, kun en uartikulert frykt for fremmed kultur og religion.

Bouncy B skrev:
Rasisme har ikke noe med innvandring som sådan å gjøre. Det kommer innvandrere hit fra mange vestlige land også. Det er helt legitimt å være kritisk til innvandring hvis man er det på et saklig grunnlag. Hva slags farge innvandrerne har på huden, eller hvilken religion de bekjenner seg til, er ikke saklig grunnlag. Vedkommende som vil stanse innvandring fra arabiske og afrikanske områder uten noen videre begrunnelse enn at vi må beskytte oss er et annet eksempel på usaklig grunnlag. Det begrunnes ikke med noe som refererer til faktiske forhold, kun en uartikulert frykt for fremmed kultur og religion.

Bouncy.. Skulle ønske jeg kunne utale meg så bra som deg! Er enig med deg :)

Bouncy B skrev:

Bouncy.. Skulle ønske jeg kunne utale meg så bra som deg! Er enig med deg :)

Himmelskatt10..hvorfor har du bytta nicket ditt a?

( Så bare på profilen din at du kalte deg "blåtterflott" før )

Hehehe! Jeg er helt sjokkert ovr hvor barnslig, og umodene VOKSENE folk kan være! Jeg må rett og slett bare le.

Dere bruker denne tråden til og "prakke ned" pga mine meninger i andre tråder. Helt utrolig!!!

Jaja. da har dere iallefall avslørt dere selv.

Ja kjære Vesten. Jeg hette blåtterflott før, og før det hette jeg lykkeliggift
Og før der husker jeg ikke.

Jeg står faktisk for mine meninger, og gjemmer meg ikke bak noenting.

*Meya* skrev:
Ksig skrev:

Nuvell, det kommer nå veldig ann på hvor man kommer fra... Si det til en familie på seks som bor på asylmottak i fem år liksom... 

Meya bare et tips til deg: Du må pøve og heller være takknemlig for at du har fått komme til et trykt land som Norge, og kanskje la være og legge ut (ganske ofte) om hvor fælt muslimer/svarte blir behandlet i norge, og ikke andre innvandrere. det stemmer ikke helt. Da tror jeg livet vil bli mye enkler og leve.

Back
Topp