Hvilken størrelse har dere mest av? 50 eller 56?

UnicornCorn

Betatt av forumet
Junibollene 2023
Tenker det er dumt å skaffe for mye av str 50 om baby er en 56?
Hvor mange cm over 50cm vil str 50 passe før det er for lite liksom?
Og vil str 56 bli altfor stort om baby feks er 52cm ved fødsel?

Jeg hadde bare et par plagg i 50, barna var hhv 51 og 50cm (3,4 Og 3,8kg) og 50 passet fint, og varte et par uker (kanskje 4-5 før vi la bort 50). Så vi brukte mest 56, det var litt stort i starten, men gikk greit å brette opp litt i ermene :)

Hadde kun to sett i str. 50 til minste. Tok kun ett par uker før det var for smått (hun var 51 cm ved fødsel).
Til første hadde jeg vel kunto bukser i str. 50 og tok vel ca. 2-3 uker før de var for små… han var dog litt mindre. Brukte str. 56 fra start og selv om noe var litt stort gikk det helt fint. Årket ikke kjøpe masse tøy som jeg ikke ville få brukt.

Husk at det er (stor) forskjell på str. fra merke til merke. Str. 56 fra Lindex er ikke det samme som f.eks. str. 56 fra Cubus. Noen ganger er det til og med forskjeller på klesplagg i samme str. fra samme merke/butikk.

Mini brukte 50 i halvannen måned, kanskje. Men da hadde han brukt tre måneder på å gro inn og ut av 44 :joyful: Var lengden mer enn bredden, for å si det slik, som gjorde at vi gikk over til 56.

Begge barna mine var 52cm da de ble født, så vi gikk rett på 56. Brettet bare armer litt den første tiden :joyful: Hadde heller ikke kjøpt inn noe i 50, alle barna som er født på min side av familien har vært lange, så tenkte at om det skulle vise seg at vi måtte bruke 50 kunne vi kjøpe det etter fødsel.

Ingen av mine har kunnet bruke størrelse 56 fra fødsel - og de var 51cm lange. De bruke 50 i 4 uker begge to :)
Måtte ut å kjøpe mer med den eldste. De var rundt 3,3kg så ikke så tunge heller da.

Nå er det lenge siden, men vi hadde litt i 50. Ja, de brukte det ikke mer enn en drøy måned. Men det er litt lite å gå en måned og bare ha et skift... Det er en alder hvor det fort er gulp, sikling, melkeleklasje, bleie en ikke hadde satt rett på etc. Det er greit å ha noen bodyer å bytte i, og bukser/strømpebukser av et slag.

Storebror brukte 50 i 6 uker, mens lillesøster var vokst ut av 50 innen vi kom hjem fra sykehuset 4 uker gammel (6 og 8 uker premature). Det er veldig individuelt hva man føler er best, men klær er aldri noe problem å få raskt tak i senere så hadde begynt med litt og heller fått tak i mer etter fødsel om man ser behovet for de minste str

Hun som var lett prematur, brukte 50 (og druknet litt i det). De andre kunne også bruke 50, men 56 kunne bare brettes opp litt, så.. :p

Brukte str.50 i 3-4 uker ca. her. Baby var 50 cm lang ved fødsel:) Hadde kanskje 7-8 bodyer og 5-6 bukser, samt 3 pysjer i den størrelsen, brukte alt flere ganger.

Vi hadde mest i strl 56. Selv om begge mine var 47 cm og og rett over 3000 g og kunne brukt 50 en god stund valgte jeg heller å brette opp ermene. De vokser så fort uansett.

Vi hadde ikke kjøpt inn noe 50, men baby svømte i 56, så bestemødrene dro på hasteshopping for oss. Selv 50 var stort i begynnelsen på vår baby, som var 52 cm og 2.9 kg. Brukte 50 i 2 mnd.

Vi hadde kun er par sett i str 50, så måtte ut å handle. Selv om gutten var 53cm så ble 56 stort. Han brukte 50 i 6 uker før vi begynte med litt i 56, ble lagt helt bort når han var 2 måneder.

Tipser om såkaldt "utvidet størrelse" (Lindex og en del andre har det) hvor man har to knepperader og brettekant i ermer og foter så man kan justere litt når de vokser. Synes det fungerer bra og forlenger brukstiden :) Polarn har også gode størrelser, spesielt på pysj, der varer (og passer) mye lengre enn mange andre.

Hadde lite 50 var 52 det gikk mest i . Mellomste var så liten 48 lang og 2,9 kg så han brukte prematur , men fikk drukne litt i 50 først . 62 brukte de i enda lengre tid .

Her brukte begge guttene 50 i ca en mnd, vi var likevel oppe i 80/86 før de var halvåret, 62 rakk jeg nesten ikke å bruke med noen av de. Umulig å finne en fasit på dette før etterpå tror jeg…

Vi hadde 5-6 sett (enten body+bukse eller pysj) i både 50 og 56. Synes det var nok i starten og vi endte opp med å kjøpe litt mer i 56 etterhvert. Tenker det er greit å ha såpass og så kan partner/besøk evt skaffe litt ekstra hvis man har en baby hvor det er nødvendig. Kommer jo også litt an på hvor ofte du synes det er greit å vaske. Nesten alt vårt var fra Lindex og det er litt stort i størrelsen, synes jeg iallfall.

Mest 56, men har brukt 50 en måneds tid hvertfall på begge. Kunne starta på 44 på eldste som kom litt tidlig.
Men syns allikevel ikke man trenger mye i 50, når de er helt ferske er det mye tepper og hudkontakt og kos.

Jeg ville kjøpt 3-4 bodyer og 3-4 strømpebukser/bukser i str. 50 etter erfaring med mine 3 barn.

Gutta mine som ble født 51 og 53 cm., brukte 50 i 3 uker. 56 druknet de i, i samme periode. Hadde likevel lite i 50.

Så kom frøkna på 51 cm. Hun måtte ha 50 i 7 uker. Jeg angret noe helt utrolig på at jeg ikke hadde kjøpt noe i 50 til henne. Hadde bare en joggebukse og body etter gutta i 50. Da hun var 2 uker reiste jeg ned til sentrum og kjøpte 2 strømpebukser i str. 50. Hadde jeg visst at hun kom til å bruke 50 i 5 uker til, så hadde jeg kjøpt et par bodyer ekstra også :bag: Hun er født midt i juli, så behovet for klær var ikke kjempestort, men det var kjipt å kle henne i altfor store klær som måtte brettes, så lenge som vi gjorde.

Barna vokser forøvrig veldig ulikt, som andre har nevnt over her Jeg husker ikke førstemann, men nr. 2 brukte 86 da han var 6mnd. Nr. 3 brukte fortsatt 62 da hun var 8,5mnd. Du må bare kjøpe inn så du har litt ihvertfall, så se hvordan babyen vokser :)

Back
Topp