Hvilken tannkrem bruker du?

julemiddagen min er ikke særlig julete, da jeg ikke spiser hverken svin eller sau. det mest julete jeg har spist, er kalkun. det funker det:) men stort sett lager jeg meg min favorittkyllingform eller scampi.hehe. da er det jul i huset! men MÅ ha ribbe eller pinnekjøtt også altså, sånn for lukta sin skyld. selv om det jo lukter gamleerik!

Pinnekjøttet må være salt, deler av det helst stekt i stekeovnen..

Jeg MÅ ha kålrabistapp, poteter og hvit saus (en tradisjon in svoger har brakt med seg fra sitt hjemsted).. Ellers er jeg ikke så kresen egentlig:P (Men lurer seriøst på om jeg skal stikke til mamma og hente litt saus som jeg kan ha med til svigers.. De pleier ikke å lage hvit saus de..

Både mannen og jeg er oppvokst med ribbe til jul, men ingen av oss er spesielt glad i det.
Så her tok vi tak i min danske aner (er 1/2 dansk).
Vi spiser and fylt med svisker og epler, rødkål, poteter og sky- og fløte saus...
Nam, nam, nam...

Eier av en gutt med huleboer skrev:
Både mannen og jeg er oppvokst med ribbe til jul, men ingen av oss er spesielt glad i det.
Så her tok vi tak i min danske aner (er 1/2 dansk).
Vi spiser and fylt med svisker og epler, rødkål, poteter og sky- og fløte saus...
Nam, nam, nam...

et klokt valg!;D

Mammas ribbe og koteletter som er stekt så lenge at de er bruuuune og møre, og alt fettet skal være stekt sånn at det er sprøtt. Sprø svor of course.
Så skal jeg lage sausen, det er en brunsaus med blandt annet rødvin, solbærsaft, brunost/snøfrisk osv...
Poteter og rosenkål hører med.
Og det må være MAMMA som lager det altså! (Unntatt sausen)

litt salt pinnekjøtt, poteter og kålrabistappe er slik jeg vil ha den, men trur det blir elgstek i år pga litt uenigheter ang middagen :P

Miss Claymore! skrev:
Jeg er veldig kresen når det kommer til julemiddagen. Ribba må helst ha liggi en god stund i saltlake og være mør uten for mye fett og svoren må være sprø. (og helst ikke noe dritt kjøpt i sverige!!) Jeg måå ha både medisterpølser og sossiser ved siden. Sausen må være hjemmelaga, best blir den om det er brukt ribbefett istedet for smør i den. Medisterkakene må selvfølgelig være hjemmelaget og laget av medisterDEIG, ikke farse. Surkål og rosenkål er tilbehør som er et must for meg:-p Hva med dere da?

Enig i det meste her bortsett fra det som er uthevet, fordi jeg ikke vet hva sossiser er og fordi jeg kun har smakt medisterpølser en gang .. Men jeg har ikke den lange erfaringen med julefeiring, så er ny i "gamet" :p

Vi feirer jo jul hos svigers siden min familie ikke feirer jul, og ribba der er "bare" fett også har de sky til - ikke saus..... :/
Gleder meg til vi kan begynne å feire her og heller invitere familien så vi får litt variasjon i julemeddan!!

Synes også pinnekjøtt er skikkelig godt!

Ribba må ha vært på langstek etter en oppskrift jeg har, sinnsykt god og sprø svor. Kålerabistappen må ha sukker i seg. Sausen må være hjemmelaga, med fløte. Surkålen og rødkålen må være kjøleskapkald. Pinnekjøttet må være ganske salt :)

Minst mulig fett på ribba, svoren MÅ være sprø. Sossisser og medisterkaker ved siden av. Også MÅ det være hjemmelaget karamellpudding til dessert :)

Jeg er ikke noe spesielt glad i julemiddag

Jeg er også sykt kresen på julemiddagen! (Egentlig ALT som har med jula å gjøre i det hele tatt!) Har feiret jul hjemme hos mamma de siste 10 årene, og der får jeg det akkurat som jeg vil! ;p

Ribbe - Må være fersk! Helst saltet og pepret et par dager i forveien. Den må være LITT fet, sånn at det blir god smak og fin svor. Den må være rutet MED beina! Svoren må være sprø, helst med bobler i. Og ikke for godt stekt selvfølgelig.

