Hvilken uke fødte dere?

Tripptrapptresko

April 2011 August 2012 Desember 2013
Dere som har barn fra før...

Hvilken uke fødte dere i ?

Startet fødselen av seg selv, ble dere satt i gang, ks... ?

:)

Jeg fødte 2 dager på overtid. Det hele startet av seg selv.
En komplisert fødsel- der navlesnoren var rotten og barnet ikke fikk nok næring når jeg lå på sykehuset.
Men det hele gikk greit- heldigvis!

Startet av seg selv 3 dager etter ul-termin (14 dager etter menstermin). Ikke helt uten komplikasjoner, men han var den friskeste av babyene på nyfødten det døgnet han måtte ligge der til observasjon!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

4 dager før ultermin, men på menstermin som jeg regnet ut selv

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Startet med et gallesteinanfall i uke 34, et nytt uka etter. Ble innlagt på sykehus, da en gallestein hadde satt seg fast i gallegangen og gjort at bukspyttkjertelen ble betent. Etter en uke på sykehus, fikk jeg beskjed om at de skulle igangsette fødselen sånn at de kunne fjerne gallesteinen noen dager senere.

Fikk piller dyttet opp kl 9 og 15, begynte å kjenne noe rundt kl 16. Helt greit fram til de tok vannet kl 21, etter det hadde jeg omtrent en konstant rie. Ble sjekket kl 22, da var det fortsatt 3-4 cm. Kl 22.40 var det full åpning. Og deretter kom pressriene. Noen få press etterpå kom gutten, jeg slapp unna med noen pyntesting. Tar gjerne en sånn fødsel igjen jeg, intenst men kortvarig. Rakk ikke annet enn lystgass:)

Fødsel nr 1: fødte i uke 41+1, stort barn som satt fast, endte med vakum..AU!

Fødsel nr 2: fødte i uke 37+0, to timers styrtfødsel.. Liten baby.. Gjør det gjerne igjen :D

Fødselen startet av seg selv 10 dager før ul-termin. Det var 14 dager før menstermin.

Siden babyen ikke ville komme langt nok ned i bekkenet ble det ks etter at pressriene hadde stått på en liten stund.

Resultatet var et friskt barn :)

Akkurat på termin dato med n1 (morsdagen å greier)
Nr 2 kom 4 dager før var det vel :)

Jeg fikk i uke 38. Katstrofesnitt pga morkakeløsning. Skal få tett oppfølging denne graviditeten pga økt risiko for gjentakelse.

9 dager etter UL-termin, 4 dager over menstermin, det var noen lange dager.. Fikk akupunktur, men er usikker på om det var en utløsende faktor..
25 timer etter det startet ble hun dradd ut med kjetting og vakuum;) Heftig skitt, men alt endte fint, og det er bare mannen som gruer seg til ny fødsel..;)

Startet med et gallesteinanfall i uke 34, et nytt uka etter. Ble innlagt på sykehus, da en gallestein hadde satt seg fast i gallegangen og gjort at bukspyttkjertelen ble betent. Etter en uke på sykehus, fikk jeg beskjed om at de skulle igangsette fødselen sånn at de kunne fjerne gallesteinen noen dager senere.

Fikk piller dyttet opp kl 9 og 15, begynte å kjenne noe rundt kl 16. Helt greit fram til de tok vannet kl 21, etter det hadde jeg omtrent en konstant rie. Ble sjekket kl 22, da var det fortsatt 3-4 cm. Kl 22.40 var det full åpning. Og deretter kom pressriene. Noen få press etterpå kom gutten, jeg slapp unna med noen pyntesting. Tar gjerne en sånn fødsel igjen jeg, intenst men kortvarig. Rakk ikke annet enn lystgass:)

Huff, det der virker helt jævlig!
Når jeg lå på Obs-posten for gravide og ruget på nr. 2 delte jeg rom med ei i 2 døgn som hadde det samme som deg. Hun var utrolig positiv, men når hun hadde vondt... ja, da hadde hun det grusomt! :/

Jeg fikk i uke 38. Katstrofesnitt pga morkakeløsning. Skal få tett oppfølging denne graviditeten pga økt risiko for gjentakelse.

Så skummelt!

Det samme skjedde med meg med nr. 2 i uke 29. Hvordan gikk det med dere?
Morkaka mi hadde heldigvis "bare" løsna med 1/3 siden jeg lå på sykehuset når det skjedde og allerede var klargjort til ks pga. ekstreme blødninger.

