hvor farlig er egentlig

barebeaa

Elsker forumet
vannbasert maling?
Vi driver å pusser opp huset vi skal flytte inn i så sambo maler alle rommene(var mye 70-talls farger) med vannbasert maling, nå ahr ikke jeg malt noe og har jeg vært der så har det vært for 10 min max og da med gjennomtrekk, mne har hørt at man må vente 3 uker med å sove der etter maling mener dte bare med oljemaling, og noen som sier at det ikke er farlig så lege det er tørket og luftet, for er ikke sånne kjemikalier i vannbasert maling????
nå skal ikke vi flytte inn der før om en ukes tid da men er det for tidlig form meg å sove der da?
Hmmmm bar elurte litt på det da, ellers så får jeg sove hos mamma og de inntil videre.

Leste jo akkurat at vannbasert maling avgir gasser kjempelenge etterpå,selv om d ikke lukter mer.

MEns oljemaling slutter å avgi gasser når den har slutta å lukte..

Men aner virkeli ikke ka som e sant..

ORIGINAL: ~~ladybird~~

Leste jo akkurat at vannbasert maling avgir gasser kjempelenge etterpå,selv om d ikke lukter mer.

MEns oljemaling slutter å avgi gasser når den har slutta å lukte..

Men aner virkeli ikke ka som e sant..

Hmmmm jeg også har hørt det skjønner du så ble så usikker nå....for har alltid tenkt at vannbasert ikke er så skadelig...vil jo ikke skade lillegutt heller d afår jeg bare vente litt evt.

Selv har vi malt masse her, og det er de 3 første mnd at ting 'dannes' derfor har jeg tenkt at den lille eksponeringen jeg utsattes for ved hver strøk burde gå bra.

Når vi hadde malt med vannmaling i rommet vi sov i, så ventet vi 3 uker med å flytte inn igjen, men oljebasert er det 3 dager.

oi å vi som nettopp har malt rommet vårt [&:][&:] siste strøk idag faktisk
hmm må vel ligge på gjesterommet en stund til da [8|]

hm... her har vi også mala m vannbasert på både vårt soverom og gjesterommet [>:], men ikke samtidig da. Meeeeeeen meeeen, er lite å gjøre med nå!

Åååå.. å vi som holder på å male rommet til lille gullet med vannmaling.. Jeg trodde det var det beste[&:][&:]uff.. når kan han begynne å sove der inne da???

Det har kommet en ny maling nå fra butinox som har gått igjennom strenge krav - lurer på om det er green room den heter? Vi har iallefall kjøpt det til rommet til lille gutten vår. :)
Og de vet i butikken hvor mange dager en malin avgir gasser, så det er bare å forhøre seg der angående malingen dere har valgt.

Mi har malt mye i huset vårt tidligere i år, og e fikk beskjed om akkurat motsatt... D beste var å male me vannbasert maling, for d gasser nesten ingenting, mindre enn ubehandla tre som brukes på veggene (furuplank o.l)... Detta fikk e beskjed om i faghandel....

ORIGINAL: Kidada

ORIGINAL: Anne_82

Åååå.. å vi som holder på å male rommet til lille gullet med vannmaling.. Jeg trodde det var det beste[&:][&:]uff.. når kan han begynne å sove der inne da???

Vel, greia er at vannbasert gasser mye mindre mengder enn oljebasert.. Men til gjengjeld så gasser det små mengder i mange år.. Mens oljebasert gasser fra seg ganske kjapt.

Før sa de alltid at du skulle bruke vannmaling, for det var det beste der og da.. Men nå sier de at oljebasert er bedre hvis man kan lufte ut og holde seg unna rommet i noen dager, for den gasser MYE i noen dager..

Herregud, jeg er dårlig på å forklare..

Men du kan nok ta i bruk rommet så fort alt er tørt, og utlufta. De anbefaler at du skal vente til du ikke kjenner malingslukta.. Men kan være vansklig å avgjøre om du selv bor i huset, få noen utenfra til å komme inn å lukte om det lukter maling.. Gjør det ikke det så kan du ta i bruk rommet [;)]

Og man har jo brukt vannbasert maling i alle år, så tror ikke det er noen fare akkurat [;)] Er bare det at de finner jo stadig ut nye ting med den forskninga si [;)]

Oki[:D] Tusen takk for svaret..[;)] han skal jo sove hos oss de første 3 mnd ihverfall.. så da er jo rommet ferdig utlufta når han skal begynne å sove på eget rom[;)]  Men jeg skal gjøre som du sier, å få noen andre som ikke bor i huset til å kjenne etter!!

Back
Topp