Hvis man velger å IKKE ta vaksina... Gravide

Grete71

Forumet er livet
Det er jo heldigvis ikke tvang her i landet når det gjelder vaksiner.

Men; føler dere at dere på en måte blir satt litt utenfor? At du liksom "gambler med livet"? At de da driter litt i deg? Forventer du litt ekstra oppfølgning dersom du skulle bli syk?

Tenker fælt på hvordan hun der helsesekretære på legekontoret mitt svarte meg da jeg sa jeg var usikker på om jeg ville ta vaksina. "Gravide blir syke og DØR av dette altså!" Da måtte jeg jo korrigere henne og si at de KAN bli syke og dø....

Føler dere at dere blir sett ned på fordi dere tar et valg som ikke er det som er anbefalt? Litt "dere får klare dere selv så lenge dere ikke har tatt vaksina"?

Jeg føler veldig på at folk vil fortelle meg hvor dum og uansvarlig jeg er som har tatt et sånn valg.
Folk kommer med det ene og det andre av kommentarer. Sånn som at jeg ikke må tro på sånne konspirasjonsteorier osv... At jeg er en fare for folk rundt meg som kan bli smitta på grunn av at jeg ikke tar vaksine...

Jeg har ikke snakket med legen min om saken, men jordmor aksepterte det med det samme at jeg ikke ville ta noen vaksine da hun spurte meg. Der var det null press og ingen kommentar i det heletatt på valget mitt. Så det føltes litt godt.

Nå er det like før jeg begynner å lyve på meg en egg-allergi eller noe for å slippe mer mas og press... [8D]

Jeg synes det er helt greit at folk må få velge selv om de vil bli vaksinert. Men for vår del er det synd at så mange ikke vil det, for det betyr at vi stort sett må holde oss hjemme med babyen. Hun er for liten for vaksine og tamiflu, og så små barn vil som oftest bli sykere enn voksne av denne influensaen. Så da sitter vi her da. [8|]

Selvsagt respekterer jeg at folk velger som de gjør, men jeg skulle ønske alle hadde vett (og samvittighet) til å holde seg hjemme i minst en uke hvis de blir syke - på den måten kunne man jo begrenset smitten betraktelig.

Har selv tatt vaksinen i dag (for å skjerme babyen mest mulig), men hadde jeg vært gravid hadde jeg sikkert vært litt mer skeptisk. Tror uansett jeg hadde tatt den - jeg velger å stole på myndighetene.

Ja her er det jo snakk om GRAVIDE som ikke ønsker vaksina pga bebissen i magen. Det er et forferdelig vanskelig valg, skal jeg si deg.

At folk ikke holder seg hjemme fra jobb er vel så som så. Rett og slett fordi så mange blir LITE syke, og rett og slett ikke kobler at de KAN ha SI. Det er jo KUN fokus på de som blir skikkelig syke. Og hva skal man gjøre hvis man får "noe" flere ganger? Man har så og så mange egenmelding-dager man kan bruke. Er jammen ikke lett!

Men liker IKKE at gravide blir "sett ned på" fordi de ikke vil ta en vaksine som IKKE er blitt testa på gravide. Det holder bare ikke.

Men det er da vel ingen som "ser ned på noen" selv om de ikke tar vaksina...??

Joda, de finnes... Det som er så forferdelig trist.... Du hørte jo hva hun der legesekretæren sa til meg? "Du må bare ta vaksina. Gravide blir syke og dør av dette". Det var da jeg måtte korrigere henne og si at de KAN bli... Er jo ikke så lett å forklare pr. bokstaver hvordan hun hørtes ut i telefonen, men jeg var sååååå sinna etterpå! Det hørtes rett og slett ut som om hun mente at "da kan du bare ha de så bra da". Nei ikke lett å forklare.

Det er jo realiteten; Gravide og andre i risikogruppene KAN DØ av dette [&o]
Synes det er bra at de sier dette jeg. Til og med helt friske dør jo også...viktigste å tenke på...synes jeg da,
er å sørge for at babyen i magen også er beskytta når den kommer til verden.
Men det er MIN mening, jeg har tatt vaksina og har ikke angret meg noe i ettertid, var helt imot først og
skulle ikke ta den, for jeg "hørte" jo så mye negativt snakk om den blandt folk rundt meg,
folk som ikke har kompetanse til å uttale seg...
Jeg dømmer ikke de som IKKE tar vaksina, det er opp til hver enkelt, men jeg forstår ikke det valget.

Nei men nå ville jeg jo da høre om erfaringer/følelser fra gravide som IKKE har tatt, eller vil ta, vaksina... Ikke hva andre mener om vaksina, da.. [;)]

Jeg hadde ikke tatt vaksinen om jeg var gravid, tror jeg. I tyskland f.eks får jo gravide en annen vaksine, og det er nok en grunn til det. Jeg føler at det å ta vaksinen også er å gamble med fosterets liv og helse på en måte.

