Hvor får man hjelp etter på?

Tutti

Glad i forumet
Himmelbarn
Jeg spurte på siste legetimen før senaborten, hvem passer på meg etter jeg har mistet henne, fikk svar at det gjorde de. Nå fødte jeg henne i går og det er 11.dager til jeg har time igjen. Jeg er 100% sykemeldt, men er helt på en snurr i livet nå.

Godtar jeg at livet er et kaos og venter på denne timen? Noe sted jeg kan henvende meg? Hvem er det jeg evt får hjelp av etter denne timen?

Hva slags oppfølging får jeg ved neste graviditet? Alvorlig hjertefeil denne gangen

Utrolig fortvilet nå

Skal til begravelsesbyrået i morgen og begrave henne i løpet av uken, så håper tiden flyr.
 
Vil ikke lyve for deg, men ja daglig må være deg selv å passe på deg selv❤️ Jeg skrev masse, gjør ennå. Skrev meg igjennom sorgen. Men ja du kan få søkt psykolog hos dps, men det er en gang i uken og sånt. Vil anbefale å ta kontakt med LUB så kanskje en likemann kan snakke med deg, det hjalp med mye, og kanskje de har sorggrupper som du kan begynne på❤️ Har du venner eller familie du kan være hos eller partner? Oppfølging i neste svangerskap er fra sted til sted, men bedre oppfølging kan du få ja, og fosterdiagnostikk burde du kreve.

Kondolerer så mye❤️ Ingen ord kan hjelpe akkurat nå, men håper du har støtte i begravelseplanleggingen. Det er en tøff prosess som man kan rømme i om man trenger det(det gjorde jeg) men husker nesten ingenting i ettertid. Men anbefaler å gjøre det du kan selv, jeg laget programmet, skrev min egen tale etc. Det hjalp å holde meg litt oppe for da gjorde jeg noe for barnet mitt❤️ Masse informasjon finnes på LUB sine sider ❤️
 
Som hjertemor sier så kan man søke om psykolog på dps, men ingen garanti for at du faktisk før hjelp der.
Det er mye opp til deg selv, og kontakt med Lub (inkl likeperson og sorggrupper) og bruk av forum som er det som hjelper mange.
Oppfølgingen i et neste svangerskap er litt avhengig hvor du bor/ hvilket sykehus du tilhører
 
LUB (landsforeningen for uventa barnedød) sin sorggruppe har hjelpt meg veldig i sorgen. Vi mistet 21+3 i august 2019 og fy søren det har vært tøft etterpå, noe det enda er. Jeg snakket litt med psykolog (vi har det dekket gjennom forsikringsordningene på jobb), men sorggruppen hjalp meg faktisk mye mer. Når du kontakter LUB så får du en samtale med dem, det også gjorde godt for meg.
Så har jeg snakket om henne, hele tiden, til alt og alle. Snakket fortsatt mye om henne; men ikke konstant lenger. Nå går det litt lenger mellom hver kraftige bølge som slår meg ned, og bølgene varer litt kortere for hver gang.
I starten husker jeg at jeg tenkte på hvordan dette noengang ville bli bedre, for det var så vondt. Tiden gikk på mystiskt vis og det ble litt lettere..

Kondolerer så mye :Heartred alle verdens klemmer til dere
 
Jeg spurte på siste legetimen før senaborten, hvem passer på meg etter jeg har mistet henne, fikk svar at det gjorde de. Nå fødte jeg henne i går og det er 11.dager til jeg har time igjen. Jeg er 100% sykemeldt, men er helt på en snurr i livet nå.

Godtar jeg at livet er et kaos og venter på denne timen? Noe sted jeg kan henvende meg? Hvem er det jeg evt får hjelp av etter denne timen?

Hva slags oppfølging får jeg ved neste graviditet? Alvorlig hjertefeil denne gangen

Utrolig fortvilet nå

Skal til begravelsesbyrået i morgen og begrave henne i løpet av uken, så håper tiden flyr.

HELSESTASJONEN!
veldig rart at du ikke har fått tilbakemelding om det fra helsestasjonen selv eller lege men det er ikke alt som går like raskt. Anbefaler veldig at du tar kontakt med dem om du trenger noen å snakke med. Å snakke med noen om fødselen og alt rundt er uansett godt.

Helsestasjonen kan gi tilbud om samtaler med jordmor må etterpå, men selv har jeg hatt bedre kommunikasjon med psykologen som er ansatt i psykisk helseteamet til kommunen. Fikk henvisning via helsestasjonen. Om det er match med den psykologen som jobber i din kommune er ikke godt å si, men det er verdt et forsøk. Du kommer da til noen som sannsynligvis har truffet kvinner i din situasjon før. Vi gikk også dit som par noen ganger også. Parforholdet kan jo også havne i en slags krise når man går gjennom tøffe opplevelser. ❤️


Dps er også et alternativ. Her er det lenger ventetid enn helsestasjon men tenkt mer som er tilbud som kan vare over lenger tid. Man kan feks begynne med jm/psykolog på helsestasjonen og samtidig søke Dps, eller søke det etterhvert om det trengs. Jeg har ikke fått hjelp gjennom Dps men fikk det jeg trengte på helsestasjonen før, under og etter neste svangerskap. Var både til psykolog og noen ganger etter fødsel til familievernkontoret.

Jeg spurte aller først hos legekontoret og en dame hørte på og vurderte historien min, og mente det jeg gikk gjennom var en normal sorgreaksjon - så det var det ikke noen vits å få hjelp eller støtte gjennom :hilarious: visste ikke om jeg skulle le eller grine av den konklusjonen. Hun har utvilsomt aldri vært gravid eller hvertfall aldri mistet en baby.

