Jeg har 2 synspunkter fra forskjellige land:
Da jeg bodde i NL syntes vi at dem kunne være litt strengere med invandringen,
uansett hvor alle kom fra.Det var ikke viktig, det gikk oss bare om folketallet.
Jeg husker en popsang på Nederlandsk " 15 millioner mennesker på et lite stykke land" (NL er så stor som Hedmark), og nå har NL snart 17! million mennesker.
Det ble bare for mye folk! Mange rekkehuser og høye leiligheter pakket sammen på noen m2.
Å ville ta en tur i skogen: først stå i kø med bilen og så GÅ i kø i skogen.
Vi hadde alt i NL: eiet (rekke)hus, hytte, bil, gode jobber og alt er tilghjengelig på kort avstand.
Men hva vi ikke hadde var natur og ro, men masse stress, det begynner allerede med 4 år på skolen til barna, og vi følte oss aldri oss selv eller bra nok. Konkuransen er stor hvem som har mest penger, finest bil, hus, barn osv.....
Her er vi inflyttere, ikke flyktninger, da vi har valgt å komme hit selv fra et ganske rik land.
Eller egentlig ble vi faktisk spurt å søke her på en jobb da noen fant min mann sin CV på nettet. Det var ingen nordmenn som søkte.
I 3 år har vi gjort alt for å integrere, lært språket, jobbet fra begynnelsen av, dugnad til kommunen og barna. De fleste her ser oss som en av dem, selv om dem altid skal høre at vi snakker litt annerledes Norsk :)
Er nysjerrig hva deres synspunkt er på å ha oss her i Norge i en liten bygda hvor inbyggertallet bare går ned....Står dere åpen for folk som oss?