Hvor blir det av bæsjen?

LallaC

Glad i forumet
Junilykke2018
Jenta mi er seks uker gammel, og for en snau uke siden sa det plutselig stopp i bleia - etter at hun har vært en unge som bæsja minst en gang om dagen. Hun trykker og promper hele tiden mens hun er våken, og det er tydelig at det er ganske ubehagelig for henne. Er det noen som har det sånn som dette av dere? Finnes det noen tips til hva jeg kan spise for å få fart på systemet hennes - eller noe jeg kan gjøre for henne? Vi bruker semperdråper hver dag, stryker henne på magen og sykler med beina, men det ser ikke ut til å gjøre annet enn å dempe magevondten akkurat der og da.

Noen tips?

Får hun flaske i ny og ne? Da er tipset mitt å ta en skjei malteekstrakt i flasken :)

Forresten så bæsjer jenta mi bare en gang i uken ca, og det er helt normalt. Men hun er ikke plaget av det da..

Last edited:
Hvis hun får flaske kan jeg også ambefalle maltekstrakt :)

Det samme skjedde her! De første seks ukene bæsjet hun dag og natt, sikkert fire-fem ganger i døgnet. Men så, da hun var seks uker, stoppet det helt opp. Det gikk fem dager før hun bæsjet. Jeg er ikke sikker på om hun var plaget, for hun har alltid presset en del, og prompet. Men altså, fem dager uten bæsj. Det er en uke siden. Siden det har hun bæsjet annenhver dag. Det virker som om tarmene plutselig ble mer modne.

Dette er tydeligvis helt normalt. Såfremt hun kun får morsmelk! Hvis du gir erstatning så bør babyen få litt maltekstrakt, for da kan det være forstoppelse. Og hvis babyen er plaget tror jeg kanskje jeg ville tatt kontakt med helsesøster eller lege, og spurt om råd.

Godt å høre at din også har hatt det sånn. Jeg ammer bare, ja, så da må jeg vel bare vente på den bæsjen... Vi skal jo snart på helsestasjonen, så det kan jo hende de sier noe om det der og har noen tips. Gjelder maltekstrakt for mm også? Eller er det bare dersom man gir mme i tillegg?
Jeg hadde vært mer bekymra dersom hun ikke prompa - nå vet jeg i hvert fall at det skjer noe der. Men allikevel, det er stor forandring og veldig rart og frustrerende - for både henne og meg.

Her er det å sånn! Så "bra" andre å har det, har lurt så på om det er normalt! Nærmet seg 6 uker gammel så begynte det plutselig gå 5 dager uten bæsjebleie. Men lurer, ammer og gir NAN. Er det sånn at de da egentlig skal ha en bæsjebleie om dagen?

Back
Topp