Hos helsestasjonen er jeg veldig sikker på at de har en mye større forståelse for hvordan du har det nå og den angsten og frykten man kan få i et nytt svangerskap.

Jeg fikk også hjelp og støtte gjennom LUB. Anbefaler medlemskap på det sterkeste.

I neste svangerskap vil du nok tidlig bli henvist til fostermedisinsk avdeling, men de tilbyr gjerne ul i feks uke 8-9 og igjen i uke 13,evenutelt bare i uke 13. Også kanskje en ekstra ul mellom det og ny sjekk i uke 18. Man må ofte be om de t man trenger, ellers forslår de kanskje for langt intervall mellom kontrollene for deg.
Derfor er det fint å få en henvisning til gynekolog av lege som du kan gå til i tillegg til sykehuset/fostermed, hvertfall i første trimester.


Har dere fått time til etterkontroll hos fostermedisinsk eller sykehuset i etterkant av fødselen?

Stor klem til deg ❤️❤️❤️
 
HELSESTASJONEN!
veldig rart at du ikke har fått tilbakemelding om det fra helsestasjonen selv eller lege men det er ikke alt som går like raskt. Anbefaler veldig at du tar kontakt med dem om du trenger noen å snakke med. Å snakke med noen om fødselen og alt rundt er uansett godt.

Helsestasjonen kan gi tilbud om samtaler med jordmor må etterpå, men selv har jeg hatt bedre kommunikasjon med psykologen som er ansatt i psykisk helseteamet til kommunen. Fikk henvisning via helsestasjonen. Om det er match med den psykologen som jobber i din kommune er ikke godt å si, men det er verdt et forsøk. Du kommer da til noen som sannsynligvis har truffet kvinner i din situasjon før. Vi gikk også dit som par noen ganger også. Parforholdet kan jo også havne i en slags krise når man går gjennom tøffe opplevelser. ❤️


Dps er også et alternativ. Her er det lenger ventetid enn helsestasjon men tenkt mer som er tilbud som kan vare over lenger tid. Man kan feks begynne med jm/psykolog på helsestasjonen og samtidig søke Dps, eller søke det etterhvert om det trengs. Jeg har ikke fått hjelp gjennom Dps men fikk det jeg trengte på helsestasjonen før, under og etter neste svangerskap. Var både til psykolog og noen ganger etter fødsel til familievernkontoret.

Jeg spurte aller først hos legekontoret og en dame hørte på og vurderte historien min, og mente det jeg gikk gjennom var en normal sorgreaksjon - så det var det ikke noen vits å få hjelp eller støtte gjennom :hilarious: visste ikke om jeg skulle le eller grine av den konklusjonen. Hun har utvilsomt aldri vært gravid eller hvertfall aldri mistet en baby.

Hos helsestasjonen er jeg veldig sikker på at de har en mye større forståelse for hvordan du har det nå og den angsten og frykten man kan få i et nytt svangerskap.

Jeg fikk også hjelp og støtte gjennom LUB. Anbefaler medlemskap på det sterkeste.

I neste svangerskap vil du nok tidlig bli henvist til fostermedisinsk avdeling, men de tilbyr gjerne ul i feks uke 8-9 og igjen i uke 13,evenutelt bare i uke 13. Også kanskje en ekstra ul mellom det og ny sjekk i uke 18. Man må ofte be om de t man trenger, ellers forslår de kanskje for langt intervall mellom kontrollene for deg.
Derfor er det fint å få en henvisning til gynekolog av lege som du kan gå til i tillegg til sykehuset/fostermed, hvertfall i første trimester.


Har dere fått time til etterkontroll hos fostermedisinsk eller sykehuset i etterkant av fødselen?

Stor klem til deg ❤️❤️❤️
Takk for svar! Henvist til legen på sykehuset, tror hun skal gå igjennom noen prøver med meg bare. Men kommer igjen til å spørre om oppfølging psykisk. Merker jeg har mye rar for meg nå, så trenger litt hjelp
 
Takk for svar! Henvist til legen på sykehuset, tror hun skal gå igjennom noen prøver med meg bare. Men kommer igjen til å spørre om oppfølging psykisk. Merker jeg har mye rar for meg nå, så trenger litt hjelp

Ja, det er vanlig med en samtle 6-8 uker etterpå, for å gå gjennom prøver, høre om deres opplevelse og legge en plan for neste svangerskap.
Merket selv at jeg trengte mer psykisk oppfølging, men jeg utsatte det lenge. Skulle liksom greie alt selv, men det gjorde jeg ikke.
Håper du finner det rette tilbudet for deg, for rask time er som nevnt helsestasjonen veldig bra.
Helt normalt å være ute seg etter det du har opplevd. Jeg pleide å skrike så høyt jeg kunne inni en sofapute så utrolig mange ganger i løpet av en uke de første månedene etterpå, fordi alt bare gjør så vondt.

❤️❤️Stor klem til deg❤️❤️
 
Anbefaler virkelig LUB. Jeg ble satt i kontakt med en likeperson som uvurderlig, og bare samtalene på telefonen med de i LUB hjalp mye. De har også et nettforum.

Jeg gikk i sorggruppe som ble organisert av sykehuset, og det var også til stor hjelp.
 
Tror også man selv må oppsøke hjelpen man vil ha, ble også lovt mye mer hjelp etter enn vi har fått. Men ring litt rundt og be om det :)
 
Back
Topp