Hvilken informasjon fikk du som førstegangsgravid?

Dusty

Andre møte med forumet
Jeg er gravid for første gang. Nå er jeg 12+4 og har første svangerskapskontroll på tirsdag. Jordmor fikk jeg time til i begynnelsen av desember og jeg skal på tidlig ultralyd 22. november. Jeg fant ut at jeg var gravid hos gynekolog fordi jeg var under utredning for lange menstruasjonssykluser. Det var litt sånn...sjokk for min del. For jeg ante virkelig ikke. Jeg var ikke langt nok på vei til at jeg hadde begynt å kjenne noe på kroppen selv. Noen uker senere tok jeg kontakt med legen min fordi jeg var så kvalm, da var jeg vel 8 uker på vei og fikk et par uker sykemelding. Under sykemeldingen lærte jeg meg til et nytt spisemønster, sånn at jeg har klart å holde meg i jobb etter det.

Det jeg reagerer på, er at ingen har gitt meg noen informasjon om noe som helst. Ingen har anbefalt å ta folsyre og jod, ingen har snakket om hvilke vitaminer det kan være lurt å ta under graviditet, legen har ikke snakket med meg om mine faste medisiner og om de er trygge for babyen. Fastlegen nevnte i forbifarten at "ja...du vet det er noen ting du ikke bør spise.....?". Jeg synes det er så rart at i kanskje den mest sårbare tiden av graviditeten, der alt liksom skal lages og plasseres inni en liten kropp, så er det ingen som sier noen ting om noe som helst. Og når du snakker med legekontoret eller jordmortjenesten på telefon så er det "jaja, gratulerer" og "ja, du er så tidlig enda at du trenger ikke komme på mange uker enda".

Nå er jeg en lesehest av dimensjoner, så jeg har googlet opp og ned i mente, lest på artikler, bøker og det jeg kommer over. Så jeg føler jo selv jeg har grei kontroll. Kanskje gjør alle andre førstegangsgravide også det? Fordi det er så nytt og spennende og informasjonen så lett tilgjengelig? Hva fikk du av informasjon første gangen din? Jeg synes det er så spesielt når det er flere ting som er viktig for bra og riktig vekst, og så sier ingen noe om det. Men kanskje det bare er jeg som har opplevd det?

Jeg var hos lege før jeg ble gravid da vi prøvde. Og han snakket om folsyre og at det var viktig. Jeg visste om jod selv og spurte, men det hadde han aldri hørt om.. Da jeg ringte inn i uke 7 til jordmor fikk jeg heller ingen informasjon, men da jeg kom inn i uke 10 så hadde vi 1,5 times lang samtale og da fikk jeg råd om jod og folat og litt spørsmål rundt om jeg tok tilskudd. Ellers er det ingen som har sagt til meg hva jeg bør og ikke bør spise, men når det kommer til ting man ikke bør spise så er sjansen veldig liten for at noe skal skje, så da sier de vel ikke så mye om man ikke tenker på det selv. De spurte om røyk og narkotika da.

Jeg var helt som deg. Jeg leste ALLE babybøker, tuller ikke. Men bare de bøkene som er anbefalt, for hvem som helst kan lage en bok eller skrive på nett om barn osv.men jeg fulgte feks råd fra jordmor som sa les på babyverden, og på barselavdelingen vaf babyverden sin spedbarnsbok der, og i den leste hva de anbefalte som Gro Nylander bøkene osv. Så du er absolutt ikke alene der, og jeg å følte meg klar lg visste mye. Så er det noe med ar du kan lese så mye du vil, men noe må du oppleve for å se om det kanskje stemte for deg osv.men er greit å vite at du er ikke unormal om gjør noe ulikt. Husk, ikke alle unger følger "boka" og ikke forvent "standard" a4 unge, mye kan oppstå.

