Hvilken bunad har du?

Jeg har sunnmørsbunad, og er glad i den. Mamma lurer på å skaffe seg nordlandsbunad, mormor hadde det. Hun var fra Finnmark da, ikke Nordland, men ingen av oss har et forhold til Finnmarksbunaden. Hvorfor mormor hadde Nordland vet jeg ikke.

Har ikke bunad, men har kystdrakten. Skal etterhvert skaffe meg grønn nordlandsbunad ettersom jeg er derifra :)

jeg har blå nordlandsbunad. Ønsker meg mange fler :P

Har kystdrakt som jeg fikk til konfirmasjonen også har jeg arvet tromsbunad etter min bestemor som døde tidligere i år. Den må sys om da ;)

Har rød trønderbunad.

Jeg har sunnmørsbunad, og er glad i den. Mamma lurer på å skaffe seg nordlandsbunad, mormor hadde det. Hun var fra Finnmark da, ikke Nordland, men ingen av oss har et forhold til Finnmarksbunaden. Hvorfor mormor hadde Nordland vet jeg ikke.

Før Finnmark og Troms hadde egne bunad tok folk derfra i bruk nordlandsbundad siden det var den geografisk nærmeste. En del steder kalles den (ukorrekt) Troms- og Nordlandsbunad. Om jeg forstår deg rett. Men altså, mange måter å ha tilhørighet til en bunad.

Ja, det kan ha vært derfor. At hennes tilhørighet er gammel.

Fin er den i alle fall, men jeg holder meg til min.

Gudbrandsdalfestdrakt som jeg fikk til konfirmasjonen og Grafferdrakt som jeg har arvet etter mormor.

a54015682d723fa45b529d5a4cce8d5f.jpg

Rogalandsbunad med isblå vest her. Har brodert den selv, så er ekstra stas å bruke den :)

Får sydd rustrød Floanbunad nå (går også under navnet Nord-Trønderbunad).

Lofotbunad, er veldig fornøyd med det. :)

Har blå Nordlandsbunad :) arvet etter mormor som sydde den til seg selv, overtok den til konfirmasjonen min :)

Blå nordlandsbunad. Den passer ikke for øyeblikket gitt.

Back
Topp