HELSESTASJONEN!
veldig rart at du ikke har fått tilbakemelding om det fra helsestasjonen selv eller lege men det er ikke alt som går like raskt. Anbefaler veldig at du tar kontakt med dem om du trenger noen å snakke med. Å snakke med noen om fødselen og alt rundt er uansett godt.
Helsestasjonen kan gi tilbud om samtaler med jordmor må etterpå, men selv har jeg hatt bedre kommunikasjon med psykologen som er ansatt i psykisk helseteamet til kommunen. Fikk henvisning via helsestasjonen. Om det er match med den psykologen som jobber i din kommune er ikke godt å si, men det er verdt et forsøk. Du kommer da til noen som sannsynligvis har truffet kvinner i din situasjon før. Vi gikk også dit som par noen ganger også. Parforholdet kan jo også havne i en slags krise når man går gjennom tøffe opplevelser.
Dps er også et alternativ. Her er det lenger ventetid enn helsestasjon men tenkt mer som er tilbud som kan vare over lenger tid. Man kan feks begynne med jm/psykolog på helsestasjonen og samtidig søke Dps, eller søke det etterhvert om det trengs. Jeg har ikke fått hjelp gjennom Dps men fikk det jeg trengte på helsestasjonen før, under og etter neste svangerskap. Var både til psykolog og noen ganger etter fødsel til familievernkontoret.
Jeg spurte aller først hos legekontoret og en dame hørte på og vurderte historien min, og mente det jeg gikk gjennom var en normal sorgreaksjon - så det var det ikke noen vits å få hjelp eller støtte gjennom
visste ikke om jeg skulle le eller grine av den konklusjonen. Hun har utvilsomt aldri vært gravid eller hvertfall aldri mistet en baby.
Hos helsestasjonen er jeg veldig sikker på at de har en mye større forståelse for hvordan du har det nå og den angsten og frykten man kan få i et nytt svangerskap.
Jeg fikk også hjelp og støtte gjennom LUB. Anbefaler medlemskap på det sterkeste.
I neste svangerskap vil du nok tidlig bli henvist til fostermedisinsk avdeling, men de tilbyr gjerne ul i feks uke 8-9 og igjen i uke 13,evenutelt bare i uke 13. Også kanskje en ekstra ul mellom det og ny sjekk i uke 18. Man må ofte be om de t man trenger, ellers forslår de kanskje for langt intervall mellom kontrollene for deg.
Derfor er det fint å få en henvisning til gynekolog av lege som du kan gå til i tillegg til sykehuset/fostermed, hvertfall i første trimester.
Har dere fått time til etterkontroll hos fostermedisinsk eller sykehuset i etterkant av fødselen?
Stor klem til deg