Hvilken dag stod Jesus opp igjen?

*Snuppo+1+1*

Forumet er livet
VIP
Ja når var det?
Hva tror/mener du.....? uten å lese deg frem til det på nettet....

Hadde en diskusjon med en kompis skjønner dere....

begrunn gjerne hvorfor dere tror det...

Satt senest i går og diskuterte det med familien.. Noen mente å ha hørt "sto opp 3. dag". Men ingen fant ut når 3. dagen var..[8D] Men tipper 1. påskedag.

Trudde det var påskeaften jeg [8|] [8D]

Tror virkelig jeg må gå barneskolen igjen [8D][:-]

2 påskedag??
Hvis han ble hengt på korset langfredag, blir det jo det?!? Eller??? [8|]

Skjærtorsdag:
Skjærtorsdag feires til minne om at Jesus gikk inn i tjenerrollen og vasket disiplenes føtter. Samme dag innstiftet Jesus nattverden.
Langfredag:
Langfredag er dagen da Jesus ble dømt til døden og korsfestet i Jerusalem. Etter at han var død, ble han lagt i en hulegrav i en klippe, med en stor stein foran inngangen.
Påskedag:
Påskedag stod Jesus opp fra de døde. Dagen minner om at Gud har makt over døden, og at alle som dør i troen på Jesus, en gang skal stå opp fra de døde slik han gjorde. Påskedag er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn.
Andre påskedag:
Dagen er en fortsettelse av festen som markerer at Jesus stod opp fra de døde.
Kristi himmelfartsdag:
Kristi himmelfartsdag kommer 40 dager etter påskedag. Dagen markerer at Jesus ble tatt opp til himmelen mens disiplene så på.

ORIGINAL: Kaizer

2 påskedag??
Hvis han ble hengt på korset langfredag, blir det jo det?!? Eller??? [8|]

men man synger jo påskemorgensangen på 1.påskedag.
mener at fredag er 1.dag og 1.påskedag er den 3.dagen han stod opp..

langfredag hang han på korset...
lørdag påskeaften lagt i graven
2 påskedag står han opp...

er det som er logisk i mitt hode, men aner ikke om det er rett

Jesus ble vel hengt på korset og lagt i hulen på Langfredag, har hørt at 2 dager etter han døde var graven tom (da skulle Maria besøke graven) - og han hadde stått opp!

ORIGINAL: nancy drew

langfredag hang han på korset...
lørdag påskeaften lagt i graven
2 påskedag står han opp...

er det som er logisk i mitt hode, men aner ikke om det er rett

les hva absoluttPINK skrev lenger oppe....

ORIGINAL: Renatemai9

ORIGINAL: AbsoluttPINK

Skjærtorsdag:
Skjærtorsdag feires til minne om at Jesus gikk inn i tjenerrollen og vasket disiplenes føtter. Samme dag innstiftet Jesus nattverden.
Langfredag:
Langfredag er dagen da Jesus ble dømt til døden og korsfestet i Jerusalem. Etter at han var død, ble han lagt i en hulegrav i en klippe, med en stor stein foran inngangen.
Påskedag:
Påskedag stod Jesus opp fra de døde. Dagen minner om at Gud har makt over døden, og at alle som dør i troen på Jesus, en gang skal stå opp fra de døde slik han gjorde. Påskedag er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn.
Andre påskedag:
Dagen er en fortsettelse av festen som markerer at Jesus stod opp fra de døde.
Kristi himmelfartsdag:
Kristi himmelfartsdag kommer 40 dager etter påskedag. Dagen markerer at Jesus ble tatt opp til himmelen mens disiplene så på.

Med påskedag mener du vel 1.påskedag da? og ikke lørdagen(som er påskeaften). For om du mener at det er 1.påskedag er jeg enig med deg.
Korsfestet(og døde) langfredag(1.dag)
Begravd påskeaften(2.dag)
stod opp1.påskedag(3.)dag

Jepp,1.påskedag[:)]

jeg vet han stod opp 1. påskedag.
2 påskedag er som 2 juledag..."bare" en ekstra fri dag

Er det ikke "påskemorgen slukker sorgen"? Tolker det som at han sto opp 1. påskedag.

jeg tenker 2 påskedag, siden det liksom er den 3 dag[8|]

1. påskedag. Husk barnesangen "påskemorgen slukker sorgen, slukker sorgen til evig tid......."
Påskemorgen er morgenen etter påskeaften, altså 1. påskedag, og sorgen slukkes siden Jesus står opp.

Han ble krossfestet langfredag og stod opp 3 dagen. Det vil si 2 påskedag

jeg tror han sto opp 1.påskedag, men for opp til himmelen tredje dag(2.påskedag).

altså, at han tuslet rundt her et døgn før han dro.[:)]

ORIGINAL: Lois Lane

Han ble krossfestet langfredag og stod opp 3 dagen. Det vil si 2 påskedag

FEIL!!! fredagen er 1.dagen....
Og 1.påskedagen er 3.dagen....

ORIGINAL: theolin

jeg tror han sto opp 1.påskedag, men for opp til himmelen tredje dag(2.påskedag).

Nei han for ikke opp til himmelen før kristi himmelfartsdag.
Han stod opp 3.dagen (og det er 1.påskedag,for langfredag er 1.dagen)

Han sto jo opp den 3.dagen, og langfredag var jo såååå lang pga han ventet på at de skulle hente han....Så mener han ble korsfestet langfredag, og da blir jo den 3.dagen 2. påskedagen? [:)]

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

ORIGINAL: theolin

Nei han for ikke opp til himmelen før kristi himmelfartsdag.
Han stod opp 3.dagen (og det er 1.påskedag,for langfredag er 1.dagen)

åja, det var sant!![:D]

Back
Topp