Hvilken rutine forenkler din hverdag?

Attpåklatt2017

Glad i forumet
Noen hverdagsoppgaver er skikkelig pes. Parre sokker for eksempel. Eller sette inn i oppvaskmaskina.
Men nå har vi fått rutine på å samle inn matbokser og skittenkopper og få igang oppvaskmaskina etter middag og tømmer ved kveldsmaten. Det forenkla hverdagen min og så var det ikke lenger så pes likevel. Ønsker meg flere slike tips! :)

Vil du dele hvilken rutine som forenkler din hverdag? :)

Smører matpakker kvelden før.

Legger frem klær.

Rydder oppvasken etter middag.

Pakker bhgsekker/ stelleveske.

:)

Rydde opp hver kveld, bruker ikke mange minuttene på å rydde stua for leker og div etter dagen. Så slipper det å hope seg opp og bli mye (sånn som det er blitt nå :P ).

- Middagsplan for uka - vi setter opp hver søndag. Enklere å planlegge innkjøp, vi får brukt av det vi har i fryseren og variasjonen blir større enn om vi bare skal komme på noe etter hvert.

Barna har hver sin kurv på badet hvor de kan legge tøy som er brukt, men ikke skittent (så slipper jeg at det flyter og at ingen vet hva som er skittent og ikke - gubben og jeg har kroker på soverommet som gjør samme nytten). I kurvene legger jeg også frem tøy til neste dag om jeg vil styre hva de skal ha på seg.

Alle leker skal ryddes opp (både fra stua og på barnerommene) før barneTV eller kveldsmat.

Og ikke en rutine, men et tips som har fungert ypperlig her: trådkurvsystem på vaskerommet til ulike typer vask. Vi har bare en liten skittentøyskurv på badet, slik at vi må tømme den hver dag. På vaskerommet sorteres tøyet i 40-vask, 60-vask, hvitvask, ullvask, finvask i trådkurvsystemet. Ei kurv gir ei maskin med vask, så slik ser vi raskt hvilken type vask det er mest behov for å sette på og vi klarer å få tatt unna etter hvert (tidligere ble det gjerne kjempehauger med skittentøy som samla seg opp, det skjer typ aldri lenger!! ) Faktisk overraska over hvor godt dette funker!

Ukeshandle
Middagsplan
Lage niste på kvelden
Legge frem klær på kvelden
Rydde etterhvert og ikke spare alt til kvelden
Faste vaskedager for klær og hus
:)

Ukeshandle.
Delegere.
Få alle til å være med å rydde i ti minutter. Det er lite nok til at 9åringen (og mannen) gidder, samtidig får man gjort overraskende mye på de få minuttene når alle jobber sammen.
Vasker dusj mens jeg dusjer.
Går sjelden ut av et rom tomhendt.
Alt har sine faste plasser.

Bruke små håndklær i steden for store badehåndklær til å tørke oss med etter dusjing.
Da slipper klesvasken å fylles opp av håndklær:joyful:

Ellers mye som er nevnt.

Ta alt rot og rydde etter mat med en gang.

Lager ukesmeny hver uke, og handler en gang i uka.

Osv...

Den som ikke legger barn rydder stue, bad og kjøkken.

Handleliste med magnet på kjøleskapet, så skriver vi opp hva som trengs når det begynner å bli tomt (sparer overraskende mange turer i butikken for ting som tannkrem og dopapir)

Sette inn i oppvaskmaskina underveis mens jeg jobber på kjøkkenet, så slipper jeg en stor ryddejobb etterpå

Tømme og rydde kjøleskapet en gang i uka

Ukeshandling med levering av glass/metall og pant

Kalender med plass til å skrive aktiviteter og middagsplan (så vet alle hva som skjer, uten å måtte spørre meg ørten ganger om dagen)

Ukeshandling via Kolonial.no ❤️ legge frem tøy dagen før, kutte grønsaker kvelden i forveien.

Kom på en til:
Store porsjoner!

Når jeg lager kjøttkaker, vårruller, lasagne, tynne pizzabunner og fylte horn, lager jeg gigantiske porsjoner, så slenger jeg i fryseren ;)

Kan fint sette av noen timer til å steke opp 50-60 kjøttkaker, så har vi liksom.
Tar tid den dagen, men er bare å ta opp og tine, så har vi rask middag når vi trenger det senere :)

Lager store mengder mat sånn at vi ofte spiser samme maten to dager på rad. Det høres kjedelig ut, men det syns jeg ikke det er. Da får jeg mye mer tid til å leke og snakke med barna annenhver dag (unntatt helger, da lager vi gjerne mat sammen hver av dagene.

Middagsmat og ukeshandling, de tre gangene i året vi klarer å gjennomføre det :rolleyes:

sorteringssystemet mitt på vaskerommet, drar ned dunken fra badet, sorterer, og starter maskinen når en av boksene er fulle :)
Her går det veldig opp og ned med rutinene, klarer ikke holde det gående alltid o_O

Rydde opp med en gang etter matlaging og middag. Vaske en maskin hver dag og få på plass de rene klærne med en gang. Rydde over huset om kvelden, da er det mye triveligere å stå opp.

Rydde kjøkken før vi legger oss
Ta ut av oppvaskmaskinen til kvelden
Ukeshandle
Har ukesplanlegger på kjøleskapet med alt som skal skje den uken og ukens middager
Rydder vekk jentas leker når hun er lagt seg

Vaske badet mens barna bader, skifte på senger og rydde på plass klær mens babyen legges. ( må mye ut og inn)

Back
Topp