Hvilken tegn?

MammaTilN<3

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Hvilken tegn skal man egentlig se etter når man snakker om at fødselen nærmer seg? :) Har sett "noe på gang" tråden, tenkte om noen hadde en liste over symptom på nært forstående fødsel, Hehe :p
 
*sniker*

Er nok veldig forskjellig men tro meg- du merker når fødselen din er på gang;)

Jeg merka ikke noe i dagene før, var også noen dager på ettertid.
Våknet i 7 tiden og merka at det var gang i magen- sterke mens smerter. Som ble hyppigere og hyppigere og da spiste jeg et godt måltid og tok en lang dusj- før jeg ringte føden og dro dit hvor jeg fødte mitt første barn:)
 
Første gang hadde jeg som tegn at jeg måtte på do hele tiden. på nstten var jeg uggen. om morningen var det litt blod i do og så kom riene. denne gangen måtte jeg bytte bind hele tiden. viste seg å være fostervann å ikke utflod så måtte bli satt i gang. meb jeg var veldig moden med 3 cm. Så modningstegn har vært nedpress og kynnere og til tider veldig uggen mage. Men denne gangen startet jo ikke fødsel av seg selv.
 
Jeg kan ikke huske at jeg merka noe spesielle tegn sist.
Merket plutselig på kvelden at jeg fikk menssmerter mens jeg satt på et møte. Disse kom og gikk med jevne mellomrom, og jeg kjente at de gradvis økte i styrke. Tror ikke de rundt meg merket at noe var på gang. Når jeg kom hjem etterpå, økte det ytterligere og da vi ringte fikk jeg beskjed om å ta en dusj, og en paracet. Like etter dusjen kom de så tett at vi fikk beskjed å komme inn på sykehuset. Da var det 3 cm åpning og fødselen var ferdig ca 6 timer etterpå.
 
Tror nok ikke det er så svart/hvitt at man kan ha en liste på det, men det finnes jo selvfølgelig modningstegn, og så varierer det hvor lenge man har disse før fødselen er i gang.

Det som fascinerer meg er at veldig mange (nesten alle?) sier at man VET når fødselen er i gang. Det er liksom ingen tvil. Men sorry altså, jeg har født 2 barn og har fått meg en overraskelse begge gangene. Når førstemann ble født var jeg på en rutinekontroll. Hadde vært skikkelig forstoppet i mange dager og gjort mitt for å prøve å ordne opp i det uten å lykkes. Jeg tok dette opp med jordmor, men hun ville gjøre de vanlige undersøkelsene først. Når hun skulle kjenne etter leie reagerte hun på at kynneren jeg hadde varte veldig lenge. Jeg pusta meg litt igjennom den, men det var bare ubehagelig og ikke vondt. Hun ville etterhvert sjekke nedentil. Konstanterte da 7 cm åpning, og 1 time senere lå jeg med pressrier og gutten ble tatt med vakuum 1 time etter det igjen fordi han satt fast. Kan trygt si at jeg ikke visste at det var der vi var kommet for å si det sånn ;) Og forstoppelsen? I ettertid har jeg jo skjønt at det var nedpress og ikke forstoppelse :p Nr. 2 ble født 40 min etter første vonde rie. Kom da inn på sykehuset med kun uregelmessige og ikke vonde men kraftige kynnere. 5 cm åpning. Så smalt det.
 
Ingen tegn her med førstemann før jeg våknet av begynnende rier midt på natta. Jenta vår ble født halvannet døgn etterpå :)
 
Det er veldig individuelt. Jeg vil nok si at jeg hadde tegn som kom i riktig rekke følge som var umulig å ikke gjenkjenne som starten på et fødsel. Slimproppen gikk, minutter senere fosset vannet ut og innen 10-15 min etter var riene i gang med eskalerende intensitet og varighet. Fra start til slutt tok det 6 timer. Hadde ingen spesielle modningstegn før fødselen. Denne gangen regner jeg ikke med så strukturert fødsel. Har hørt at tegnene blir mer tricky å tolke for hver gang man går gravid. Blir spennende å se hvordan det blir denne gangen
 
Så gøy å høre alle historiene på hvordan tidligere fødsler har vært.
Mye forskjellig. Spent på hvordan min blir:)
 
La ikke merke til noen spesielle tegn første gang, men så leitet jeg ikke etter tegn heller :p Var veldig avslappet. Våknet opp med regelmessige rier midt på natten. Var aldri i tvil om at det var rier selv om jeg ikke hadde født før. Dro til føden. Vannet gikk av seg selv på sykehuset. Noen timer etterpå var jeg blitt mamma
 
Back
Topp