Hvilket speilreflekskamera?

fjellgeita2016

venter en liten januarskatt
Januarskatter 2015
Vi skal bytte ut canon kameraet vi har idag ( det er 6 år gammel og begynner å svikte oss litt). Noen som har erfaringer med dagens speilreflekskamera og har et å anbefale?
Vi har sett på både canon 700 D og Nikon D7100.
Men hvis noen har erfaringer eller andre anbefalinger blir vi veldig glad. Må ha skikkelig kamera på plass før beibis kommer. Er ikke til å stole på lenger det vi har idag så...

Begge de kameraene er veldig bra :) Det som kan være avgjørende er om dere har ekstra objektiver eller kun det som sitter på kameraet dere har nå. Objektivene går ikke omhverandre på de forskjellige kameramerkene.

Begge de kameraene er veldig bra :) Det som kan være avgjørende er om dere har ekstra objektiver eller kun det som sitter på kameraet dere har nå. Objektivene går ikke omhverandre på de forskjellige kameramerkene.
Jeg har en 18-300 linse til kameraet jeg har idag. MEN vi ønsker å kjøpe en (tror det er det) 18-200 linse til å bruke istede for 18-55 som står på oftest når en kjøper. Så 18-300 linsen skal min søster som har canon 700D få:-)

Jeg har en 18-300 linse til kameraet jeg har idag. MEN vi ønsker å kjøpe en (tror det er det) 18-200 linse til å bruke istede for 18-55 som står på oftest når en kjøper. Så 18-300 linsen skal min søster som har canon 700D få:)
Skal dere allikevel kjøpe nytt objektiv så er de to kameraene like gode :) men hvorfor gå fra 300mm zoom til 200mm? det er ganske stor forskjell på 200 og 300. Jeg bruker 28-300 og kunne ikke tenke meg å gå tilbake til 200. Skulle heller gjerne hatt 400mm.....

Kanskje det var 280 eller 300 da. Jeg husker ikke. Men poenget er at til nå har jeg nesten bare brukt den 18-55 linsen for jeg ikke har giddet å bytte (lat sier du) siden den andre. Ser forresten at jeg skrev feil. Er en 70-300 linse jeg har per idag.

Kit objektivet er veldig bra :) men tenk litt på hvor nære motivet du kan gå når du velger objektiv. kitobjektivet har vel en nærgrense på 45 cm, mens mange 70-300 eller 18-200 har opptil 1,5 meter. Med tanke på babyfoto ville jeg vært sikker på at jeg kan komme nær nok i zoomen så jeg slipper å klippe i bildet for å slippe mest mulig bakgrunn. Uten å måtte gå helt oppi fjeset på baby for da kan det både bli skummelt og om du skal bruke blitzen så vil lyset fra den ofte bli for sterkt og kan ødelegge bildet

Kan du gå opp et hakk til 60d ville jeg gjort det, mye bedre brikke og tåler høyere iso. Har inntrykk av at hvis man har feks 450 d så bør man opp dit for å merke skikkelig forskjell (iallefall det jeg skal gjøre etter mye research). Men hvis du ikke har behov for oppgradering så er sikkert 700 d ok. Skaff uansett et 50mm Canon-objektiv med blender 1,4 så kan du ta bilder uten blitz av den lille. Mitt kostet bare 1000 kroner, men fungerer bra. :)

Anbefaler å bytte ut kitobjektivet, bildene blir så mye bedre med objektiv med bedre glass. Tok nettopp nyfødt-foto med 50mm, de hadde ikke gått med kitobjektivet. Kan forklare mer på pm om du vil :)

Kit objektivet er veldig bra :) men tenk litt på hvor nære motivet du kan gå når du velger objektiv. kitobjektivet har vel en nærgrense på 45 cm, mens mange 70-300 eller 18-200 har opptil 1,5 meter. Med tanke på babyfoto ville jeg vært sikker på at jeg kan komme nær nok i zoomen så jeg slipper å klippe i bildet for å slippe mest mulig bakgrunn. Uten å måtte gå helt oppi fjeset på baby for da kan det både bli skummelt og om du skal bruke blitzen så vil lyset fra den ofte bli for sterkt og kan ødelegge bildet
Ser jeg kan litt lite om kamera og objektiver osv. Er mannen i huset som er god på slikt. Men godt at jeg kan få tips og råd her inne da:-) Tenkte nemlig å ønske meg et objektiv til bursdagen. Blir så dyrt hvis en skal kjøpe alt selv så:-)

Kan du gå opp et hakk til 60d ville jeg gjort det, mye bedre brikke og tåler høyere iso. Har inntrykk av at hvis man har feks 450 d så bør man opp dit for å merke skikkelig forskjell (iallefall det jeg skal gjøre etter mye research). Men hvis du ikke har behov for oppgradering så er sikkert 700 d ok. Skaff uansett et 50mm Canon-objektiv med blender 1,4 så kan du ta bilder uten blitz av den lille. Mitt kostet bare 1000 kroner, men fungerer bra. :)
Vi har vel vurdert det. Jeg hadde 400 D fra før av. Helt greit kamera, men kjennes litt simpelt ut nå.
Ikke dumt å ha 50mm objektiv. Min søster og har det og er kjempefornøyd:-)

Anbefaler å bytte ut kitobjektivet, bildene blir så mye bedre med objektiv med bedre glass. Tok nettopp nyfødt-foto med 50mm, de hadde ikke gått med kitobjektivet. Kan forklare mer på pm om du vil :)
Sier ja takk til mer forklaring:-) Er ikke så stabil på dette. Men vi skal uansett bytte ut det standardobjektivet...

Vi kjøpte 50mm objektiv til vår Canon da vi fikk førstemann for et par år siden. Blir knallfine babybilder syns jeg. Gjør at bakgrunnen ofte blir dus, mens babyen kommer i fokus og blir sylskarp :) kjempefint :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har et canon 450D med 18-200 linse på. Kamera er urgammelt, hatt det i 5-6 år nå, men funker like fint :) Anbefaler canon da det er brukervennlig :)

Spennende med nytt kamera! :) Jeg har et Nikon D7000 - sikkert mye av det samme som 71000 - og er veldig fornøyd. Synes det gir mange muligheter. Har et 70-300mm telezoom-objektiv og et fastobjektiv på 50 mm som er lyssterkt, største blenderåpning f/1.8, er knallfornøyd med det siste til portretter osv, funker også bra i litt dårlig lys. Skarpe og fine bilder med duse, uskarpe bakgrunner (hvis du bruker stor blenderåpning). Gleder meg til å ta bilde av lilleskatten med det! :)

Back
Topp