Ellers fikk jeg mye info fra jordmor/litt fra fastlege om:
Medisinbruk
Amming
Kjenne liv
10 tips for småbarns foreldre fra Stine Sofie stiftelsen
Det jeg kommer på nå, ellers så fikk vi info ettersom ting kom, feks samsoving, evt.kolikk, flaskemating osv. Eneste legen sa til meg var å ta folsyre, ingenting annet. Nevnte ikke noe om hvilke mat å holde meg unna, bare ikke røyk, alkohol, narkotiske stoffer osv. Syntes var merkelig oppførsel det mot deg..og er enig, er det rart vi leser opp selv når de ikke sier noe..

Jeg synes jeg fikk alt for lite informasjon om graviditet og fødsel.
Og jeg var 16.
Vitaminer og slikt er en ting, men mental forberedelse er en annen. ><

Fikk generell informasjon på første svangerskaps kontroll hos jordmor. Synes jeg fikk god informasjon ift graviditet og fødsel. Synes jeg kunne fått litt mer informasjon om den første tiden etter fødsel.

Jeg fikk en samtale med jordmor i uke 5 første svangerskap og fikk ha en lang og god samtale om hva som skjer fremover

Jeg ordnet meg time tidlig i graviditeten hos både jordmor og fastlege, og følte jeg fikk god info der, spesielt hos jordmor, der pleier vi å prate i sånn en time. Men nå var min graviditet veldig planlagt og jeg har gjort research i flere år, så har lært meg en god del - er allikevel ikke "helt utlært" når jeg fortsatt lærer ting av å lese bøker og studier - og selvfølgelig oppleve det selv.

Men ja, jeg ser jo at mange ikke engang får time før etter uke 12, og da føler jeg jo det er for sent å komme med mye info? Da er jo det med folat nesten ikke vits i lenger f.eks. og sjansen for spontanabort har kommet nedi sånn 2% for de fleste. Ble jo ganske sjokkert over at man kunne gå 1/3 av svangerskapet uten kontakt med helsetjenesten, også at time nr. 2 hos jordmor / fastlege gjerne ikke er før man er over halveis. Er utrolig glad for at TUL for alle kom akkurat tidsnok her jeg bor, ellers hadde jeg nok tatt enda en privat TUL.

Jeg har ingen tillitt til min fastlege og har ikke fått mye informasjon. I sist svangerskap så var jeg inne i uke 7 og spurte hva jeg kunne gjøre for å ikke stresse så utrolig mye (sliter med angst) og jeg sa hvor redd jeg var for spontanabort som jeg hadde hatt et år tidligere.
Fastlegen begynte da å snakke om hvor viktig det er å amme og ikke gå på melkeerstatning... I uke 7...
En uke etterpå aborterte jeg igjen.

Denne gang gikk jeg rett til gynekolog i uke 6 og så i uke 8. Hun var helt fantastisk og jeg følte meg veldig rolig. Jeg er sikker på at det er grunnen til at jeg har kommet meg til uke 13 nå! ❤️

Jeg har ingen tillitt til min fastlege og har ikke fått mye informasjon. I sist svangerskap så var jeg inne i uke 7 og spurte hva jeg kunne gjøre for å ikke stresse så utrolig mye (sliter med angst) og jeg sa hvor redd jeg var for spontanabort som jeg hadde hatt et år tidligere.
Fastlegen begynte da å snakke om hvor viktig det er å amme og ikke gå på melkeerstatning... I uke 7...
En uke etterpå aborterte jeg igjen.

Denne gang gikk jeg rett til gynekolog i uke 6 og så i uke 8. Hun var helt fantastisk og jeg følte meg veldig rolig. Jeg er sikker på at det er grunnen til at jeg har kommet meg til uke 13 nå! ❤️
Jeg fikk spørsmål av jordmor i uke 5 om jeg hadde tenkt å amme?! Ble litt satt ut og lurte på om vi ikke kunne ta de tingene som skjer først, først...

