Hvilken hund passer for meg?

ORIGINAL: Jeanne84

Vår lille familie ønsker seg en hund! Har du erfaring med noen hundetyper spesielt?

Selv har vi hatt Shar Pei i en årrekke hos mamma og pappa, og syns det e flotte hunder det, men har lyst å prøve noe annet.

Bor i en mindre leilighet, så en type Grand Dane er ikke aktuelt. Heller ikke type Collie, Buhund, Elghund, osb. som trenger et stort uteområde

Kom gjerne med et forslag, og en liten beskivelse [:)]

Takk for hjelpen!

Hei. først og fremst allle hunder trenger uteområde der tar du litt feil, er ikke å anbefale å stenge i utebur eller løpestreng, dette blir aldri bra hunder. Skal du ha hund må du gå turer med den uansett hva du velger. Jeg ville anbefalt foreksempel en bastard med bordercollie eller buhund eller den blandingen sammen.Bastarder lever lengre og gjennomsnittlig har de bedre helse. dette er en av de beste familiehundene og de har godt lynne. det er aldri hundene det er feil med det er alltid eierne. Hunden viser hvem eieren er.og husk psyken til hunden er som mennesket. når den er liten kan den skades for livet. Elghund eren stakkars rase i norge, jeg har sett jegerne de står i bånd hele året og brukes kun til jakten, det er 2 elghunder som jeg har møtt med gode eiere. KOmmer fra landet vokst opp med mange hunder, katter og liknende og har lært en ting mennesket er problemet ikke hunden.

mange skylder på hunderasene ol men disse menneskene har ikke peiling. Det er eieren som er lederen læreren og mentoren. Det er masse arbeide de første månedene uansett hunderase UANSETT!!!!!husk det. det er mange som gjør feil og snakker om aktive hunder. helt til to årsalderen er de som barn høyt og lavt, klør vanvittig i tennene og trenger å aktiviseres. tar du tre valper sammen er det et mareritt som barnehagen.Husk alle hunder er snille men det er noen raser som krever erfarenhet og passer ikke hvem som helst foreksempel: husky, schafer, rottweiler polarhunder. Lykke til!!!!!!!!!!

ORIGINAL: GitteLen

ORIGINAL: Vilnus

Nå skal det nå være sagt at terriere kan være noen av de mest hissigste hundene der ute. Originalt er de avlet for å jakte på og ta liv av små dyr. Bare sånn lite obs.

Ja. Og Golden ligger på toppen som den hunden som biter mest...
Collier kan jakte på barn/biler osv..

Hunden som er avla til å være vakthunder KAN drepe.. BLA BLA BLA[;)]

Collier har aldri jaktet på barn eller biler, det er  et resultat av hodeløse eiere uansett hunderaser. Og bitt er ikke hunden selv sin skyld, det er resultat av usikkerhet, nervøse hunder, eller mishandlete hunder som er skadet av mennesker eller som er eid av kunnskapsløse mennesker. Mange hundeeiere er slem og slår dyrene sine..........

Vi har Golden, og kunne ikke hatt bedre hund[:)] Men den krever jo både litt plass og endel aktivitet..

Jeg tenker på tibetansk spaniel, cavalier king charles spaniel eller shetland sheepdog ut fra de kriteriene du sier[:)]

HVordan tye hund liker dere da? Må den være sånn nusselig søt som type dachs eller chiuaua? For da kan jeg nok ikke hjelpe deg, ville ALDRI valgt det til min familie![;)]
Det som er vitkig å tenke på er at man skal ha en familiehund....alle hunder kan bli familiehunder men det finnes de som er bedre egnet!
Feks dachs er gjerne en enmannshund som lettere blir irritert på småbarn(noe som gjelder for flere av småhundene. Og dette med stor vs liten hund har ikke så mye med plass hjemme å gjøre! JEg ville MYE heller hatt en STOR og rolig hund enn en liten hyper en;)
Dachs kan jeg tenke meg trenger en det mosjon pga den opr er jakthund!

Jeg kan tipse om rasen jeg syns er VERDENS beste familiehund[;)] Og det er engelsk staffordshire bullterrier. Du kan se litt bilder av han på http://www.123hjemmeside.no/skogstadbullene
De er middels aktive, glad i alle mennesker og tåler alt barna gjør[;)] Vi er så glad vi valgte han! PS: det er hunden som heter Dennis...

Jeg ville iallefall sett på hunden som familiemedlem OG hundens aktivitetsnivå og bruksområde. Itillegg ville jeg ha kontaktet oppdrettere! Fortell om dere og hvordan tye hund dere ønsker, da kan jo oppdretterne fortelle sin ærlige mening om denne rasen er rasen for dere[;)]

Et VIKTIG tillegg er at dere burde se etter sykdommer i rasen!!! Eng. bulldog feks har ofte mye plager og også shæfer(kreft og HD). Det er sååå forferdelig å ha en hund som lider(har opplevd det selv) så velg rase med omhu! Sykdomsmessig er fatisk blandingshund det beste[;)]

Parson Jack Russel Terrier[:)] Vi har det, den er kjempe fin. Morsom og livlig hund. [:D] Den er også ganske lydig[:)] Og akkurat passe størrelse.

Hei alle sammen, og takk for svarene som har kommet siden i går!

Jeg kan jo først og fremst si at vi har en hage på ganske fin størrelse, og en ganske stor terasse også, det er egentlig bare selve leiligheten som er nokså liten (80 kvm). Ergo vi har plenty luftemuligheter, men når jeg skrev stort uteområde så tenkte jeg typisk på hunder som trivst best som gårdsbikkje, eller som trenger umiddelbar tilgang til utmark.

Ellers så såg jeg at noen her oppe skrev om bastarder ala krysning av collie/buhund. Ja, jeg vet godt at de har både lengre levetid, og bedre helse, men akkurat nå er ikke det den typen hund vi er ute etter. Mine svigerforeldre har faktisk akkurat en sånn en hund akkurat nå, og det er veldig flotte hunder, men ikke det vi er ute etter for øyeblikket som sagt.

Jeg er også oppvokst gård, og har hatt hunder hele livet mitt.

ORIGINAL: StinkiStini

Jeg liker ikke hunder og har aldri hatt hund.

MEN besteforeldrene til samboern min, som er naboen vår har 4 shettland sheepdogs.
De er kjempeflotte, snille og gode.

Skulle jeg hatt hund så tror jeg det måtte blitt den typen.

Søsteren min har sånn- nydelige voffser [:)]

Har du sett på en Manchester Terrier? [:)]

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=114

Hva med Shetland sheepdog(Shelti)? Den er ganske lik Collie, bare mindre i størrelse.
Skulle jeg hatt hund er Shelti eller Collie det jeg hadde valgt. Ikke Border Collie, da den krever mye mer enn vanlig collie.

Back
Topp