Hvilken bilstol?

Luna0912

Flørter med forumet
Maiblomstene 2020
Er det noen av dere som kjører Ford Focus og kan fortelle meg hvilken bilstol som passer best til nyfødt?
Skal stikke innom en Ford forhandler, men det er greit å komme litt forberedt tenker jegxsmile2

Den babybilstolen som får 45 graders helling der hvor selene til skuldrene kommer ut, det er den babybilstolen som passer i din bil! Det må rett og slett prøves. Under 45 graders helling gir for lite helling og for dårlig oksygenopptak for baby, over 45 graders helling er for mye i en kollisjon.

Den babybilstolen som får 45 graders helling der hvor selene til skuldrene kommer ut, det er den babybilstolen som passer i din bil! Det må rett og slett prøves. Under 45 graders helling gir for lite helling og for dårlig oksygenopptak for baby, over 45 graders helling er for mye i en kollisjon.
Altså.: det kan jo ikke være krise hvis det er 43 grsder?

Er det noen av dere som kjører Ford Focus og kan fortelle meg hvilken bilstol som passer best til nyfødt?
Skal stikke innom en Ford forhandler, men det er greit å komme litt forberedt tenker jegxsmile2

Du får nok best utvalg på en babybutikk.
Store merker er besafe, maxi cosi og Britax. :)

Minimum 40, maximum 45

siden du ser ut til å ha peiling...

kan babystolen stå i midten beltemontert? Vi kjører veldig sjeldent alle i samme bil og har egentlig ikke lyst til å bytte bil.. har forsøkt å beltemontert i midten nå og da får vi plass til storebror på siden og storesøster i beltestol på den andre siden. Dette blir hvis vi alle reiser sammen, og gjerne da på litt lengre turer. Er babystol i passasjersete foran bedre? Uten airbag såklart

siden du ser ut til å ha peiling...

kan babystolen stå i midten beltemontert? Vi kjører veldig sjeldent alle i samme bil og har egentlig ikke lyst til å bytte bil.. har forsøkt å beltemontert i midten nå og da får vi plass til storebror på siden og storesøster i beltestol på den andre siden. Dette blir hvis vi alle reiser sammen, og gjerne da på litt lengre turer. Er babystol i passasjersete foran bedre? Uten airbag såklart
Så lenge du skrur av airbag foran og det er liten fare for viltpåkjørsel der du kjører bil, vil passasjersetet foran være det beste alternativet rent sikkerhetsmessig i en kollisjon. Men så lenge bilstolen står stødig beltemontert i midten bak så er det bra! Ofte er det en type oppheving for setet i midten, noe som kan gjøre at en bilstol står ustødig.

Så lenge du skrur av airbag foran og det er liten fare for viltpåkjørsel der du kjører bil, vil passasjersetet foran være det beste alternativet rent sikkerhetsmessig i en kollisjon. Men så lenge bilstolen står stødig beltemontert i midten bak så er det bra! Ofte er det en type oppheving for setet i midten, noe som kan gjøre at en bilstol står ustødig.
Det står jo ikke bom fast som ved bruk av base.. jeg får rikket endel på det liksom. Men Føler ikke det står å «vipper» likslm

Det står jo ikke bom fast som ved bruk av base.. jeg får rikket endel på det liksom. Men Føler ikke det står å «vipper» likslm
Neinei det vil aldri stå «bom fast» som på en base, men så lenge det ikke vipper oppå en forhøyning, og du strammer beltet rundt så mye som mulig, så er det bra :) husk at «veltebøylen» alltid skal stå oppreist på babybilstoler - det gjelder også montert på base!

