Hvis noen lurer på hva "normal" vektøkning er i forhold til ukene

Mai 2020

Blir kjent med forumet
Jeg sitter jo og googler på alt mulig rart, og kom over dette da. Jeg selv har jo gått opp akkurat 2 kg og er 10 uker på vei. Så tenkte hvis det er flere som er nysgjerrige så kan de jo se her.

Dette gjelder jo mest for de som har normalvektig utgangspunkt og ikke har lidd av mye kvalme ol.

MEN HUSK!! Alle er forskjellige ( jeg gikk opp nesten 30 kg sist )

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Informativt - men så klart er det individuelt som du sier, uansett hvor mye vekta viser etter hvert så vil det bli verdt det :happy: Jeg har gått opp 1,5 kg så langt. Det renner nok på snart, er så sulten og klarer ikke la være å småspise :hilarious:

Informativt - men så klart er det individuelt som du sier, uansett hvor mye vekta viser etter hvert så vil det bli verdt det :happy: Jeg har gått opp 1,5 kg så langt. Det renner nok på snart, er så sulten og klarer ikke la være å småspise :hilarious:

Ja det er absolutt verdt det :joyful: hehe jeg sliter med sjokolade:woot::Heartbigred

Jeg sitter jo og googler på alt mulig rart, og kom over dette da. Jeg selv har jo gått opp akkurat 2 kg og er 10 uker på vei. Så tenkte hvis det er flere som er nysgjerrige så kan de jo se her.

Dette gjelder jo mest for de som har normalvektig utgangspunkt og ikke har lidd av mye kvalme ol.

MEN HUSK!! Alle er forskjellige ( jeg gikk opp nesten 30 kg sist )

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Sniker
Bare av nysgjerrighet, hvilken kilde er det fra?
Jeg klarte også å gå opp rundt 20 kg da jeg var gravid, er normalvektig og utenom 3 kg, kom alt etter uke 24 :hilarious:

Sniker
Jeg klarte også å gå opp rundt 20 kg da jeg var gravid, er normalvektig og utenom 3 kg, kom alt etter uke 24 :hilarious:

Denna fant jeg i ett forum fra Babyverden i 2012 mener jeg :hilarious::hilarious: sist starta jeg på 65 og havna på 86 når jeg hadde fått ut pjokken, denna gangen starter man på 83 :nailbiting: så detta dette kan jo bli spennende for gubben:hilarious::hilarious:

Skjønner det ikke er morro:Heartred men vi får bare prøve å tenke på det gode som kommer med det:dummy1::dummy:

Nå ble jeg litt letta :) Har gått opp 2 kg allerede, og tenkte at jeg kom til å bli sååå diger! Men ser jo at det er normalt :):Heartred

Sniker
Jeg gikk sist opp 12-13 kg før halvgått, (mesteparten i første trimester) og sto så og si stille på vekta fra uke 21 til 37, før jeg brått la på meg til 16 kg opp totalt. Omtrent omvendt av deg altså:-)

Jeg har gått opp 7 kg til nå. Er 12+1

Jeg gikk opp 20kg i første svangerskap, ned 14 i forrige... og sålangt ned 4, 10+5

Gjekk opp 2 kg første svangerskap, men hadde sv.diabetes og måtte legge om kosten. Hittil har eg gått ned 5,5 kg til veke 13 La om kostholdet rett før eg vart gravid, men ønsker ikkje å slanke meg no... Legen meiner det ikkje er noko å bekymre seg for. (Har nåken kilo for mykje i utgangspunktet).

Første svangerskap la jeg på meg 2-3 kg. (gikk ned først 8-10 kg) og var lettere etter jeg hadde født, enn før jeg ble gravid.

Nå er jeg 13+0 og har ikke gått opp 1 gram.

Jeg fikk opp 20 kg forrige svangerskap, og rakk akkurat samme startvekt før jeg ble gravid nå igjen. Litt gøy å følge vekten på Preglife, da får man sammenlignet med forrige svangerskap uke for uke. Foreløpig er grafen helt lik som sist!

Noen som har tid til å hjelpe meg litt... (vet ikke om det er her jeg skal poste dette): Jeg har gått opp 10 kilo og er bare i uke 13. Har vært mye kvalm og det eneste som har hjulpet har vært å spise hver andre time. Jeg sluttet brått med medisiner for ADHD da jeg fant ut at jeg var gravid, og det har muligens også påvirket vekta en del. Jeg har også slitt med spiseforstyrrelser i mange år i ungdomstida, og må passe meg for å ikke begynne å fokusere for mye på mat igjen. Men det er så frustrerende fordi det kjennes ut som at kroppen suger til seg alt av næring, og at jeg bare etser ut. Nå går jeg rundt og tenker på vekta mi hele dagen. Da jeg var gravid med førstemann (for 10 år siden), hadde jeg ikke noe problem med at jeg gikk opp i vekt. Jeg nøt tiden og stresset lite med det. Gikk også fort ned igjen etter fødselen, så jeg vet jo innerst inne at dette er midlertidig. Jeg er normalvektig, i nedre skala, med en bmi som varierer mellom 18 og 20, så det kan kanskje hende at kroppen prøver å suge til seg næring i frykt for at den havner i en «sulteperiode» igjen? Er det noen andre som har gått så mye opp i vekt under første trimester? Kommer jeg til å fortsette å bare gå opp? Jeg har ikke sjans til å begrense matinntaket veldig (spiser sunt og normal norsk kost), magen romler etter to timer og kvalmen kommer snikende, blir også svimmel og uvel - typisk blodsukkerfall. Noen tips?

