Yngstemor går i en foreldreeid privat barnehage, vi betaler derfor inn en eierandel når hun fikk plass som vi får igjen når vi slutter, og det er da foreldre som utgjør eierstyret og som eier og drifter barnehagen (styrer er selvsagt ansatt på linje med de andre ansatte). Den er ikke veldig stor, men helelr ikke bitte liten.
Vi valgte denne fordi den ligger i skolekretsen, det er eneste bhg i skolekretsen og hun år derfor gå i bhg sammen med barna hun skal begynne på skole sammen med. Nå skal jo også det bygges ny skole som slår sammen to innen hun begynner (sies det, vi får nå se, tiden går) så i så fall blir det med naboskolekretsen også da, og to klasser.
De andre gikk i en stor, privat barnehage som vi valgte på bakgrunn av to ting: Vi søkte bhg før vi flyttet så vi viste ikke hvor vi skulle bo, men vi visste hvor jeg skulle jobbe og denne ville jeg med all sannsynlighet passere og min brors barn gikk der.
Eldstemann gikk et par år i bhg i Bergen før vi flyttet også, også da i en privat bhg, det var en liten menighetsbarnehage, litt mindre enn den ynsgtemor går i nå. Den var valgt utfra "han kommer inn der". Han fikk ikke plass i vår bydel det året han var 1, så han var hjemme et år ekstra, og jeg hadde ringerunde før opptaket da med med ventelistedato xx.xx, kommer han inn i deres bhg ved opptaket?" til alle bhg som var geografisk aktuelle (og noen andre) Systemet var nemig sånn at de prioriterte etter datoen søknaden var levert (den var følgelig levert den dagen vi fikk personnummer til barnet, altså på skjemaet for å sende inn navnet)
Argumentet "får plass der" har vært det avgjørende for våre barnehageplasser. Vi har ikke vært i situasjoner med ledige plasser