hvilket bunnstrø til marsvin??

• Trådstarter Trådstarter ¤Sunshine¤
  • Opprettet Opprettet
¤

¤Sunshine¤

Guest
som holder unna lukt ??

prøvd det meste, nå et spon som hadde egyptisk bommul eller noe, skulle være fanatstisk og drøyr, men har brukt nesten en pakke på en uke, og det lukter fjøs etter noen dagers bruk!!

slike pelletser lukter også syntes jeg.

har to guttemarsvin, så tror det er markeringen som lukter mest..(?)

Da tror jeg ikke det hjelper så mye altså, siden det er to gutter :P
Jeg hadde en av hver i hvert sitt bur, og måtte bytte på gutten sitt bur myye oftere enn hannen sitt :)

maggie91 skrev:
Da tror jeg ikke det hjelper så mye altså, siden det er to gutter :P
Jeg hadde en av hver i hvert sitt bur, og måtte bytte på gutten sitt bur myye oftere enn hannen sitt :)

men de er jo brødre og har ikke noe hunkjønn i nærheten.  markerer de så mye da?

har bare hatt et marsvin om gangen før, aldri hatt to, så kanskje det er derfor jeg reagerer  også?
dobbelt lukt liksom?
er jo kjempedyrt å måtte skifte på buret annenhver dag!

også er det drikkeflaskene som holder i ca 2 mnd da!!   er jo lekk på en to tre.

Vannet skal vel ikke ha noe å si tror jeg.. Men guttene har sterke lukt enn jentene da..:)
Jeg vet ikke helt, kanskje du skal prøve å finne et dyreforum å spørre på? :) Du får nok litt bedre svar der! :)

Det beste strøet på markedet (som spesielt brukes av rotte og marsvineiere) er back-2-nature! Anbefales!! :):):) Ingen over, ingen ved siden av!

Hilsen "dyreutstyrseksperten"

Det beste strøet på markedet (som spesielt brukes av rotte og marsvineiere) er back-2-nature! Anbefales!! :):):) Ingen over, ingen ved siden av!

Hilsen "dyreutstyrseksperten"

Vi brukte kattesand under sponet..det reduserte lukta veldig.
Men noen marsvin spiser kattesand..det er IKKE bra..da må den fjærnes igjen.

Jeg har 2 kastrerte hanner, og et hann-marsvin sammen, og vi bruker avispapir under, og pellets over. Funker dritbra, tar laang tid før det begynner å lukte.

Men det er faktisk stor forskjell på pellets-strø. Nå kjøper jeg en de har i 25 liters sekker hos Buddy, og den er den beste jeg noengang har vært borti. :))

the_miss84 skrev:
Jeg har 2 kastrerte hanner, og et hann-marsvin sammen, og vi bruker avispapir under, og pellets over. Funker dritbra, tar laang tid før det begynner å lukte.

Men det er faktisk stor forskjell på pellets-strø. Nå kjøper jeg en de har i 25 liters sekker hos Buddy, og den er den beste jeg noengang har vært borti. :))

er det fra buddy jeg har hatt også. men syntes det lukter fort fra det også.    det med bommul iblandet skal jeg aldri kjøpe mer iallefall.

lukter det mindre når du kastrerte de?

tindra skrev:

man skal jo aldri bruke kattesand, det er farlig for marsvin!

Lukter definitivt mindre nå som de er kastrerte. Men blir jo lukt uansett, da de er 3 stykker;) Om man ikke har til hensikt å bruke de i avl, er det jo bare fordeler med å kastrere:)

¤Sunshine¤ skrev:

tindra skrev:

Det e' kun farlig for marsvin som spiser kattesand!

tindra skrev:

¤Sunshine¤ skrev:

tindra skrev:

Det e' kun farlig for marsvin som spiser kattesand!

ja, men vil ikke ta sjangsen på det.  ;)

lurer på om jeg skal sjekke mer ut ang. kastrering..   men narkose på så små dyr..og smerter..vil jeg det da..hmm

leste du det jeg skrev*? Back2-nature???? Det eliminerer lukt...

Juras skrev:
leste du det jeg skrev*? Back2-nature???? Det eliminerer lukt...

ja, trodde jeg svarte også, men tenkte sikkert bare det ;)
måtte inn å se hva den het det jeg hadde nå, og det het cotton rabbit.   169,- for en pitteliten pakke som skulle være fantastisk og veeeldig drøy.
den funket ikke i det hele tatt.

skal google back2-nature. og se på dyrebutikken.  takk for tips.

også skal jeg prøve ut det de på marsvinfora skriver, å bruke fleecepledd og aviser.
noe må gjøres iallefall.

hanner markerer ikke når det ikke er hunner i nærheten, lukten vil bli ganske lik. Men min erafring er at to marsvin i samme bur = dobbel lukt. Kattesand ville jeg styrt unna, det er ikke bra om de spiser det, og hvem vet når det vil skje? om du ser på de små føttene til marsvinene så ville jeg ikke brukt pellets i buret, funker fint for kaniner med skikkelige poter men marsvinene har så tynne bein, syns de fort kan få litt sår og slikt på pellets.

Jeg tror det vil bli litt lukt uansett, bytte på hver femte dag, vaske buret skikkelig i bunn (bruk gjerne litt eddik, det fjerner rester bra og nøytraliserer liksom, har du permanenet flekker i bunn kan du ha en blanding av eddik og vann la det ligge i å virke litt) har mest bare brukt spon. går du over til å bruke fleece som underlag må dette skiftes hver dag. Lykke til!

Kilonia skrev:
hanner markerer ikke når det ikke er hunner i nærheten, lukten vil bli ganske lik. Men min erafring er at to marsvin i samme bur = dobbel lukt. Kattesand ville jeg styrt unna, det er ikke bra om de spiser det, og hvem vet når det vil skje? om du ser på de små føttene til marsvinene så ville jeg ikke brukt pellets i buret, funker fint for kaniner med skikkelige poter men marsvinene har så tynne bein, syns de fort kan få litt sår og slikt på pellets.

Jeg tror det vil bli litt lukt uansett, bytte på hver femte dag, vaske buret skikkelig i bunn (bruk gjerne litt eddik, det fjerner rester bra og nøytraliserer liksom, har du permanenet flekker i bunn kan du ha en blanding av eddik og vann la det ligge i å virke litt) har mest bare brukt spon. går du over til å bruke fleece som underlag må dette skiftes hver dag. Lykke til!

pellets har ikke gjort føttene deres såre her.

det er to guttemarsvin ja, ingen hunner i nærheten, men de markerer som bare det.  drar rumpen bortover liksom, med noe gulaktig væske som lukter stramt.

og hver 5 dag holder ikke her, her må jeg skifte hver 2-3 dag,
men nå skal jeg kjøpe slik back2 nature pellets eller yesterdays news.
spon funker ikke her i hus.

back to nature her over luktet jo fort som bare det, og vårt store bur tar jo flere pakker, så det ble ikke aktuelt (jeg er hovedinnlegger)

vi bruker pellet fra felleskjøpet. er fornøyd, og MYE billigere enn dyrebutikkene sine. lukter litt, men mindre enn noe annet jeg har prøvd.
og vi bytter en gang i uken ca.

Back
Topp