Noen som har tid til å hjelpe meg litt... (vet ikke om det er her jeg skal poste dette): Jeg har gått opp 10 kilo og er bare i uke 13. Har vært mye kvalm og det eneste som har hjulpet har vært å spise hver andre time. Jeg sluttet brått med medisiner for ADHD da jeg fant ut at jeg var gravid, og det har muligens også påvirket vekta en del. Jeg har også slitt med spiseforstyrrelser i mange år i ungdomstida, og må passe meg for å ikke begynne å fokusere for mye på mat igjen. Men det er så frustrerende fordi det kjennes ut som at kroppen suger til seg alt av næring, og at jeg bare etser ut. Nå går jeg rundt og tenker på vekta mi hele dagen. Da jeg var gravid med førstemann (for 10 år siden), hadde jeg ikke noe problem med at jeg gikk opp i vekt. Jeg nøt tiden og stresset lite med det. Gikk også fort ned igjen etter fødselen, så jeg vet jo innerst inne at dette er midlertidig. Jeg er normalvektig, i nedre skala, med en bmi som varierer mellom 18 og 20, så det kan kanskje hende at kroppen prøver å suge til seg næring i frykt for at den havner i en «sulteperiode» igjen? Er det noen andre som har gått så mye opp i vekt under første trimester? Kommer jeg til å fortsette å bare gå opp? Jeg har ikke sjans til å begrense matinntaket veldig (spiser sunt og normal norsk kost), magen romler etter to timer og kvalmen kommer snikende, blir også svimmel og uvel - typisk blodsukkerfall. Noen tips?

Jeg var på kanten til undervektig i første svangerskap, og raste opp i vekt! Ifølge legen var det positivt, fordi det er anbefalt å gå opp mer i vekt når man er veldig slank fra før. Jeg ble anbefalt å gå opp 18-20 kg tror jeg, og var opp 6kg ved 12 uker, og 10 rundt 15 uker tror jeg. endte på 30kg totalt, hvor meste kom i starten. Tror jeg rundet 20 kg litt over halvveis, også gikk det sakte på slutten. Jeg måtte også spise mye pga. Kvalmen i 1 trimester.

Det var litt tungt for psyken, men det raste jo av igjen etter fødsel, bortsett fra 5 kg ca. Som sikkert kom av overdreven spising :)

Jeg var på kanten til undervektig i første svangerskap, og raste opp i vekt! Ifølge legen var det positivt, fordi det er anbefalt å gå opp mer i vekt når man er veldig slank fra før. Jeg ble anbefalt å gå opp 18-20 kg tror jeg, og var opp 6kg ved 12 uker, og 10 rundt 15 uker tror jeg. endte på 30kg totalt, hvor meste kom i starten. Tror jeg rundet 20 kg litt over halvveis, også gikk det sakte på slutten. Jeg måtte også spise mye pga. Kvalmen i 1 trimester.
Det var litt tungt for psyken, men det raste jo av igjen etter fødsel, bortsett fra 5 kg ca. Som sikkert kom av overdreven spising :)

Takk for svar, det var faktisk ganske betryggende å høre at jeg ikke er den eneste som har rast opp. Skal prøve så godt jeg kan å ikke la psyken få spille meg for mange puss, og heller nyte denne tida så godt jeg kan. Men det kommer nok dager som blir tøffere enn andre likevel

For noen er det bra å rase opp i vekt i forhold til andre :)
Alle står på hvordan kroppen og vekten var før graviditeten.
Jeg derimot må ikke rase opp i vekt, men dette er på grunn av at jeg har alt for mye på kroppen fra før :happy:
Jeg veier 88kg nå og har ikke gått opp i vekt. Jeg har heller går ned i vekt mens minien har vokst. Men i de tidligere svangerskap har jeg gått opp 7 og 9kg, men er da i 90 tallet på vekten :facepalm:
Uansett, det viktigste er at den lille har det bra, du har det bra. Og bare husk, mye forsvinner samme dag som babyen kommet ut og gradvis forsvinner ukene etterpå :Heartred

Back
Topp