Neinei det vil aldri stå «bom fast» som på en base, men så lenge det ikke vipper oppå en forhøyning, og du strammer beltet rundt så mye som mulig, så er det bra :) husk at «veltebøylen» alltid skal stå oppreist på babybilstoler - det gjelder også montert på base!
Hadde nok mer å gå på strammemessig også når jeg prøvde.. det er en liten opphøying i midten, men føler selve bunnen på setet står på en ganske jevn flate

11CA1807-DC7E-45FD-9AAA-761A750F2A21.png Ang helling så skriver trygg trafikk at det ideelle er ca 45 grader eller mer;)

Men, nå ble jeg forvirret.. For det er jo HELT ulogisk og strider imot alle geometriske lover at 30% er brattere enn 40%???
Kommer man til en bratt oppoverbakke med 9% helning, så er jo det brattere enn en med 4%..

Men, nå ble jeg forvirret.. For det er jo HELT ulogisk og strider imot alle geometriske lover at 30% er brattere enn 40%???
Kommer man til en bratt oppoverbakke med 9% helning, så er jo det brattere enn en med 4%..

haha.. ja jeg forstår hva du mener og kan ikke forklare det.. men nå er det sånn at bilstol 1 skal være 45 mens bilstol nr 2 skal være 30 grader.. sier seg selv at større barn ikke skal ligge mer enn de minste i bilen :) jo brattere jo tryggere ;) hvordan de forklarer det opp mot vanlig logikk skal jeg ikke forklare deg ;) søk opp hvordan du måler helling så blir det kanskje litt mer forståelig

Haha, bra det er flere enn meg:joyful: Sånn jeg forstår det så måler de gradene utfra 90, og deretter nedover mot slakere helling.. Syns bare det er en veldig merkelig metode.. Betty, jeg ser du er uenig i det trygg trafikk skriver? Eller er problemet at jeg skrev 45 grader eller mer? (Jeg tror de fleste skjønte hva jeg mente..)

Haha, bra det er flere enn meg:joyful: Sånn jeg forstår det så måler de gradene utfra 90, og deretter nedover mot slakere helling.. Syns bare det er en veldig merkelig metode.. Betty, jeg ser du er uenig i det trygg trafikk skriver? Eller er problemet at jeg skrev 45 grader eller mer? (Jeg tror de fleste skjønte hva jeg mente..)

mannen snakket om hvorvidt hellingen ble målt fra horisontal eller vertikal vinkel?! Etter han kjeftet og small litt over forvirrende forklaring fra trygg trafikk som han mente kunne føre til feilmontering ;)

Enig med mannen din:cheers

Ja altså jeg forstår forvirringen og er enig i at det er grunnleggende feil ;) men forstår likevel hva som menes. Det merkelige var at da han lastet med appen som anbefales til å måle helling til android så målte den slik du beskriver det.. så bruker man den så blir det jo feil. Appen på iPhone viser slik det er ment fra trygg trafikk :O heldigvis bil jeg tro det er rimelig umulig å montere bilstol 2 i 30 grader, så spørs om foreldrene forstår at noe er feil likevel ;)

Uenig i måten du tolket/forklarte deg på angående helling. Det skal aldri være mer helling enn 45 grader på en babybilstol, da dette er livsfarlig i en kollisjon. Trygg trafikk skriver 45 grader eller brattere, det vil si; 45 grader eller MINDRE. Altså 40-45 grader.

0 grader helling vil i bilstolverden bety at du sitter i en vinkel på 90 grader. Altså at seteryggen går rett opp. Voksne skal ideelt sett sitte med 12 grader helling på seteryggen, barn i bakovervendt bilstol skal ha MAX 35 graders helling, men jo nærmere 25 graders helling jo bedre i en kollisjon. Babybilstolen er et kompromiss når det kommer til helling, fordi man må ha 40-45 grader for å sikre optimalt oksygenopptak hos de minste. Man bytter derfor til bilstor nr 2 bakovervendt så fort babyen kan sitte selv med støtte (for eksempel i en tripptrapp stol å bli matet), fordi bilstol nr 2 har mindre helling og er tryggere i en kollisjon.

Back
Topp