hviste dere at.....

mamin

Flørter med forumet
Hviste dere at den ugustigste fødselsstillingen   er å ligge på ryggen,siden eller sitte halveis?

Ja..

Jeg trodde siden var bra for å unngå rifter. Men det er klart, da får man jo ikke noe hjelp fra tyngdekraften.

Hvis det er slik at man må ligge (pga komplikasjoner, man er sliten, man får ikke til andre stillinger pga epidural etc) har jeg blitt anbefalt det er bedre å sitte halvveis (altså at ryggen er heist endel opp og ha armene over hodet (gjerne mannen bak som kan holde i dem). Dette skulle visst hjelpe litt. [:)] 

Men hvis du sitter halvveis, så blir det også trangere i bekkenet. Men klart, det er vel mer avslappende da hvis fødselen skulle trekke ut...

Nei, det visste jeg ikke [8|]

Når jeg fikk Noah så satt jeg i sengen med bena tett opp mot magen, litt som gynekolog stilling, men mer oppreist i ryggen. Syntes det var helt genialt [:)] Ingen rifter og fikk tatt i skikkelig under pressriene [8D]

Jepp. Mest ugunstig med tanke på at fødselen dras ut.
Men hvis ting går for fort så anbefaler de en sånn stilling så babyen ikke skal komme for fort (det er jo ikke bra både med tanke på revning og at babyen ikke får ut alt fostervannet hvis det går for fort)[;)]

Jess, logisk egentlig. Tror jeg skal prøve å stå mest mulig, men ikke lett å forutsi hvordan det blir da..

Jupp, men om jordmoren skal bruker "den finske teknikken" for å unngå revning, så må man ligge på rygg.

Mmm.. men for meg var det den aller beste stillingen (å ligge med ryggen litt oppreist). Syns det var ubehagelig og feil for meg når jeg prøvde andre stillinger. Men så varte min fødsel i bare 5 timer med førstemann. Og de regner med denne fødselen kan gå enda fortere. Så det er ikke om å gjøre å føde så veeldig mye raskere for min del;)

jepp.
men alikevel lå jeg på rygg med ryggen hevet sist, fordi det føltes naturlig og trygt ut[:)]

Jeg brukte sånn "fødekrakk" for å utnytte tyngdekraften mest mulig... resten av fødselen sto/hang jeg over prekestolen[8D]

ORIGINAL: Mrs.Shaanett

Jepp..[:)]

Jepp. Det beste er stillinger som gir deg hjelp fra tyngdekraften. Ulempen er at JM da har dårligere kontroll med hva som hender der nede, og vanskeligere kan forhindre revning.

Jeg sto, gikk og tråkket meg gjennom åpningsriene, rett og slett fordi det var så innmari vondt å ligge flatt på ryggen...
Ville helst sitte "på kne" og føde; igjen fordi det var vondt å ligge på ryggen, men det gikk så fort at jeg ikke fikk lov til det. Måtte ned på rygg for at jordmor skulle ha litt kontroll over situasjonen... men var ikke mange minuttene jeg presset før snuppa var ute likevel.

Det sies at når jordmor ber deg ligge på ryggen fordi du må det, eller at hun skal få mest mulig oversikt, kan du forsatt nekte. Ved liggende fødsel får babyen dårlig med oksygen spes hvis det tar litt tid + at det er mer smertefult fordi bekkenet klemmes sammen. Dett gjelder vist også halveis sittende stillinger.
Jeg skal (forhåpentligvis) føde i vann og som reserveløsning kansje stå på knærne halveis foroverbøyd i sakkosekk i senga. Ingen skal fortelle meg at jeg skal ligge å føde flere ganger altså[:@]. Det går ann å hvilde liggende mellom veene hvis en øsker det, men thats it... Jeg skal også begjynne nå hvert oyeblikk (uke32) med fødselsforberedende salve som vist skal være bra for å ikke revne.

ORIGINAL: mamin

Det sies at når jordmor ber deg ligge på ryggen fordi du må det, eller at hun skal få mest mulig oversikt, kan du forsatt nekte. Ved liggende fødsel får babyen dårlig med oksygen spes hvis det tar litt tid + at det er mer smertefult fordi bekkenet klemmes sammen. Dett gjelder vist også halveis sittende stillinger.
Jeg skal (forhåpentligvis) føde i vann og som reserveløsning kansje stå på knærne halveis foroverbøyd i sakkosekk i senga. Ingen skal fortelle meg at jeg skal ligge å føde flere ganger altså[:@]. Det går ann å hvilde liggende mellom veene hvis en øsker det, men thats it... Jeg skal også begjynne nå hvert oyeblikk (uke32) med fødselsforberedende salve som vist skal være bra for å ikke revne.

Heh, jeg vil heller ligge noen få minutter på rygg og unngå å revne fra a til å enn å risikere det.. Sånne salver og oljer som skal forhindre revning har ingen effekt og i en av testgruppene økte graden av revning. Det viktigste for å forhindre revning, er å samarbeide godt med JM, at JM kan ta kontrollen, holde hodet til ungen litt tilbake, støtte mellomkjøttet og evt. gjøre et kontrollert klipp.

ORIGINAL: Lillebollå

Jeg brukte sånn "fødekrakk" for å utnytte tyngdekraften mest mulig... resten av fødselen sto/hang jeg over prekestolen[8D]

Jeg fødte også på fødekrakk. Gikk mye rundt i rommet, men likte ikke prekestolen. Var i badekaret ganske lenge da, men jeg måtte reise meg opp og "gå på stedet" hver gang jeg fikk en rie!

Fødselen gikk fort, tror det har ganske mye med at jeg brukte tyngekraften så godt [:)]

Det er ikke sikkert du revner selv om du står. 

Back
Topp