Hvilket barnesete? :)

Kaizer92

Blir kjent med forumet
Hvilket barnesete skal babyen ha? Her har vi sett på både besafe, maxi-cosi og recaro. Noen som har noen gode tips og råd? Ett av kriteriene er at det ikke skal være tungt, slik at det skak være lett og bære med seg inn på butikken f.eksempel :)

Hadde britax med forrige (fikk de i gave av svigers), men denne gangen skal vi kjøpe maxi cosi. Virket så mye mer praktisk!

Mini skal arve maxi cosi cabriofix etter storebror:)

Vi har Britax SHR II med Isofix base etter hun som ble født i 2012. :)

Det er et testvinnende sete blant annet pga ekstra støtdemper for sidekollisjon.

Det setet kosta 4600kr med base :confused: Så er veldig glad for at samme modell enda gjør det like bra på tester. :p

For meg skal ikke babysetet være "lett å bære på" (som mange mener er så viktig), det viktigste er at setet er solid og trygt. Ofte veier de solide setene noe mer pga materialene brukt. Det gjør ikke meg noe, jeg skal ikke bære babyen rundt i bilstolen uansett. Bilstolen er for at han skal sitte trygt i bilen. :)

Hvilket barnesete skal babyen ha? Her har vi sett på både besafe, maxi-cosi og recaro. Noen som har noen gode tips og råd? Ett av kriteriene er at det ikke skal være tungt, slik at det skak være lett og bære med seg inn på butikken f.eksempel :)
Det eneste kriteriet du burde være oppmerksom på er at setet er trygt og gjør det bra på tester.

Babyen skal sitte trygt i bilen i et solid sete, ikke være lett å bære rundt på. Til det har man vogn eller bæretøy. ;)

Trygghet er det viktigste!

Jeg må dessverre tenke på at det skal være relativt smalt også.

Ønsker man å ha bære med seg bilstol anbefaler jeg vognunderstell med adapter.

Det eneste kriteriet du burde være oppmerksom på er at setet er trygt og gjør det bra på tester.

Babyen skal sitte trygt i bilen i et solid sete, ikke være lett å bære rundt på. Til det har man vogn eller bæretøy. ;)

Maxi cosi cabriofix gjør det veldig bra i tester og er samtidig et av de letteste setene. Så tyngre betyr ikke nødvendigvis bedre.

Maxi cosi cabriofix gjør det veldig bra i tester og er samtidig et av de letteste setene. Så tyngre betyr ikke nødvendigvis bedre.
Nei, det gjør det nødvendigvis ikke. Men å ha "lett" som kriterium for bilstol bør man uansett ikke ha, mange søppelstoler er lett og i fine farger. Det betyr likevel ikke at det er en trygg bilstol.

Britax shr || og maxi cosi cabriofix kommer like godt ut testene til forbrukerrådet, men maxi coxi får bedre karaktet grunnet mindre fare for feilbruk. Så om vekt er også et kriterie så ville jeg valgt den letteste av de to.
Recaro privia kommer jo aller best ut om det er sikkerhet som er viktigst (dette er i isofix gruppen da)

Nei, det gjør det nødvendigvis ikke. Men å ha "lett" som kriterium for bilstol bør man uansett ikke ha, mange søppelstoler er lett og i fine farger. Det betyr likevel ikke at det er en trygg bilstol.
Man trenger jo ikke velge bort sikkerhet om man ønsker et lett sete. Mange som et like gode som ikke er like tunge.

Denne oversikten er veldig fin, man bør velge et sete som gjør det bra (grønt merket) i forhold til det bruket dere skal ha.

Skal man feste setet kun med bilens belter, og ikke base, bør man velge et sete som scorer bra festet med belter.

Skal man ha beltemontert base velger man et sete som gjør det bra på det, og skal man ha isofixmontert base så velger man en som scorer bra på test monter med isofix.

Maxi cosi cabriofix gjør det kun bra på test montert med isofix.

Britax SHR II gjør det bra både montert med Isofix base og beltemontert uten base. Derfor valgte vi det setet, så når jeg skal ha babyen med i noen andres bil og basen er montert i vår bil så vet jeg at babyen likevel er trygt sikret.

http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kjøpetips/produkter/_attachment/1197453?_ts=14d95beaa0c

Man trenger jo ikke velge bort sikkerhet om man ønsker et lett sete. Mange som et like gode som ikke er like tunge.
Det sa jeg heller ikke, men du leser jo det du vil lese av mine innlegg.

Hvis du ser på testoversikten er ikke setets egenvekt vektlagt i testen, altså er det ikke av betydning for sikkerheten. Hverken den ene eller den andre veien.

Poenget mitt er at man bør velge et trygt sete for sitt bruk, om du skal ha Isofixbase eller montere uten base. Vekta på setet er ikke av like stor betydning, ikke for meg iallfall.

Det sa jeg heller ikke, men du leser jo det du vil lese av mine innlegg.

Hvis du ser på testoversikten er ikke setets egenvekt vektlagt i testen, altså er det ikke av betydning for sikkerheten. Hverken den ene eller den andre veien.

Poenget mitt er at man bør velge et trygt sete for sitt bruk, om du skal ha Isofixbase eller montere uten base. Vekta på setet er ikke av like stor betydning, ikke for meg iallfall.
Som det kommer frem i testene så er det mange gode seter på markedet så om man har lett som et kriterium så er det ikke er problem når man har så mange å velge mellom. Ser ingen grunn til å ikke ha det som et kriterium så lenge sikkerhet ivaretas.

Britax shr || og maxi cosi cabriofix kommer like godt ut testene til forbrukerrådet, men maxi coxi får bedre karaktet grunnet mindre fare for feilbruk. Så om vekt er også et kriterie så ville jeg valgt den letteste av de to.
Recaro privia kommer jo aller best ut om det er sikkerhet som er viktigst (dette er i isofix gruppen da)
Det jeg synes var litt rart er at maxi cosi ikke er testet for "uønskede stoffer", altså giftstoffer. Er litt skeptisk når det ikke er testet, hva som er årsaken til det.

Det jeg synes var litt rart er at maxi cosi ikke er testet for "uønskede stoffer", altså giftstoffer. Er litt skeptisk når det ikke er testet, hva som er årsaken til det.
Det er jo bare å ta en telefon eller mail til forbrukerrådet og spørre hvorfor de har valgt å ikke teste det.

Som det kommer frem i testene så er det mange gode seter på markedet så om man har lett som et kriterium så er det ikke er problem når man har så mange å velge mellom. Ser ingen grunn til å ikke ha det som et kriterium så lenge sikkerhet ivaretas.
Helt enig. Poenget mitt er bare at sikkerheten alltid bør være første kriterium, å finne de setene som er best i test. Så kan man se på de i butikken, kjenne på de og helst bør man prøvemontere i bilen før man kjøper for å se at setet passer i bilen. Sistnevnte er som regel ikke et problem med babystolen, de tar jo ikke så mye plass. Men med småbarnssetet som man helst skal ha bakovervendt til 4 år er det viktig at man prøver så man ser at både den foran og den bak kan sitte godt i flere år. :)

Back
Topp