Hvis noen lurer på hva "normal" vektøkning er i forhold til ukene

Noen som har tid til å hjelpe meg litt... (vet ikke om det er her jeg skal poste dette): Jeg har gått opp 10 kilo og er bare i uke 13. Har vært mye kvalm og det eneste som har hjulpet har vært å spise hver andre time. Jeg sluttet brått med medisiner for ADHD da jeg fant ut at jeg var gravid, og det har muligens også påvirket vekta en del. Jeg har også slitt med spiseforstyrrelser i mange år i ungdomstida, og må passe meg for å ikke begynne å fokusere for mye på mat igjen. Men det er så frustrerende fordi det kjennes ut som at kroppen suger til seg alt av næring, og at jeg bare etser ut. Nå går jeg rundt og tenker på vekta mi hele dagen. Da jeg var gravid med førstemann (for 10 år siden), hadde jeg ikke noe problem med at jeg gikk opp i vekt. Jeg nøt tiden og stresset lite med det. Gikk også fort ned igjen etter fødselen, så jeg vet jo innerst inne at dette er midlertidig. Jeg er normalvektig, i nedre skala, med en bmi som varierer mellom 18 og 20, så det kan kanskje hende at kroppen prøver å suge til seg næring i frykt for at den havner i en «sulteperiode» igjen? Er det noen andre som har gått så mye opp i vekt under første trimester? Kommer jeg til å fortsette å bare gå opp? Jeg har ikke sjans til å begrense matinntaket veldig (spiser sunt og normal norsk kost), magen romler etter to timer og kvalmen kommer snikende, blir også svimmel og uvel - typisk blodsukkerfall. Noen tips?
Jeg aner ikke hvor mye jeg har gått opp hittil da badevekten vår er ødelagt. Men jeg kjenner jo på kroppen at vekten har gått opp iallfall, runder 11 uker i morgen. Jeg må også spise ofte for å holde kvalmen i sjakk, så da blir det naturlig at vekten øker også.
Jeg har en forhistorie med spiseforstyrrelser jeg også så både familie og jordmor lurte på hvordan vektoppgangen i svangerskapene mine (har to tilbakelagt meg) ville påvirke meg. Men på tross av at jeg la på meg 25 kg begge gangene, så var det noe oppe i hodet mitt som sa meg at slik er det bare nå. Jeg er gravid og det er bebisen jeg må tenke på. Men det er jo klart, man merker jo godt etter svangerskapet at man gjerne skulle hatt kroppen sin tilbake igjen med en gang. Slik var det ikke for meg, det tok halvannet år før jeg var nede i startvekten min igjen. Og ikke var den like spenstig igjen. Men jeg har klart å bære fram to uendelige flotte barn med denne kroppen og det gjør meg stolt av meg selv og kroppen min:Heartred
Hvis du har en allright jordmor eller lege, så bruk henne for det det er verdt og prat med henne om dine tenker. Det hjalp meg i de to foregående svangerskapene mine :)

