Hvilket etternavn?

millemarie

Forelsket i forumet
Har dere valgt etternavn til babyen fra mammaen eller pappaen? Eller blandet begge?
Spør dere som ikke har felles etternavn :)

Mitt etternavn er regnet som mellomnavn mens hans er etternavn :)

Vi tok begge sitt, mitt som mellomnavn og hans sist. Følte egentlig det var en smule kjipt for jeg liker mitt bedre enn hans, men vi bruker begge hver gang vi må opplyse om etternavn så det går egentlig veldig fint. Når vi gifter oss så tenker jeg uansett å ta hans navn i tillegg til mitt eget. Liker du ditt best så syntes jeg du skal stå på det, for i dagens samfunn så betyr det ingenting. Blir pappaen snurt fordi de ikke har samme så får du si at han også får ta ditt etternavn :hilarious:

Jeg har mellomnavn og etternavn selv. Ønsket ikke det for mine barn. Planen min var først at de skulle ha mitt, men så ble det pappaen sitt for det var enda mer sjeldent enn mitt. Selvom jeg trodde mitt var mer sjeldent :wacky: Men det er vel kanskje mer vanlig andre plasser i Norge enn her hvor jeg bor/er ifra.

Foreldrene mine valgte i sin tid å beholde egne navn og lot meg ha moren mitt sitt etternavn som mellomnavn og faren min sitt som etternavn. Her tok jeg mannen min sitt når vi giftet oss fordi vi ville ha samme etternavn og mannen min var litt "gammeldags" og skulle ihvertfall ikke ta mitt navn. Angrer litt på at jeg ikke sto litt mer på å at han evt tok mitt eller at vi beholdt våre egne navn og at barna fikk mitt pikenavn som etternavn.

Foreldrene mine valgte i sin tid å beholde egne navn og lot meg ha moren mitt sitt etternavn som mellomnavn og faren min sitt som etternavn. Her tok jeg mannen min sitt når vi giftet oss fordi vi ville ha samme etternavn og mannen min var litt "gammeldags" og skulle ihvertfall ikke ta mitt navn. Angrer litt på at jeg ikke sto litt mer på å at han evt tok mitt eller at vi beholdt våre egne navn og at barna fikk mitt pikenavn som etternavn.

Bare hans etternavn. Var først aktuelt å ha hans først og mitt etterpå, men det ble for mye styr for ungen. Begge må staves, han har utenlandsk navn, og mitt er med norsk bokstav som går dårlig i utlandet. Bare styr :hilarious::hilarious:

Vi heter det samme ettersom vi er gift :) Så da kommer frøkna til å hete det samme!

MittEtternavn bindestrek HansEtternavn

Vi skal bruke bare mitt. Han har et av de mest vanlige. Mitt er mye sjeldnere, og er navnet på stedet han er oppvokst. Så da tenker jeg at også han har litt tilknytning til navnet :p
Lot det være helt opp til han om hans skulle brukes i tillegg eller ikke, men det ville han ikke :)

Pappaens som mellomnavn og mitt som etternavn. Skulle ønske de slapp å ha begge, men det var viktig for både far og meg å videreføre navnene så da ble det sånn.

Kun hans etternavn tok vi. Så nå når vi skilte lag i sommer, har ikke jeg samme etternavn lengre som mine barn. Tok mitt eget etternavn tilbake så :p Jaja.

Vi bestemte oss for at alle barn vi fikk skulle har samme etternavn, og kjønnet på første skulle bestemme rekkefølgen.
Siden første ble en gutt ble mitt etternavn mellomnavn, og mannens ble etternavnet.
Hadde første blitt ei jente hadde mannens etternavn mellomnavn, og mitt blitt etternavn

Jeg hadde begge. Jeg valgte mannen sitt etternavn når jeg gifta meg så barna har jo det. Men rundt her er det normalt at man tar ett navn fra hver, det gjelder også når de gifter seg.

Vi bruker bare samboeren sitt. Ingen av oss ville at hun skulle ha mellomnavn, og begge våre etternavn er like sjeldne (stedsnavn begge deler). Endte opp med samboeren sitt siden det ikke inneholdt æ, ø eller å og det gjorde mitt. Jeg kommer til å skifte etternavn når vi en gang (forhåpentligvis) gifter oss.

Back
Topp