Hvilket tilbehør?

Nullenusken

Forumet er livet
Tenk deg at du sitter i finstasen i en barnedåp....
Det blir servert helstekt svin, levert og stekt av den lokale slakteren....
Hvilket tilbehør ville du helst hatt da?

- Kokte poteter, grønnsaker, en nydelig viltsaus osv....
- Ris, bernaisesaus, potetsalat, salat osv....

Eller hadde du ikke likt å få helstekt svin i det hele tatt?
I så fall, hvorfor? Og hva ville være en bedre idé?

Jeg synes det hørtes helt nydelig ut med svin!
Som tilbehør synes jeg kokte poteter, grønnsaker og viltsaus passer best til, spesielt siden
det er en finere anledning. Vi spiser ofte svin med ris og bernaisesaus til på lørdagskvelden,
så jeg forbinder det med lørdagskos.... But hey, thats me!

ORIGINAL: *Hønemamma*

Jeg synes det hørtes helt nydelig ut med svin!
Som tilbehør synes jeg kokte poteter, grønnsaker og viltsaus passer best til, spesielt siden
det er en finere anledning. Vi spiser ofte svin med ris og bernaisesaus til på lørdagskvelden,
så jeg forbinder det med lørdagskos.... But hey, thats me!

Helt enig :)

Hadde fått litt panikk om det ble servert svin.. [&:] Jeg liker det ikke, og helsemessig, er det noe av det verste du kan putte i deg. Svin er ikke seskapsmat heller. 

ORIGINAL: Sicily

Hadde fått litt panikk om det ble servert svin.. [&:] Jeg liker det ikke, og helsemessig, er det noe av det verste du kan putte i deg. Svin er ikke seskapsmat heller. 

Helsemessig? Hva sikter du til da?[&:]

Intracellulært fett (bare fordi svin ikke har synlig fett, er det ikke magert), høye nivåer av urea (avfallsstoffer som fins i svette og urin ettersom grisen ikke skiller det ut, det går rett i kjøttet igjen. Derav stanken av rått svinekjøtt), høye nivåer av antibiotika, stor fare for parasitter, ugunstig effekt på blodtrykk, immunforsvar, kreft, ulike revmatiske tilstander og hjerte-kar systemet. For å nevne en liten del av det. [;)] Alt dette finner du med et kjapt google-søk.

Intracellulært fett (bare fordi svin ikke har synlig fett, er det ikke magert), høye nivåer av urea (avfallsstoffer som fins i svette og urin ettersom grisen ikke skiller det ut, det går rett i kjøttet igjen. Derav stanken av rått svinekjøtt), høye nivåer av antibiotika, stor fare for parasitter, ugunstig effekt på blodtrykk, immunforsvar, kreft, ulike revmatiske tilstander og hjerte-kar systemet. For å nevne en liten del av det. [;)] Alt dette finner du med et kjapt google-søk.

Javel ja..[8|] Alt dette visste ikke jeg!
Men spiser da svin likevel..[8D]

Det måtte blitt med poteter, grønnsaker og fløtesaus. Potetsalat og bearnaise er liksom sånn "venner på grilling".

Høres fancy ut spørr du meg...og jeg som trodde svin var så bra..ha ha ja ja så feil kan man ta. Synes poteter og grønnsaker med nydelig saus høres deilig ut.

Liker ikke svinekjøtt, så jeg hadde gått for noe annet.

Aldri smakt.

Men siden det er litt "finere selskap" så tror jeg at jeg ville gått for poteter.

Ris og bernaise er liksom litt "lørdagsmat".

Helstekt? Som i hel gris..? Hode og alt...?
Da hadde jeg faktisk ikke kommet i dåpen, en gang.

ORIGINAL: Kittekat

Helstekt? Som i hel gris..? Hode og alt...?
Da hadde jeg faktisk ikke kommet i dåpen, en gang.

Slakteren steker den hel på et spyd over en grill.
Den blir utrolig saftig og god fordi han bruker lang tid og snurrer den hele tiden.
Deretter deler han den opp og leverer inn, så den er i skiver når du får den på asjetten.
Er bare en måte å få svin KNALLGODT, du sitter ikke å stirrer inn i ansiktet på den.

ORIGINAL: BelleHelene

Kokte poteter til svin?

Aldri prøvd før.. Kan du ikke gjøre potetene litt mere spennende??

Prøv det engang [;)]
men viktig med en GOD saus....

Da ville jeg først av alt vært sikker på at alle gjestene spiser svin tilbredt på den måten..

ORIGINAL: Labambie

Det måtte blitt med poteter, grønnsaker og fløtesaus. Potetsalat og bearnaise er liksom sånn "venner på grilling".

ORIGINAL: Nullenusken

Kokte poteter til svin?

Aldri prøvd før.. Kan du ikke gjøre potetene litt mere spennende??

Prøv det engang [;)]
men viktig med en GOD saus....

oki[;)]

Men Viltsaus (slik jeg lager den iallefall) er jo veldig kraftig på smak, vil ikke den da ta vekk smaken på svinekjøttet??

Jeg lager en mild fløte-viltsaus jeg.... De passer perfekt sammen....

Kan da ikke ødelegge så god mat med å servere bernaisesaus vell[8D] 

Bernaise-saus kan være alright det, men da må den være hjemmelaget og gjerne med hvitvin i. Pose-bernaise er ikke selskapsmat. Ikke pose-viltsaus heller.

(og personlig sliter jeg litt med å spise helstekte dyr. Jeg liker å lukke øynene for at det jeg spiser en gang har vært et levende vesen. Dobbeltmoral? Ja, dessverre[&:])

Back
Topp