Hvilket etternavn

mamma900

Glad i forumet
Noen som vet hvordan reglene på etternavn er ?
Jeg har lyst til å ha mitt etternavn sist på barnet mitt sitt navn.
ettersom om at far har vært lite villig og delaktig i dette svangerskapet.. har vært alene i snart 4mnd, og blir alene resten av tiden også .
noen som vet om det er mor som bestemmer ?
kan han evt gå i rettsak mot meg om han ikke er enig, og absolutt MÅ ha hans etternavn sist

Om dere ikke er gift så er det vel mor ene og alene som bestemmer?

Vi er gift, men har beholdt våre egne etternavn. Vi ble enige oss imellom mht etternavnene.

ORIGINAL: mamma900

Noen som vet hvordan reglene på etternavn er ?
Jeg har lyst til å ha mitt etternavn sist på barnet mitt sitt navn.
ettersom om at far har vært lite villig og delaktig i dette svangerskapet.. har vært alene i snart 4mnd, og blir alene resten av tiden også .
noen som vet om det er mor som bestemmer ?
kan han evt gå i rettsak mot meg om han ikke er enig, og absolutt MÅ ha hans etternavn sist

Det er mor som bestemmer. Jeg har en kamerat som har delt omsorg for datteren sin. Mor hadde i all hemmelighet skiftet hennes etternavn til sitt eget, og ingen ga beskjed til han. Det var helt i orden, og han må desverre bare godta det. Så ja - han har ingenting å si hvis dere ikke er sammen. I tillegg, så er det et fett hvilket etternavn man velger å sette til sist hvis man ER sammen også. Vi skal ha mitt til slutt, og hans i midten. [:)]

Nå er det lov å velge mors til etternavn og evt fars som mellomnavn. Eller bare mors. Og du kan besemme[;)]

Takk for svar knuppelupper! :D
hva med om han stiller i rettsak ang navn da?  føler han stiller sterkere enn meg, han er 15 år eldre, bra jobb, osvosv, har et barn fra før av som bruker hans etternavn.

er liveredd for at han skal presse seg å true meg på etternavnet..

ORIGINAL: mamma900

Takk for svar knuppelupper! :D
hva med om han stiller i rettsak ang navn da?  føler han stiller sterkere enn meg, han er 15 år eldre, bra jobb, osvosv, har et barn fra før av som bruker hans etternavn.

er liveredd for at han skal presse seg å true meg på etternavnet..

Så lenge barnet ikke lider av omsorgssvikt fra mors side, skal det mye til at det går fars vei i en evt. rettsak. Og at barnet har ditt etternavn, ikke hans, er definitivt ikke noe som vil ha noen påvirkning i rettsaken såvidt jeg kan forstå.

Og det er vel også sånn at om ikke noe etternavn oppgis, får det automatisk mor sitt. 

Back
Topp