Jeg fikk spørsmål av jordmor i uke 5 om jeg hadde tenkt å amme?! Ble litt satt ut og lurte på om vi ikke kunne ta de tingene som skjer først, først...
Merkelig.. Har vell ikke noe med kosthold å gjøre? Det skal vell ikke være annerledes om man planlegger å amme eller ikke

Merkelig.. Har vell ikke noe med kosthold å gjøre? Det skal vell ikke være annerledes om man planlegger å amme eller ikke
Nei, så tidlig er det uansett fåtallet av førstegangsfødende som vet hva de skal velge :confused005

Dette med folat og jod hadde jeg hørt om på forhånd, så jeg er usikker på om lege eller jordmor fortalte meg det. Dro til legen først, tok blodprøver, vekt og blodtrykk. Deretter ba han meg om å selv kontakte helsestasjonen da jordmor er mest oppdatert på alt jeg trenger å vite. Synes det var fint at han var klar over egne begrensninger når det kommer til informasjon ved et svangerskap.

Hos jordmor har jeg fått vite alt jeg trenger til riktig tid, og jeg følte meg godt ivaretatt hele tiden. Kosthold, symptomer, vekt og lignende.
Det eneste jeg synes er rart det ikke er blitt snakket om er hudpleie under graviditeten. Man skal, spesielt i første trimester, holde seg unna retinol, eteriske oljer og salisylsyre.

Dette er første graviditet som går bra (dødfødsel bak meg, ikke forenlig med liv ved første ultralyd) , jeg har i grunn ikke fått særlig info. Er 22+5 og hatt 1 time hos jordmor bare. Kun tatt prøver og fylt ut helsekort. Anbefalt glukose test (noe jeg ikke har lyst til alikevel, pga stress). Ellers måtte jeg selv spørre om enkelte ting. Lurer på når jeg får høre om matvaner, fødsel og baby stell. Jeg er helt grønn bortsett fra google. Neste time er ikke før 12 Desember. I min kommune har vi kun 1 stk jordmor nå, som egentlig bare jobber 75%. Hun andre i 100% er sykmeldt... Og spør jeg om råd får jeg motsatt svar fra lege og jordmor, forvirrende.

Dette er første graviditet som går bra (dødfødsel bak meg, ikke forenlig med liv ved første ultralyd) , jeg har i grunn ikke fått særlig info. Er 22+5 og hatt 1 time hos jordmor bare. Kun tatt prøver og fylt ut helsekort. Anbefalt glukose test (noe jeg ikke har lyst til alikevel, pga stress). Ellers måtte jeg selv spørre om enkelte ting. Lurer på når jeg får høre om matvaner, fødsel og baby stell. Jeg er helt grønn bortsett fra google. Neste time er ikke før 12 Desember. I min kommune har vi kun 1 stk jordmor nå, som egentlig bare jobber 75%. Hun andre i 100% er sykmeldt... Og spør jeg om råd får jeg motsatt svar fra lege og jordmor, forvirrende.
Matvaner fikk vi snakket om mot slutten, samme med fødsel. Stell ble ikke tatt opp før barsel

Du kan jo alltids ta det opp tidligere selv?
Sant, men de er liksom ekspertene da. Jeg spurte jordmor på tlf sist hva som var planen på neste møte vi har. Hun hadde ikke mye forslag, jeg kunne gjøre det meste på neste ultralyd kontroll. Blodtrykk, urin osv... Er også kun 1 stk jordmor på hele kommunen nå, så tror jeg venter til den andre (min) kommer tilbake i januar.

Første gang jeg ble gravid klarte jeg å gå hele svangerskapet uten å vite hva bekkenbunnet var. Blant annet. :hilarious:
Jeg fikk ekstremt lite informasjon. Heldigvis ble det et vellykket svangerskap og lett fødsel.

Nå er jeg 9 år eldre enn sist, men føler at mye av det jeg vet er pga internett: dette forumet, nhi, helsenorge, osv.

Back
Topp