Hvilket etternavn?

Bare mannen sitt :) Men vi skal gifte oss (en vakker dag når en kan samle litt flere mennesker igjen) og da tar jeg navnet hans :)

Mitt etternavn + bindestrek + hans

Mitt etternavn er veldig kort, så passer bra å slå sammen til ett

Går den tradisjonelle veien med mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Fullt mulig jeg bytter til det selv etterhvert, greit å hete det samme som barnet tenker jeg. Kanskje jeg får lurt samboer til ekteskap også etterhvert...

Jeg har mellom navn etter min far og etternavn etter min mor. Da vi giftet oss byttet ingen av oss navn. Vesla våres har fått mitt mellom navn til mellom navn ( under 20 som har navnet) og sin far sitt etternavn. Vi tenkte litt på navnet iom at mitt navn inneholder bokstav fra det norske alfabetet og vår datter har to statsborgerskap. Der mannen min er fra er det helt vanlig med flere etternavn. Men siden mitt mellomnavn er sjeldent valgte vi å gi henne mitt mellomnavn ( som er mellomnavn i Norge, men etternavn i det andre statsborgerskapet).

Tenk at vi går gjennom en stor helserisiko for så å ende opp med å gi mannens navn! Damer- vi må løsne på disse strukturene!!!

Da vi ventet første barnet skrev vi opp våre fornavn sammen med alle kombinasjoner av etternavn som var aktuelle. Altså våre etternavn og våre mødres pikenavn. Vi skrev da også ned hva babyen skulle hete til fornavn sammen med de ulike etternavnene. Så gikk vi for det som hørtes mest ut som oss, og en av oss byttet etternavn til det. Alle våre etternavnsalternativer er relativt sjeldne, men det er jo det mange norske navn som er (under 200 som heter).
Vi ville ha et fornavn og et etternavn på alle i familien, uten mellomnavn.

Kun hans etternavn, etter mitt ønske. Skal selv ta hans etternavn i tillegg til mitt når vi gifter oss.

Mannen sitt, begge har ganske lange vanlige etternavn, så hadde blitt for mye med begge.
Vi har vært gift noen år nå, men har ikke helt følt for å bytte etternavn. Blir sikkert å gjøre det snart for å ha samme som mine barn :)

Back
Topp