Hvor fort synker AMH og mulighet for å bli gravid med lav AMH?

Baby snart?

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Novemberlykke 2020
Jeg tok fertilitetsblodprøver i oktober 2016 og i august og september 2017. AMH lå i nedre normalområde, og lå på 5, 11 og 3 i den rekkefølgen, men de resterende prøvene var normale. Jeg fikk baby høsten 2018. Jeg lurer på hvor fort jeg kan forvente å miste muligheten til å bli gravid og bære fram barn? Er det sannsynlig at jeg kan bli gravid f.eks. 3-4-5 år etter at AMH lå på 5? Jeg vil da være mellom 40 og 42 år. (Min mor og bestemor hadde mensen fram til de var 50 år, dersom det kan være av betydning.)
 
AMH er mål for eggstokk- eller eggreserven. Vi vet at eggreserven blir dårligere år for år. Ei jente blir født med et gitt antall egganlegg - man pleier å si et sted mellom 1/2 og 1 million egg. Det er som en konto uten renter og nye innskudd - bare uttak. Erfaringsmessig vet vi at det er vanskeligere å bli gravid jo eldre man blir. Avdelinger som driver assistert befruktning setter aldersgrense for behandling på rundt 40 år.
Så er det jo mange kvinner over 40 som opplever å bli gravide både med og uten assistanse. Og det er også noen med ganske lav AMH som opplever det samme. Jeg pleier å si til kvinner som nærmer seg 40 og som har barneønske at det haster og at det ikke er noen tid å miste! Din siste AMH -verdi er nokså lav og så vidt jeg forstår på det du skriver er det ikke så lenge til 40.
 
AMH er mål for eggstokk- eller eggreserven. Vi vet at eggreserven blir dårligere år for år. Ei jente blir født med et gitt antall egganlegg - man pleier å si et sted mellom 1/2 og 1 million egg. Det er som en konto uten renter og nye innskudd - bare uttak. Erfaringsmessig vet vi at det er vanskeligere å bli gravid jo eldre man blir. Avdelinger som driver assistert befruktning setter aldersgrense for behandling på rundt 40 år.
Så er det jo mange kvinner over 40 som opplever å bli gravide både med og uten assistanse. Og det er også noen med ganske lav AMH som opplever det samme. Jeg pleier å si til kvinner som nærmer seg 40 og som har barneønske at det haster og at det ikke er noen tid å miste! Din siste AMH -verdi er nokså lav og så vidt jeg forstår på det du skriver er det ikke så lenge til 40.

Takk for svar! Er det mulig å få skrevet ut medisiner som modner flere egg og dermed gjør det lettere å bli gravid med høy alder/lav amh? Flere ivf-forsøk er ikke aktuelt for oss og årsaken til ivf var habituell abort, ikke at jeg ikke ble gravid naturlig. Jeg vet dessuten nå hvilke støttemedisiner som antakelig skal til for at jeg skal beholde. Har også bare en eggleder og lurer derfor på om det er mulig å påvirke kroppen til å løsne egg fra den siden jeg har eggleder?
 
Hvis du har regelmessig menstruasjon må man slutte at eggløsningen også er regelmessig - og da syns jeg ikke eggløsningsfremmende medisin har noen hensikt. Og det er nok umulig å få bare den ene eggstokken til å løsne egg.
Du har slått tanken på IVF helt vekk?
 
Back
Topp