Hvilken uke eegentlig?

A-40289648

Andre møte med forumet
Er 8+5 idag, altså 8 fullgåtte uker + 5 dager. Vil det da si at jeg er i uke 8 eller 9? Jeg mener selv jeg er i den uka etter den som er fullgått, altså uke 9! Preglife regner sånn, men i babyverden appen så står det man er i den uka som er fullgått frem til neste fullgåtte uke, altså uke 8 på meg nå.
Har vært til to jordmødre å ei var enig med meg, hun andre sa motsatt :wtf:
Ikke at det er så nøye, men greit å vite uansett.
Hva sier dere selv? :happy:

Syns det er lettere å si 17+2, da er det ikke noe tvil, liksom. Jeg tenker på det på samme måte som alder, jeg sier at jeg er 28 (og noen mnd), ikke at jeg er i mitt 29. år

Tenker at det blir som å si hvilken uke vi er ellers også: nå er vi feks i uke 44, hadde blitt rart å si vi er i uke 43 :)

Jeg sier jeg er i uke 26 når jeg er 25+x :)

Jeg er enig med deg, men det virker som det er en blanding der ute, ja! Da jeg ringte helsestasjonen for å sette opp time til svangerskapskontroll spurte hun hvor langt jeg var på vei, og jeg svarte da 4+4. Hun sa Ok, så du er i uke 5 og vi ønsker første kontroll i uke 9. Fikk første time til 8+6. Så for min del er det hvert fall en av jordmødrene som regner slik, så blir det spennende å se hva hun jeg skal til sier!

Nå er jeg 8+1, da sier jeg i uke 8 da det er sånn jordmødrene rundt her sier det, om jeg sier uke 9 fordi jeg er 8 fullgåtte uker og påbegynt på uke 9 så setter de meg alltid «tilbake» uten å liksom gjøre det :bag: Såda holder jeg meg til 8+1:hilarious:

Jeg har også alltid tenkt at det logiske var å si uke 8 i uke 7+x , helt til noen sa til meg at vi sier jo at vi er i 2022, selv om det skal være 2022 år siden jesus ble født, og så er vi i det 2023. året :D alle i helsevesenet jeg har møtt sier fullførte uke, men at man er i den åttende uka når man er 7+x:)

Back
Topp