Noen som har tid til å hjelpe meg litt... (vet ikke om det er her jeg skal poste dette): Jeg har gått opp 10 kilo og er bare i uke 13. Har vært mye kvalm og det eneste som har hjulpet har vært å spise hver andre time. Jeg sluttet brått med medisiner for ADHD da jeg fant ut at jeg var gravid, og det har muligens også påvirket vekta en del. Jeg har også slitt med spiseforstyrrelser i mange år i ungdomstida, og må passe meg for å ikke begynne å fokusere for mye på mat igjen. Men det er så frustrerende fordi det kjennes ut som at kroppen suger til seg alt av næring, og at jeg bare etser ut. Nå går jeg rundt og tenker på vekta mi hele dagen. Da jeg var gravid med førstemann (for 10 år siden), hadde jeg ikke noe problem med at jeg gikk opp i vekt. Jeg nøt tiden og stresset lite med det. Gikk også fort ned igjen etter fødselen, så jeg vet jo innerst inne at dette er midlertidig. Jeg er normalvektig, i nedre skala, med en bmi som varierer mellom 18 og 20, så det kan kanskje hende at kroppen prøver å suge til seg næring i frykt for at den havner i en «sulteperiode» igjen? Er det noen andre som har gått så mye opp i vekt under første trimester? Kommer jeg til å fortsette å bare gå opp? Jeg har ikke sjans til å begrense matinntaket veldig (spiser sunt og normal norsk kost), magen romler etter to timer og kvalmen kommer snikende, blir også svimmel og uvel - typisk blodsukkerfall. Noen tips?
I mitt første svangerskap startet jeg på 61kg, som for meg tilsvarer BMI 21,6. Jeg føk rakst opp 10kg i første trimester. Forrige gang startet jeg mye tyngre; 74,9kg ved eggløsning og veide 83,3 ved 13+2 og 91,1kg ved 40+1, med andre ord ca like mye opp første trimester som 2. og 3. trimester til sammen. Denne gangen startet jeg på 70kg og var i dag 77,4kg. Jeg har det på samme måte med å bli kvalm om jeg ikke spiser jevnt. Heldigvis har det pleid å gi seg ved ca 14 uker. Jeg er 13+0 i dag. Jeg har slått meg til ro med at jeg blir feit i 1. trimester:hilarious: Dette er femte gangen.

Nå ble jeg litt letta :) Har gått opp 2 kg allerede, og tenkte at jeg kom til å bli sååå diger! Men ser jo at det er normalt :):Heartred

Enig! Da jeg var hos jordmor i uke 7+3 og hun spurte om vekten min bomma jeg med ca 3 kg. Jeg veier meg så og si aldri, og har aldri hatt store svingninger i vekt... Så da tenkte jeg at det kan jo ikke være det lille fosteret i magen som både bidrar meg vekt og appetitt.. men jammen, så sa jordmor også at det var helt normalt.
Jeg bruker ikke vekt til vanlig, så stoler på at jordmor har kontroll på det. Men kjenner allerede at jeg har blitt tyngre :p:D

Jeg hadde det som deg i forrige svangerskap. Om jeg ikke puttet noe i munnen sånn cirka hver time ble jeg kjempekvalm! Jeg gikk på grunn av dette opp mye i første trimester, ca 9-11 kilo. Men en gang ut i andre trimester ga heldigvis dette selv, og jeg kunne spise normalt. Jeg endte med å gå opp ca 23 kg forrige gang, men 1 uke etter at ungen var ute hadde jeg gått ned 12 kilo! Enda 6 kilo ble borte i løpet av 2-3 måneder.
Det viktigste er jo at man spiser sunt, samme hvor mye man veier. Babyen trenger næring, og det gjør du også - det krever litt ekstra å bygge et lite menneske :)
Vekta kan man tenke på etterhvert, akkurat nå bør du kose deg og spise så mye kroppen din sier du trenger :Heartred

Setter pris på alle svar, takk! Ny time hos fastlegen snart, så da får jeg vel vite om vekta fortsatt peker bratt oppover. Veie meg hjemme orker jeg ikke. Men kvalmen har gitt seg litt, og jeg har ikke behov for å gå med noe i munnen konstant nå, så det kan jo hende vekta stabiliserer seg litt framover, som flere av dere andre har opplevd. Uansett, godt å vite at jeg ikke er den eneste. Det er ofte nok til å slappe litt mer av.

Har ikke turt å veie meg. Småspist konstant frem til uke 10 pga ekstrem kvalme. Vet jeg har lagt på meg litt..

Får til å spise litt sunnere nå da, men ikke 100%...

Jeg har gått opp 2 , men trodde selv det var mye mer.. men vet jo det kommer mye mer da:playful::p

Jeg gikk opp 25kg med tvillingene mine. De ble født 35+0.

Sikkert helt normalt, tenker jeg.
Når det gjelder vekt og svangerskap tror jeg ingenting er unormalt:)

Back
Topp