Hvor bor DU i forhold til fødestedet ditt?

trønderjente27

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Litt interessant å se om de fleste bor nært eller langt unna :) Mange i by vs. bygd?

Vi bor 5 min kjøring fra St. Olavs, så her kan vi i alle fall si at vi bor nært!

Vi bor i by, men by med fødeavdeling med kun jordmødre, så min fødeplass er seks timer bil unna. Evt 30min fly. Mange andre hjemmefra benytter seg av sykehuset som er 2-3t unna hjemme, men jeg valgte å ikke føde der.

Her er det litt over en time med bil så lenge jeg kan dra direkte til sykehus å slipper å måtte innom legevakt først. da blir det plutselig 2 og 1/2 time ekstra. Så her håper jeg for alt i verden at han er tydelig på at han skal komme så jeg kan dra direkte til sykehus å slipper legevakt først.

10 minutter unna, sånn ca. Ren luksus.

Følger med på reisevei for fødende fra der jeg kommer fra, med diskusjoner om nedleggelse osv. Virker jo nesten som om politikerne vil tvinge gjennom sentralisering ved å fjerne alle vanlige helse og servicetilbud. Så jeg føler meg heldig samtidig som jeg er forbannet over at distriktene blir så nedprioritert.

Er faktisk bare 5 min kjøring for oss også :) Fordelen med å bo i en by, som ikke er så veldig stor heller :P Ikke lange avstanden til noen plasser sånn egentlig :)

Kan gå til sykehuset på 10-15 minutter, så bor ganske nært :)

10 minutter unna, sånn ca. Ren luksus.

Følger med på reisevei for fødende fra der jeg kommer fra, med diskusjoner om nedleggelse osv. Virker jo nesten som om politikerne vil tvinge gjennom sentralisering ved å fjerne alle vanlige helse og servicetilbud. Så jeg føler meg heldig samtidig som jeg er forbannet over at distriktene blir så nedprioritert.
Dette er jeg så enig i!!
En forferdelig helsepolitikk som føres av de blå, dessverre..

Jeg og mannen bodde et år i ei bygd i Hardanger for noen år siden, da jobbet mannen min på Odda Lokalsjukehus - det var konsekvent press om nedbemanning, nedlegging av avdelinger og av hele sjukehuset.
Der fjerna de føden blant annet, så det ble mye lengre reisevei for de som bor i fjorden. Og med nedleggelser forsvinner arbeidsplasser..

Nærmeste fødeavdeling er 5-6 timer unna bostedet mitt, med bil, eller 1 time med fly.
Men jeg får ikke føde der (noe som er helt greit for meg). Så fødestedet jeg skal føde på er 2 timer unna med fly, eller 11-12 timer med bil. Og dette er da nest nærmeste fødestedet.

Bor ca 20min fra sykehuset. Har flere sykehus innen en times kjøring. Kunne valgt er stort sykehus (drammen/riksen) men har valgt å gå før et litt mindre lokalsykehus denne gangen. Så langt mye mer fornøyd med oppfølgingen enn jeg var på riksen!

Hvis fødested skal være sykehus så ca.2.5 time.
Men jeg blir nok hjemme, så herlig med null reisevei, hadde styrtfødsel sist så hadde ikke rukket sykehus uansett. Valget er da hjemme eller ambulansefødsel på elendig vei eller å sette igang fødsel før kroppen er klar med det som følger med av risiko.

Bor i en liten bygd.

Back
Topp