Hvor går grensa for "farlig" overbeskyttende?og for lite beskyttende..?

3 år er største. Man har prøvd å si barna ikke kan være innpakket i bomull, det er ikke farlig om de slår seg litt.. Og at det heller ikke er farlig om barna gråter litt. Men får bare til svar at det er flere måter å oppdra barn på i sur tone. Så nei.. Er ikke noe man kan gjøre med det. Synes bare synd på barna.. Største viser jo tegn som jeg mener ikke er bra.. Store problemer med å forholde seg til noen. Til og med i de nærmeste familien.. Og nei det er ikke vanlig skepsis som blir framvist.. Den er i mine lyne ekstrem
En ting er å si at det ikke er farlig å slå seg, en annen ting er å si at du ser barnet ikke har det bra i ulike situasjoner pga henne. Hvis det er så ille at du ønsker å si noe om det.

Jeg vil si at de har overtrådd grensa for overbeskyttende og dullete, ja.. Når barna går glipp av ting som er innen normalen fordi de KAN ende opp med et skrubbsår.. Vel...

Barnet mitt på 6 har får lov til å skjære opp til taco mens jeg sitter i stua. Får lov til å sykle. Får hoppe på trampoline. Hun får lov til å falle og slå seg...

Man skal VÆRE der for barna, men man skal ikke pakke de inn i bomull og sy puter under armene deres. Det ender gjerne opp med et av to; enten blir de redde for ALT, eller så tester de mer FARLIGE grenser når mor/far endelig må slippe tak på dem..

Guten her får virkelig prøve selv og han slår seg hele tiden. Men jeg innbiller meg at det er det han lærer på.
Jeg blir litt nervøs ibland over alle blåmerker og skrubbsår han har på ben, armer og rygg men jeg håper de i bhg skjønner hvordan han er etter han har vært der i over 2 år :P

Idag for eksempel så syklet han nesten utfor trappa på verandaen, selv om jeg bedt han 3 ggr å ikke sykle så nære kanten.
Det kunne ha gått skikkelig ille, men sykkelen datt bare ned på første trinnet og stoppet der, så heldigvis skadet han seg ikke. Men jeg tror han ble men nokså redd..! For håpe at han lært en liten lekse i hvert fall :P
(Men så kan jeg love at når jeg så hjulet gå ned mot første trinnet var det nok jeg som var mest redd!!)

MEN! Når det er sagt, vil jeg å si at det er litt sløvt i Norge angående barn og hjelm....
I Sverige er det forbudt for barn under 15 år å sykkel uten hjelm. Forbudt i følge loven altså. Like som bilbelte i bil.
Dessuten er det i stort sett ingen skole i Sverige som lar barn stå på skøyter eller ake i bakke uten hjelm. Har man ingen egen må man låne en fra skolen eller stå over...

Det savner jeg her i Norge :(

MEN! Når det er sagt, vil jeg å si at det er litt sløvt i Norge angående barn og hjelm....
I Sverige er det forbudt for barn under 15 år å sykkel uten hjelm. Forbudt i følge loven altså. Like som bilbelte i bil.
Dessuten er det i stort sett ingen skole i Sverige som lar barn stå på skøyter eller ake i bakke uten hjelm. Har man ingen egen må man låne en fra skolen eller stå over...

Det savner jeg her i Norge :(

Enig! Men dette blir kalt overbeskyttende her på bv :(
Jeg mener det er aldri overbeskyttende å beskytte det viktigste vi har. Hode vårt.
Synes kanskje det blir litt vel at de ikke kan sitte på sete på sykkelen, men jeg kan forstå trampoline. Mye skader der også alvorlige.
Jeg er nok en slik overbeskyttende mamma. Hjelm når de Aker, sykler, skøyter, sparkesykkel, kun 1 og 1 på trampoline osv ;)

Jeg er nok litt overbeskyttende tror jeg :p Og veldig nøye. Både på ting som er viktig (bilstol) og ting som kanskje ikke er like viktig (kosthold, aldri fått smake noe godis/kake/saft)...

Enig! Men dette blir kalt overbeskyttende her på bv :(
Jeg mener det er aldri overbeskyttende å beskytte det viktigste vi har. Hode vårt.
Synes kanskje det blir litt vel at de ikke kan sitte på sete på sykkelen, men jeg kan forstå trampoline. Mye skader der også alvorlige.
Jeg er nok en slik overbeskyttende mamma. Hjelm når de Aker, sykler, skøyter, sparkesykkel, kun 1 og 1 på trampoline osv ;)
Når gutten sykler inne her hjemme eller på verandaen (har balansesykkel) så er vi ikke så nøye med hjelm, men om han skal sykle ute prøver vi å huske på å ta på hjelmen.
Når han blir eldre og skal ut på trafikkerte veier, så er det ikke noe å snakke om :)

Trampoline og? Ja, er de flere eller om man mangler netting så er det sikkert veldig lurt! Småguttan krasjet i fjorsommer og jeg dremt nesten mareritt om den smellen, altså LYDEN, når hodene smalt sammen. Jises for en panikk jeg fikk, jeg var helt sikker at det var et stort hull på de begge, men ingen av de blødde en gang :P

Når gutten sykler inne her hjemme eller på verandaen (har balansesykkel) så er vi ikke så nøye med hjelm, men om han skal sykle ute prøver vi å huske på å ta på hjelmen.
Når han blir eldre og skal ut på trafikkerte veier, så er det ikke noe å snakke om :)

Trampoline og? Ja, er de flere eller om man mangler netting så er det sikkert veldig lurt! Småguttan krasjet i fjorsommer og jeg dremt nesten mareritt om den smellen, altså LYDEN, når hodene smalt sammen. Jises for en panikk jeg fikk, jeg var helt sikker at det var et stort hull på de begge, men ingen av de blødde en gang :P
Ikke hjelm på trampoline, men kun hoppe en og en :)

Back
Topp