Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det eneste kriteriet du burde være oppmerksom på er at setet er trygt og gjør det bra på tester.Hvilket barnesete skal babyen ha? Her har vi sett på både besafe, maxi-cosi og recaro. Noen som har noen gode tips og råd? Ett av kriteriene er at det ikke skal være tungt, slik at det skak være lett og bære med seg inn på butikken f.eksempel![]()
Det eneste kriteriet du burde være oppmerksom på er at setet er trygt og gjør det bra på tester.
Babyen skal sitte trygt i bilen i et solid sete, ikke være lett å bære rundt på. Til det har man vogn eller bæretøy.![]()
Nei, det gjør det nødvendigvis ikke. Men å ha "lett" som kriterium for bilstol bør man uansett ikke ha, mange søppelstoler er lett og i fine farger. Det betyr likevel ikke at det er en trygg bilstol.Maxi cosi cabriofix gjør det veldig bra i tester og er samtidig et av de letteste setene. Så tyngre betyr ikke nødvendigvis bedre.
Man trenger jo ikke velge bort sikkerhet om man ønsker et lett sete. Mange som et like gode som ikke er like tunge.Nei, det gjør det nødvendigvis ikke. Men å ha "lett" som kriterium for bilstol bør man uansett ikke ha, mange søppelstoler er lett og i fine farger. Det betyr likevel ikke at det er en trygg bilstol.
Det sa jeg heller ikke, men du leser jo det du vil lese av mine innlegg.Man trenger jo ikke velge bort sikkerhet om man ønsker et lett sete. Mange som et like gode som ikke er like tunge.
Som det kommer frem i testene så er det mange gode seter på markedet så om man har lett som et kriterium så er det ikke er problem når man har så mange å velge mellom. Ser ingen grunn til å ikke ha det som et kriterium så lenge sikkerhet ivaretas.Det sa jeg heller ikke, men du leser jo det du vil lese av mine innlegg.
Hvis du ser på testoversikten er ikke setets egenvekt vektlagt i testen, altså er det ikke av betydning for sikkerheten. Hverken den ene eller den andre veien.
Poenget mitt er at man bør velge et trygt sete for sitt bruk, om du skal ha Isofixbase eller montere uten base. Vekta på setet er ikke av like stor betydning, ikke for meg iallfall.
Det jeg synes var litt rart er at maxi cosi ikke er testet for "uønskede stoffer", altså giftstoffer. Er litt skeptisk når det ikke er testet, hva som er årsaken til det.Britax shr || og maxi cosi cabriofix kommer like godt ut testene til forbrukerrådet, men maxi coxi får bedre karaktet grunnet mindre fare for feilbruk. Så om vekt er også et kriterie så ville jeg valgt den letteste av de to.
Recaro privia kommer jo aller best ut om det er sikkerhet som er viktigst (dette er i isofix gruppen da)
Det er jo bare å ta en telefon eller mail til forbrukerrådet og spørre hvorfor de har valgt å ikke teste det.Det jeg synes var litt rart er at maxi cosi ikke er testet for "uønskede stoffer", altså giftstoffer. Er litt skeptisk når det ikke er testet, hva som er årsaken til det.
Helt enig. Poenget mitt er bare at sikkerheten alltid bør være første kriterium, å finne de setene som er best i test. Så kan man se på de i butikken, kjenne på de og helst bør man prøvemontere i bilen før man kjøper for å se at setet passer i bilen. Sistnevnte er som regel ikke et problem med babystolen, de tar jo ikke så mye plass. Men med småbarnssetet som man helst skal ha bakovervendt til 4 år er det viktig at man prøver så man ser at både den foran og den bak kan sitte godt i flere år.Som det kommer frem i testene så er det mange gode seter på markedet så om man har lett som et kriterium så er det ikke er problem når man har så mange å velge mellom. Ser ingen grunn til å ikke ha det som et kriterium så lenge sikkerhet ivaretas.