Kan jo svare på min egen tråd... ;)

Nr. 1 kom av seg selv i uke 38. En kjapp, fin fødsel som tok rett i underkant av 3 timer fra første rie :)
Jeg hadde feber og høy crp under fødsel, så storebror måtte ligge 1 uke på 3D (nyfødtavd.) med antibiotika. Han skulle i utgangspunktet bare ha en 5-dagers kur, men han ble feilmedisinert den 4. dagen, fikk altså overdose 2 ganger på 1 døgn, og derfor måtte vi ligge 2 ekstra døgn til overvåkning med medisiner og ekstra vesketilførsel. Det gikk bra heldigvis :)

Nr. 2 er en laaaang og komplisert historie som krever egen tråd tror jeg ;)
Kort fortalt ble jeg fraktet i hui og hast med ambulanse i uke 24 etter en ekstrem blødning! På føden viste det seg at jeg hadde 8 mm livmorhals igjen, 3 cm åpning og riene kom fortløpende. Det blødde fra morkaka som dekket hele åpningen. Vi var i sjokk - fødselen var i gang så alt for tidlig! Fikk lungemodning, riehemmende drypp og stikkpiller, og ble lagt opp-ned i håp om å drøye det noen timer. Legene var helt sikre på at han ville komme denne dagen/midnatt så det ble klargjort til ks, samt legen fra nyfødtintensiv og prest kom å pratet med oss om hva vi kunne forvente. 44% sjanse for å overleve....
Mye skjedde underveis, men med flinke leger og sta som jeg er så klarte vi å holde han inne til uke 29 (en nesten-fødsel i uke 26) og da var det ikke mulig å holde på han mer. Jeg blødde og blødde, og var til slutt så dårlig at jeg begynte å "forsvinne" litt. Plutselig ble det travelt og siden jeg allerede var klargjort til ks ble jeg hastet til op. og han kom ut på minutter. 1/3 av morkaka hadde løsna og jeg hadde mistet over 30% av blodet mitt. Gjennopplivningstiltak på lillebror måtte til, men etter 4 døgn kunne vi puste ut og legene betrygge oss med at dette ville gå bra. Det er selvfølgelig en del ekstra oppfølging av premature, og for hans del også innleggelser, i etterkant av tiden på nfi, men alt i alt er vi bare utrolig heldige og takknemmelige! <3
Er glad jeg vil få veldig tett oppfølging denne gang!

Huff, det der virker helt jævlig!
Når jeg lå på Obs-posten for gravide og ruget på nr. 2 delte jeg rom med ei i 2 døgn som hadde det samme som deg. Hun var utrolig positiv, men når hun hadde vondt... ja, da hadde hun det grusomt! :/

Ja, en fødsel er ingen ting i forhold! Hadde faktisk "fri" tilgang til morfin intravenøst, bare å ringe på pleier så fylte de på.. men pga lillemann drøyet jeg det jo så lenge som mulig.. visste etterhvert akkurat når jeg måtte få mer for å unngå store smerter. Fikk faktisk kommentar på det i ettertid, at jeg måtte ha veldig høy smerteterskel, for jeg hadde ikke tatt så mye morfin etter forholdene..

Så skummelt!

Det samme skjedde med meg med nr. 2 i uke 29. Hvordan gikk det med dere?
Morkaka mi hadde heldigvis "bare" løsna med 1/3 siden jeg lå på sykehuset når det skjedde og allerede var klargjort til ks pga. ekstreme blødninger.

Morkaka hadde løsnet nesten helt. Hang i en liten flik. Var på vei inn i sjokk når jeg kom inn, og babyen scoret 1 poeng på hud på apgar. Ble gjenopplivet. Vi hadde veldig flaks som sitter med en frisk ett åring. Alt har vært bra i ettertid. Men tenker selvfølgelig på det. Ønsker meg en så normal fødsel som overhode neste gang. Og håper ammingen går i boks neste gang :)

Oi, det har jeg aldri hørt om! Lå du lenge på sykehuset?

Nei- lå bare 1 dag ekstra. Men han lå på nyfødtintensiven første natt på overvåking- hadde så lav kroppstemperatur..

Oi, det har jeg aldri hørt om! Lå du lenge på sykehuset?

Nei- lå bare 1 dag ekstra. Men han lå på nyfødtintensiven første natt på overvåking- hadde så lav kroppstemperatur..

Back
Topp