Hvilken kake skal jeg bake?

Lissmora

Glad i forumet
Jeg har lyst til å prøve en litt "spennende" kake, så kom gjerne med tips! Noe litt utenom det vanlige, ikke ostekake eller skuffkake eller noe sånt! [8D]

(Sånn til opplysning så har jeg bursdag om 2 dager![8D][8D])

Pavlova.

Oreokake[:D]

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

Lag oreo kake du, den er alltid en hit [:D]

Det var den som forsvant først av kakene vi hadde i dåpen til knøtte ihvertfall... Supergodt[:D]

Flykræsj!! NAMNAM, med jordbær og banan på toppen :)

Denne fikk jeg av ei inne på forumet, syns den var god og bitte litt annerledes.

DRONNINGKAKE

1 sukkerbunn str. 26 cm
Denne deles i 3.

Fyll 1:

3 dl bringebærsyltetøy (samme hvilket, jeg bruker coop x-tra merket da det er lite klumper i det)
1 pk fløte

Pisk fløten til krem og bland i syltetøyet. Dette er det nederste laget med fyll.

Fyll 2:

1 pk fløte
3 eggeplommer
3 ss sukker
15 dråper romessens
4 pl gelantin

Pisk fløten til krem. Lag dosis ut av eggeplommer og sukker. Bland krem og dosis, tilsett så romdråpene.
Lag til gelantinen, og bland denne i fyllet (pass på å få dette jevnt, ellers får du klumper i kremen).
Dette er det øverste laget med fyll.

Glasur:

200 gr dronningsjokolade
3 ss kaffe
150 gr melis
70 gr smør
1 egg

Smelt sjokolade sammen med kaffe og smør på svak varme. Ta av varmen og tilsett melis.
Tilsett til slutt egget og la det bli en jevn fin glasur. Avkjøl dette litt
(slik at det går an å smøre på kaken uten at det renner).
Anbefaler deg å ta på bare litt om gangen og bruke en "spatel" eller en smørkniv om du har det for å få det jevnt og fint utover,
spesielt på sidene.. Det har jo ikke så mye å si for smaken, men er jo fint om det ser bra ut også

Daimiskake. En stor hit i familien i alle fall.

ORIGINAL: Vilnus

Daimiskake. En stor hit i familien i alle fall.

DET tenkte jeg også med en gang...
sååå godt og sååå enkelt!!!

ORIGINAL: ¤Svinmerra¤

Noen som kan gi meg ei enkel oppskrift på pavlova, uten hvitvinseddik og ainna mainnskjit? [:D]

Eddik må du ha i for å få den seigheten!!! Jeg har brukt den pavlova med eggekrem inne på detsoteliv. Den var enkel. Syns ikke pavlova var noe godt, men den forsvant fort gitt. Så er nok jeg som har dårlig smak...[8D]

verdens beste...mmmmmm

ORIGINAL: schnuppaluppa

ORIGINAL: ¤Svinmerra¤

Noen som kan gi meg ei enkel oppskrift på pavlova, uten hvitvinseddik og ainna mainnskjit? [:D]

Eddik må du ha i for å få den seigheten!!! Jeg har brukt den pavlova med eggekrem inne på detsoteliv. Den var enkel. Syns ikke pavlova var noe godt, men den forsvant fort gitt. Så er nok jeg som har dårlig smak...[8D]

Men jeg leste en artikkel av en kokk/matekspert et eller annet sted, enten på nettet eller i et blad, ang. pavlova, der det sto at man gjerne kunne kutte ut eddiken, det hadde ingenting å si for resultatet? Hmmm... Ikke vet jeg, jeg har jo aldri prøvd det før! [:D]

Pavlova:

6 eggehviter
300 g. sukker (Egg å sukker piskes stivt)
100 g.kokesjokolage (finhakket)
1 ss eddik
1ss balsmicoeddik

Smør "deigen" utover en langpanne me bakepapir til en runding. stekes i 1 t midt i ovnen på 150 grader. Avkjøles i ovn:)

Fyll:
2 pk kremflote
17 dråper vaniljessens
pynt med friske bær :) Nammis :)

Back
Topp