Men at det er en vanskelig avgjørelse uansett hva man måtte velge, det forstår jeg veldig godt.

Alle har rett til å velge selv, og man er hverken uansvarlig eller egoist hva enn man velger. Å frykte for sitt eget liv og egen helse er ikke egoistisk eller uansvarlig.

Alle myndigheter og medier bekrefter at både viruset og vaksinen kan være farlig, og det finnes ingen 100% sikre tegn enda på hva som er farligst ettersom senvirkninger på vaksinen vil ikke være kartlagt ordentlig før om 30-40 år, og utfallet av pandemien ikke har skjedd enda, den pågår jo ennå.

Noen frykter mer at vaksinen skal være farlig for livet/helsa, og dermed ikke vil ta vaksinen.
Andee frykter mer at viruset skal være farlig for livet/helsa, og dermed vil ta vaksinen.

Værre er det ikke, og alle og enhver burde respektere alle andres valg 100%.

Og da synes jeg faktisk at ikke minst helsepersonell burde holde seg for gode (og dyktige i sin jobb) til å komme med uttalelser som kun er ment for å skremme. Eller kanskje en sentralborddame på et legekontor ikke blir regnet som helsepersonell? [:)]

Slik jeg ser det så sier de det jo ikke for å skremme, det er jo realiteten de kommer med... [8|]

ORIGINAL: Grete71

Og da synes jeg faktisk at ikke minst helsepersonell burde holde seg for gode (og dyktige i sin jobb) til å komme med uttalelser som kun er ment for å skremme. Eller kanskje en sentralborddame på et legekontor ikke blir regnet som helsepersonell? [:)]

Jeg hører om og om igjen hvor ufine, sure, og useriøse sentralborddamer på legekontorer / legevakter er, de er første og som regel værste leddet slik jeg ser det, og de har nok kostet mangt et liv gjennom tidene hvor folk blir avvist når de er ekstremt dårlige/syke. Jeg har lite til overs for dem (og taxisjåfører som tror de eier veien).

ORIGINAL: Marit 83

Slik jeg ser det så sier de det jo ikke for å skremme, det er jo realiteten de kommer med... [8|]

Nei vet du hva... Når det blir sagt at "gravide blir syke og dør av dette", så er det IKKE realiteten. Realiteten er at gravide KAN bli syke og dø av dette, men dèt vet vi jo.
Graviditet er IKKE ensbetydende med døden.
Så langt som jeg har fått med meg, er det 1 som har dødd, som var gravid. Av mange tusen som ER gravide for øyeblikket.

ORIGINAL: Kal-El

Jeg hører om og om igjen hvor ufine, sure, og useriøse sentralborddamer på legekontorer / legevakter er, de er første og som regel værste leddet slik jeg ser det, og de har nok kostet mangt et liv gjennom tidene hvor folk blir avvist når de er ekstremt dårlige/syke. Jeg har lite til overs for dem (og taxisjåfører som tror de eier veien).

Ringte til legevakta i kommunen min på fredag, og ble faktiks positivt overraska. Da ville jeg høre om det var mulig å evt. få resept på tamiflu eller noe, i TILFELLE jeg også skulle bli syk siden sønnen min var det.
Full forståelse, spørsmål om jeg hadde tatt vaksina - og ikke noe åååååh? rart svar da jeg sa jeg ikke hadde det. Ikke noe mer om eller men.

Tok faktisk ganske lang tid, fordi hun ville sjekke om diverse ting (sikkert med legen eller kollega) før hun ga noe sikkert svar.

Men ja, dette er sikkert nesten et unntak. [;)]

Nei vet du hva... Når det blir sagt at "gravide blir syke og dør av dette", så er det IKKE realiteten. Realiteten er at gravide KAN bli syke og dø av dette, men dèt vet vi jo.
Så langt som jeg har fått med meg, er det 1 som har dødd, som var gravid. Av mange tusen som ER gravide for øyeblikket.

Hun mente jo helt sikkert ikke dette ORDRETT...at hun sa `hvis du ikke tar vaksina så dør du.` Da må jo vedkommende være sprengt i hodet.
Men jo, som du sier det KAN bli syke og dø...synes det er skummelt nok jeg... [:o]

Hun mente jo helt sikkert ikke dette ORDRETT...at hun sa `hvis du ikke tar vaksina så dør du.` Da må jo vedkommende være sprengt i hodet.
Men jo, som du sier det KAN bli syke og dø...synes det er skummelt nok jeg... [:o]

Vet du, hun hørtes direkte SUR ut da jeg sa at "nei, gravide KAN bli syke og dø av dette"...... [8|]

Back
Topp