Hvilken bilstol?

tulletutt

Flørter med forumet
I en verden med mange bilstoler blir jeg litt stresset her. Hvilken bør jeg kjøpe? og hvorfor?

Det skal passe i en Volvo V70 og det skal være bakovervendt.

Hva er forskjellen på f.eks BeSafe og Britax? Det er jo ganske stor prisforskjell.

Takk for svar

Prisforskjellene er ikke så store, annet enn at det er Britax Two Way Elite som har en fast pris på 1990 eller noe sånt. De andre bakovervendte setene er mellom 3000 og 4500 kroner.

Er det en bilstol fra nyfødt du tenker, eller fra ca 10 mndr. og over 9 kg?

Nyfødt anbefales Maxi Cosi Cabriofix, gjerne med EasyFix base.

Fra ungene kan sitte selv og de har vokst ut av babysetet er det anbefalt å bytte, da er det flere seter å velge i mellom. 
Selv har vi BeSafe Izi Combi x3 montert bakovervendt i to biler. Veldig fornøyd med det. ungene sitter godt, eldste er snart 3 år, og ca 14/15 kg. Sitter kjempe fint i det, og sover godt.  Dette sete er et kombisete, dette kan monteres begge veier, men det er anbefalt at det monteres bakovervendt. Dette sete er fra 0 - 18 kg, men det er anbefalt at ungene kan sitte selv. 

Vi har også Britax Two Way Elite, kjempe fornøyd med dette også, besteforeldre har også dette sete. Det er lett å montere, tar liten plass i bilen, passer de fleste bilder, enkel å sette igjen i barnehagen, hos tanter og sånt. Det har ikke støttebein. Ser litt simpelt ut, men har gjort det bra i tester. 
Dette er også et kombisete, men anbefales å ha bakovervendt. Dette er fra 9 - 25 kg, og det anbefales at ungen kan sitte selv. 

Ellers kan jeg anbefale Britax MaxWay eller Britax HiWay. :) Dette er et rent bakovervent sete, som går opp til 25 kg. 

Men prøv setet og ungen i bilen din, så får du se hvordan det passer.

Lykke til :)

glemte så klart å skrive hvor gammel hun er. Hun er 17mnd, så det er fra 9kg og oppover :)

Ja, tror jeg rett og slett må ta å prøve de forskjellige. Både Britax og BeSafe er vell bra...men som "alle andre" vil man jo ha det beste :)

Jeg får ta meg en tur og prøve litt og se hva hun passer best i :)

Ja, vi er fornøyd med begge deler vi :)

BeSafe er tungt å litt me rkomplisert å feste, så de står fast i den ene bilen. De to Britax TWE er lettere å ha med å gjøre, og derfor kjøpte vi dem til bil nr 2. :)
Dette for at det skal være lettere for barnehagen, tanter osv. når de skal kjøre med dem. :)

Lykke til. Britax og BeSafe er gode merker.

Besafe er dyrest og tyngst, men veldig sikkert og går til 18kg, finnes med isofix også.

Britax og Brio Zento finner du til ca 2000kr, og går til 25kg. Gode sikre stoler, de også. 

Vil anbefale å velge en stol som kan brukes opp til 25 kg bakovervendt. BeSafe har ingen slike, Britax har flere. Britax vil nok passe veldig bra i en Volvo, da det er Britax som produserer barneseter for Volvo. Uansett, så prøv ulike stoler i bilen for å se hva som passer bilen og barnet best før dere kjøper. Lykke til i jakten. =)

Britax Hiway/ Maxway er ikke så dyr og går til 25 kilo, er rent bakovervendt og plustestet! =) 

Back
Topp