Hvilken bilstol?

:joyful:
0 grader helling vil i bilstolverden bety at du sitter i en vinkel på 90 grader. Altså at seteryggen går rett opp. Voksne skal ideelt sett sitte med 12 grader helling på seteryggen, barn i bakovervendt bilstol skal ha MAX 35 graders helling, men jo nærmere 25 graders helling jo bedre i en kollisjon. Babybilstolen er et kompromiss når det kommer til helling, fordi man må ha 40-45 grader for å sikre optimalt oksygenopptak hos de minste. Man bytter derfor til bilstor nr 2 bakovervendt så fort babyen kan sitte selv med støtte (for eksempel i en tripptrapp stol å bli matet), fordi bilstol nr 2 har mindre helling og er tryggere i en kollisjon.
Haha... uansett rimelig tungvint måte å forklare det på:salut Jeg forstår all lektyren din, skulle bare frem til at jeg skjønner hvorfor denne måten å måle grader på faktisk blir forvirrende.. Jeg har tre barn fra før og har helt fint greid å montere stolene.. :joyful:

:woot: En annen ting jeg syns er rart er reglementet for veteranbiler uten bilbelter.. I min vanlige bil bør en fireåring sitte bakovervendt i godkjent stol med godkjent helning osv osv.. Men i min veteranbil kan jeg altså ha med en treåring uten engang å ha bilbelte... :nailbiting:

:woot: En annen ting jeg syns er rart er reglementet for veteranbiler uten bilbelter.. I min vanlige bil bør en fireåring sitte bakovervendt i godkjent stol med godkjent helning osv osv.. Men i min veteranbil kan jeg altså ha med en treåring uten engang å ha bilbelte... :nailbiting:
Enig! Forstår ikke helt logikken i det reglementet :eek:

Back
Topp