Medisterkaker - Mammas eller mormors oppskrift. Laget av deig, ikke farse.

Sausen - Hjemmelaget, selvfølgelig.

Surkål - Den er jeg faktisk ikke så kresen på, trenger ikke være hjemmelaget. Spiser egentlig ikke så mye av den, men den hører liksom til på tallerkenen.

Rosenkål - MÅ være fersk! Og det må være maaaasse!!

Sossiser og medisterpølser kan drite og dra.. Rødkål trenger jeg heller ikke. De andre skal selvfølgelig ha det så det str jo på bordet. Og det er bra, hvis ikke blir det helt ''feil''.

Desserten MÅ være riskrem!
Hjemmelaget på mammas risgrøt fra lille julaften.
Sausen må også være hjemmelaget. Det må være mandel oppi. Og det MÅ være marsipangris med sjokolade i premie. (Selv om det er det som frister aller minst etter at både middag og dessert er inntatt.)

Pinnekjøtt, poteter og grønnsaker :) er ikke så vanskelig på akkurat det!

Tøsa skrev:
Mammas ribbe og koteletter som er stekt så lenge at de er bruuuune og møre, og alt fettet skal være stekt sånn at det er sprøtt. Sprø svor of course.
Så skal jeg lage sausen, det er en brunsaus med blandt annet rødvin, solbærsaft, brunost/snøfrisk osv...
Poteter og rosenkål hører med.
Og det må være MAMMA som lager det altså! (Unntatt sausen)

VELDIG viktig, ja!!

Jeg kan ikke feire jul borte jeg...

LittleMonkey skrev:

Miss Claymore! skrev:
Jeg er veldig kresen når det kommer til julemiddagen. Ribba må helst ha liggi en god stund i saltlake og være mør uten for mye fett og svoren må være sprø. (og helst ikke noe dritt kjøpt i sverige!!) Jeg måå ha både medisterpølser og sossiser ved siden. Sausen må være hjemmelaga, best blir den om det er brukt ribbefett istedet for smør i den. Medisterkakene må selvfølgelig være hjemmelaget og laget av medisterDEIG, ikke farse. Surkål og rosenkål er tilbehør som er et must for meg:-p Hva med dere da?

Enig i det meste her bortsett fra det som er uthevet, fordi jeg ikke vet hva sossiser er og fordi jeg kun har smakt medisterpølser en gang .. Men jeg har ikke den lange erfaringen med julefeiring, så er ny i "gamet" :p

Vi feirer jo jul hos svigers siden min familie ikke feirer jul, og ribba der er "bare" fett også har de sky til - ikke saus..... :/
Gleder meg til vi kan begynne å feire her og heller invitere familien så vi får litt variasjon i julemeddan!!

Synes også pinnekjøtt er skikkelig godt!

Sossiser er som medisterpølser, bare de er bittesmå. Jeg pleier å steke medisterpølsene og la sossisene trekke i vann, så helt likt blir det ikke! Er ganske ny når det kommer til julefeiring jeg og, så må ta igjen alle de tapte julefeiringene ved å gjøre de jeg har igjen ekstra bra (og gode)! ;-p væææ, ribbemiddag uten saus?! Fysj!:-o Pinnekjøtt er suupergodt ja! Får ikke lov av kjæresten å lage det da, han syns det lukter død og fordervelse:-(

ribbe med sprø svor, medisterkaker og medisterpølse :) Og skysaus og surkål :) mmmmm.. jeg gleder meg til julemiddagen :D

Ribbe med sprø svor, og etter jeg giftet med med en som helst ikke spiser svin(eller nå har han vent seg til det) så innførte jeg den for oss eksotiske julemiddagen, pinnekjøtt. Det lager jeg på min egen måte, og har innført søtpotetmos ved siden av. Slik skal det være hos oss. 

Ribba ska være uten mye fett, svoren ska være sprø, så ska det være grove medisterkaker og ikke medisterdeig kaker. Hjemmelaget surkål og hjemmelaget øl uten alkohol

Back
Topp